HV Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Heisann Vi har utviklet en idee, vi har kjørbar kode og vi har kunder. 1. Finnes det noen generelle retningslinjer for ugivelser i Norge? Eller kan man bare brenne programmet på en cd, og ta pengene rett i hånden. Fikk et tips om at så lenge vi tjente under 30 000, så trengte vi ikke registrere selskap. Det jeg søker er generell informasjon omhvordan gå frem. 2. Som andre "leverandører" ønsker vi jo og beskytte vår kode. Kan man på noen måte ta patent i kode i Norge? 3. Vi har også utviklet en litt" tungvint løsning mot piratkopiering, der koden sjekker opp mot x antall mac adresser hardkodet i koden. Denne løsningen krever at vi har kundens mac adresse på forhånd. Dette fører til at kunden først må laste og kjøre et finn mac adresse program, eller hvis han har litt mer peiling, sende den til oss. Er det noen som har noen meninger om nevnte fremgangsmåte? Eller eventuelt en annen løsning? Alle forslag blir satt pris på. Jeg er student, og kan egentlig kun å utvikle, programere og implementere systemer. Har ingen erfaringer med å selge noe. Venlig Hilsen HV Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Heisann Vi har utviklet en idee, vi har kjørbar kode og vi har kunder. 1. Finnes det noen generelle retningslinjer for ugivelser i Norge? Eller kan man bare brenne programmet på en cd, og ta pengene rett i hånden. Fikk et tips om at så lenge vi tjente under 30 000, så trengte vi ikke registrere selskap. Mener det er feil, men snarere at dere ikke trenger å momsregistrere dere noe som koster veldig mye. Ville sjekket dette med næringsetaten i kommunen din. 3. Vi har også utviklet en litt" tungvint løsning mot piratkopiering, der koden sjekker opp mot x antall mac adresser hardkodet i koden. Denne løsningen krever at vi har kundens mac adresse på forhånd. Dette fører til at kunden først må laste og kjøre et finn mac adresse program, eller hvis han har litt mer peiling, sende den til oss. Er det noen som har noen meninger om nevnte fremgangsmåte? Eller eventuelt en annen løsning? Kanskje heller lage en løsning hvor kunden laster ned et program som henter ut mac adressen, og så laster ned programmet til kundens maskin, og modifiserer koden til å sette riktig adresse i programmet... Det er tungvint på begge måter, men ellers en grei løsning, så lenge ikke kundene klager. Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 (endret) om du er usikker på hvor du kan få info rundt det du tar opp i starten her ville jeg snakket med A-etat nær ditt hjemsted .. de kan henvise til mennesker/organer/steder (adresse og tlf. til "næringsetaten" f.eks.) som har greie på dette; de informerer og underviser gratis om det er snakk om bedriftskunder ville jeg droppet all form for beskyttelse mot piratkopiering; det er et irritasjonsmoment (ofte for dere på support også) til de grader i en ofte veldig hektisk hverdag .. noen ganger må man reinstallere på kvelden slik at ting er klart til morgenen etter.. andre ganger må man bytte ethernet-kort .. o.s.v. (jeg har veldig dårlig erfaring her .. som du kanskje skjønner .. ) ..om man absolutt skal ha med noe, bør en vanlig inntasting av serialnummer være nok; slik kan man i det minste bekrefte at den "vanlige kunden" (han som ikke vet hva astalavista.com er for noe) har en orginal-eske med programvaren liggende.. Endret 18. oktober 2005 av dayslepr Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 (endret) Heisann Vi har utviklet en idee, vi har kjørbar kode og vi har kunder. 1. Finnes det noen generelle retningslinjer for ugivelser i Norge? Eller kan man bare brenne programmet på en cd, og ta pengene rett i hånden. Fikk et tips om at så lenge vi tjente under 30 000, så trengte vi ikke registrere selskap. Det jeg søker er generell informasjon omhvordan gå frem. Må nok føre regnskap, ville jeg mene. Ettersom dere selger en vare tror jeg nesten dere må inn i mva-registeret også, dvs. registrering i foretaksregisteret, som koster ~2500. Men jeg vet jo ikke. Snakk med ligningskontoret deres. Eller kanskje noen ved skolen deres som kan økonomi? 2. Som andre "leverandører" ønsker vi jo og beskytte vår kode. Kan man på noen måte ta patent i kode i Norge? Patenter brukes for å beskytte oppfinnelser. Om noen bruker milliarder på å finne en kur for aids, gjøre om vann til olje eller andre samfunnsnyttige oppdagelser, så må de selvsagt ha noe igjen for det, selv om det skulle være relativt enkelt for andre å kopiere løsningen de kom frem til. Dere har neppe gjort noe som er så unikt og nyskapende at det kan patenteres, men det er uansett deres (ånds)verk, så dere eier og kan videreselge eller lisensiere rettighetene til produktet som dere måtte ønske. Riktignok fritt frem for andre å stjele ideen i så fall, så pass på at løsningen deres er så bra at ingen kupper ideen. Programvare har vel spesielt god beskyttelse her i landet, i forhold til f.eks. musikk.. - Les mer i åndsverksloven her. 3. Vi har også utviklet en litt" tungvint løsning mot piratkopiering, der koden sjekker opp mot x antall mac adresser hardkodet i koden. Denne løsningen krever at vi har kundens mac adresse på forhånd. Dette fører til at kunden først må laste og kjøre et finn mac adresse program, eller hvis han har litt mer peiling, sende den til oss. Er det noen som har noen meninger om nevnte fremgangsmåte? Eller eventuelt en annen løsning? Tjah.. Er ingen tilhenger av kopieringsbeskyttelser, de går bare ut over betalende kunder.. Men det kommer selvsagt litt an på hva produktet er og hvilket marked dere går for. Endret 20. oktober 2005 av Frank2004 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå