Gå til innhold

Når bør man sette opp Volten til minnet?

John P.

Anbefalte innlegg

Etter hva jeg har forstått, er det slik at man stort sett setter opp Volten til RAM i BIOS når man skal overklokke, slik at minnet får nok spenning til å gå på den høyere hastigheten.

Nå har det seg sånn i mitt tilfelle at jeg ikke overklokker, men har hatt litt problemer med noe ny(ere) RAM jeg har kjøpt.

Det tok veldig lang tid før jeg skjønte at det var et RAM problem: Med den nye RAMen innstallert, ville maskinen fungere helt perfekt når den først var slått på, og jeg har også kjørt memtest86+ for å se om det kunne være noe feil, men det var det ikke.

Problemet har oppsått når maskinen har vært avslått i en del timer, slik at den er helt kald. Ved slik "kaldstart", vil den som regel ikke starte ordentelig med en gang; jeg må på en måte starte den opp to ganger før den 'fyrer' ordentelig. Trykker først på På-knappen, maskinen starter og ting lyser og vifter går, men etter kort tid skjer det ikke noe mer. Trykker jeg så på Reset knappen, eller slår av helt og så på igjen, starter den som normalt, og alt fungerer perfekt når jeg først er i Windows.

Så - til årsaken:

Har etterhvert funnet ut at dette er et RAM problem, i forbindelse med den nye RAMen jeg hadde kjøpt. Fra før hadde jeg to 512MB brikker i Dual Channel, og så kjøpte jeg to OCZ brikker med samme tekniske spesifikasjoner, og satte inn disse. Altså 2048Mb til sammen.

Når jeg tar ut OCZ brikkene, fungerer maskinen perfekt også ved oppstart, uansett om den er helt kald. Så det må være noe med disse OCZ brikkene.

Jeg har hatt dem ute en stund nå, og maskinen har fungert bra siden. Men i dag tenkte jeg at jeg skulle prøve litt til med OCZ brikkene, så jeg puttet dem inn igjen.

Umiddelbart fikk jeg oppstartsproblemer, selv om maskinen nå ikke var helt kald.

Husk at ved MemTest86+ var det ingen problemer selv med denne RAMen installert.

Jeg gikk så inn i BIOS, og så over de forskjellige innstillingene. Sjekket først hvordan det sto til med "helsa": Der fant jeg ut at alle strømlinjene ga det de skulle - alle var bittelitt over standard (altså 3.3V, 5V, 12V).

Så fant jeg plutselig noe jeg ikke har tenkt på før siden jeg ikke har overklokket, nemlig muligheten for å stille opp Volten til minnet. Så jeg prøvde å sette denne opp fra 2.5V til 2.6V.

Restartet maskinen uten problemer.

Det jeg lurer på er om dette kan ha fikset problemet mitt? Kan det være at hovedkortet ikke gir minnet nok strøm når det er 2048Mb installert, og at det å sette opp Volten er en løsning?

Nå vil jeg jo fort se om dette hjalp, neste gang jeg "kaldstarter" maskinen - - men jeg tenkte jeg også skulle spørre litt her, i tilfelle det er litt sånn "Å nei! Det må du ikke finne på!". PCen virker stabil nå i Windows (sitter og skriver på denne maskinen nå).

Så tror dere det var en god idé å øke Volten på minnet i dette tilfelle, eller ikke?

Endret av John P.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres ut som et problem jeg hadde når jeg puttet mer minne i en gammel dell maskin jeg hadde .

problemet var akkurat det samme , jeg måtte starte den et par ganger før den kom inn i windows , og når jeg først kom dit var alt stabilt

det som da var problemet var at det totalt ble for mye minne i fårhold til hva hovedkortet tålte ( den hadde to brikker på 256 og en på 512 )

det kan godt være at dette er problemet , man det virker usansynelig .

jeg tror heller at det var litt lav spenning på hovedkortet til rammen ( den i bios er ikke nødvendigvis nøyaktig)

har du prøvd en annet program for og se hvor høy spenningen over rammen er ?

mbm er fint til dette .

så det kan godt være når du skrudde opp volten litt så fikk rammen rett volt og kunne opperere som den skal .

og så lenge det er så lite du har skrudd opp ser jeg ikke noe farlig med det , du kan jo kjenne på rammen om den er unormalt varm under stressing , hvist ikke så er det ikke noe og være redd for

Lenke til kommentar

OK, takk for svar så langt. Jeg kommer tilbake med oppdatering når jeg har hatt en kaldstart eller to. Da finner jeg jo fort ut om det hjalp eller ikke. :)

(PS: hovedkortet mitt skal fint takle denne mengden RAM, og også konfigurasjonen 4x 512MB)

Endret av John P.
Lenke til kommentar
Så tror dere det var en god idé å øke Volten på minnet i dette tilfelle, eller ikke?

5022928[/snapback]

Det er egentlig bare du sjølv som kan svare på det, gjennom å eksperimentere med din egen hardware. Men det er mange her på forumet som har opplevd ustabilitet, og har fått stabil maskin ved å øke spenning på ram pittelitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...