wolf5 Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Har akkurat bestillt oppgradering på maskinen min. gammel: CPU: AMD xp2600+ 2x512Mb TwinMos PC2700 (ingen dual channel HK) nytt utstyr: CPU: AMD X2 3800+ 2x1024Mb Corsair PC3200 (dual channel HK) Hva ytelsesforbedring er det på dual channel? Jeg vil uansett få en liten forskjell fra PC2700 til PC3200. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Du vil ved ikke under noen omstendigheter merke de 2-3%'ene ekstra ytelse. Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 Dual channel gir kun 2-3% ? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Dual channel gir kun 2-3% ? 5024261[/snapback] Ja. 1024 MB PC3200-minne i dual-channel gjør at hele maskinen yter ca. 2-3% bedre enn hvis man hadde brukt 1024 MB PC3200-minne i single-channel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Ja, 2-3% er et omentrentlig gjennomsnitt i faktiske programmer. Det går riktignok an å provosere frem større forskjeller i syntetiske tester som minnebåndbredde i "Everest", men i andre og virkelige programmer er det lite forskjell. Alt fra null til 10% er normalt avhengig av test, med et gjennomsnitt på ca 2-3%. Lenke til kommentar
Jolt Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Tja, duel channel gir deg bedre multi tasking muligheter.. Men sånn "overall" blir det ikke mye bedre hvis du ikke tilsetter mer MHz Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Tja, duel channel gir deg bedre multi tasking muligheter.. Dette var nytt for meg. Kan du utdype litt mer og/eller linke til tester? Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 dual channel bra ting for dual core? Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 dual channel bra ting for dual core? 5027512[/snapback] Ja. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 dual channel bra ting for dual core?5027512[/snapback] Ja.5028027[/snapback] I fare for å gjenta meg selv: Dette var nytt for meg. Kan du utdype litt mer og/eller linke til tester? Lenke til kommentar
Jolt Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Dette var nytt for meg. Kan du utdype litt mer og/eller linke til tester? 5026608[/snapback] Jeg skal da prøve forklare: Altså duel channel som du sikkert har forstått er 2 stk RAM brikker. Ergo du vil ha 2 enheter som kan gjøre ting hver for seg. Så hvis du vil starte 2 programmer nærmest samtidig vil duel channel være tingen. Også mens disse programmene kjører og vil ha mer data fra disken så vil da CPUen dele arbeids oppgaven mellom de 2 RAM brikkene i stedet for å gjøre en og en ting. Multi tasking er da å kjøre mer en et program av gangen, gjerne sånn 4 -5 stk på en gang. Også det med duel core: Dette er jo ganske selvforklarende, bare se på navnet: Duel Core og Duel Channel. Ja sett du, begge har ordet duel i seg. Det må jo bety at de passer sammen, eller hva? -Jolt Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Jeg skjønner ikke hvorfor du blander inn ordet duel (norsk: duell) Jeg skjønner heller ikke hvorfor navnelikheten skulle ha noe å gjøre med forfor det passer sammen. For å vri litt på det: Hvis navnet på det ene ble endret så ville fordelen falle bort Jeg skjønner hvordan dual channel (norsk: dobbel kanal) fungerer, men jeg ser ikke hvorfor det skal gi noen merkbar bedring for hverken multitasking eller dobbeltkjerner. Doble minnekanaler dobler båndbredden effektivt, men siden programmer tydeligvis ikke er særlig båndbreddebegrenset på enkle kjerner så kan de i hvertfall ikke være det på doble kjerner siden de som oftest er klokket litt lavere og hvert program som regel bare kjører på en kjerne. På grunn av de minimale ytelseforskjellene mellom enkel og dobbel kanal på enkle kjerner så vil jeg også tro at minnebåndbredden ikke er noen flaskehals ved multitasking. Det er skjelden et program krever hele båndbredden til en kanal, og ennå langt skjeldnere at man tilfeldivis bruker to programmer samtidig som bruker den fulle båndbredden. Aksesstiden er akkurat den samme på enkel og dobbel minnekanal så det vil gi null ytelseforskjell. Med andre ord ser jeg ingen grunn til at økning fra enkel til doble minnekanaler skal gi noe mer enn de samme 2-3% ytelseforbedring som vi ser på enkle kjerner. Men jeg er åpen for korreksjon hvis noen har bedre argumenter enn at "navnet er like kult" eller hvis noen har linker/tester som viser noe annet. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Eg tror Jolt kødder med deg Simen1 Ihvertfall håper eg det. Ingen kan være så på viddene i fullt alvor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Huffda, litt flaut å få fortalt med teskje at det var en kødd Jeg trodde det var ment alvorlig. Edit: Jeg prøvde å undersøke litt og fant følgende tekst fra Jolt i en annen tråd: Kan svare på HyperTransport og HyperThreading ganske fort... AMD: HyperTransport Intel: HyperThreading Ganske likt ja, men det er mulig og se forskjell... Dette får meg til å tro at det kan være alvorlig ment likevel. Endret 19. oktober 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå