Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til oppsett av trådløs ruter!

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en Gigabyte GN-B41G trådløs ruter, og sliter litt med å få denne til å virke. Den har 4 porter til vanlig nettverksledning, pluss trådløs antenne.

Saken er denne, at med kryptering skrudd av fungerer den utmerket. Den stasjonære PCen som kobles til ruteren via kabel får internett, og laptopen som bruker WLAN funker også plettfritt og får internett tilgang.

MEN, når jeg skrur på krypteringen på WLAN, velger jeg WPA pre-shared key, og alt virker greit i oppsettet. Men når laptopen skal bruke WLAN, og jeg skriver inn passordet, kommer jeg ikke på internett! Den viser at jeg er koblet på nettverket og alt er greit, men kommer alikevel ikke ut på nettet.

Ellers kan jeg si at jeg har intenett fra NextGenTel, hvor jeg har en Netopia 3315 "ut fra veggen" som så er koblet til Gigabyten.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bruker du windows til å konfigurere det trådløse nettverket? har du servicepack 2?

5025832[/snapback]

For å konfigurere selve ruteren, bruker jeg IE, som så setter passord på nettverket. Ellers så har jeg prøvd med både medfølgende programvare og Windows på laptopen uten at det har virket. Har ikke SP2 på laptopen

Lenke til kommentar

Kan selv huske det helvetet med å sette opp trådløst nettverk. Av en eller annen grunn funket WEP-krypteringen helt fint når jeg hadde pcen rett ved siden av routeren, men når jeg satt pcen lengre unna og fikk dårligere signal funket det nesten bare med ukryptert\usikret.

Den gangen brukte jeg service pack 1, og jeg slet lenge med å få til godt nok signal.

Det ble litt bedre da jeg installerte sp2, men jeg ble allikevel nødt til å stille trådløsen på pcen til å bruke 802.11b (11mbit) istedenfor 802.11g (54mbit).

Dette er ikke noe problem så lenge linja mi ikke er raskere enn 11mbit, eller om jeg skal overføre store filer mellom datamaskinene på nettverket.

I tillegg fant jeg ut at det kan være lurt å finne ut om nettverkskortet fungerer best dersom windows konfigurerer kortet, eller om kortets egen software kofigurerer kortet. (Dette velger man ved å hake av en boks øverst i "Egenskaper for trådløs nettv..." under arkfanen "Trådløse nettverk".

Jeg har ingen konkrét løsning, men det kan hende du får bruk for noen av de opplysningene jeg kom med nå.

Merkelig at noen får så store problemer med nettverket, mens andre bare trenger å følge den enkle 123 anvisningen som følger med routeren :hmm:

Endret av buskbjørn
Lenke til kommentar
Forresten, hva er forskjellen (hvis det er noen) på et aksesspunkt og en ruter?

5026958[/snapback]

Trådløst aksesspunkt: Har kun en port for å koble dette til et LAN. Aksesspunktet gir trådløs tilgang til LAN'et. Det er normalt ikke DCHP-server i et aksesspunkt, dvs. det deler ikke ut adresser. Et aksesspunkt vil ikke alene gi deg tilgang til internett, du må ha en router som forbinder LAN'et med internett.

Trådløs router: De trådløse bredbåndsrouterene som er på markedet i dag er stort sett egentlig en router, en switch (vanligvis med 4 porter) og et aksesspunkt koblet sammen i en boks. Routeren sørger for internett-tilkoblinge mens switch og aksesspunkt-delen gir deg mulighet til å koble til LAN'et via kabel og trådløst nettverk.

Lenke til kommentar
Forresten, hva er forskjellen (hvis det er noen) på et aksesspunkt og en ruter?

5026958[/snapback]

Trådløst aksesspunkt: Har kun en port for å koble dette til et LAN. Aksesspunktet gir trådløs tilgang til LAN'et. Det er normalt ikke DCHP-server i et aksesspunkt, dvs. det deler ikke ut adresser. Et aksesspunkt vil ikke alene gi deg tilgang til internett, du må ha en router som forbinder LAN'et med internett.

Trådløs router: De trådløse bredbåndsrouterene som er på markedet i dag er stort sett egentlig en router, en switch (vanligvis med 4 porter) og et aksesspunkt koblet sammen i en boks. Routeren sørger for internett-tilkoblinge mens switch og aksesspunkt-delen gir deg mulighet til å koble til LAN'et via kabel og trådløst nettverk.

5028237[/snapback]

Betyr dette at jeg kan bytte ut boksen jeg fikk fra NextGenTel med denne ruteren jeg har kjøpt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...