Gå til innhold

Nytt TV-kort, litt spørsmål

Walts

Anbefalte innlegg

skal kjøpe et tv-kort, men lurer på noen ting...

1. kan jeg bare sette i kontakten på som jeg bruker i tv i det eller må jeg bruke s-video ?

2. Noen som vet om et greit tv kort som ikke koster så alt for mye?

3. Hvordan programvare kan jeg bruke?

4. Hvordan forskjelige typer tv kort finnes det?

Takker for alle svar

Endret av djrabbit88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, tror nok det mange som vet om noen.

Det kan være at mange synes spørsmålene kanskje er litt i kategorien "dette bør du enkelt finne selv med google", men her er nå noen små tips likevel.

Det er en artikkel her som forteller litt: http://www.dinside.no/php/art.php?id=93969

1. Kommer an på kortet. Mange kort har begge deler. Tror noen av de billigste bare har tuner input, sånn kabel som du stikker inn i tv'en.

2. Hauppauge 150, 250 og 350 er bra, spesielt om du skal bruke linux. Mange som bruker windows anbefaler Sapphire Theatrix Theatre 550 Pro.

3 følger ofte noe sw med kortet. Ellers er google en fin ting til sånt, dvs finne htpc programvare. Men en kjapp liste over det jeg kan komme på:

Linux: MythTV og Freevo

Windows: MediaPortal og windows media center edition

Bortsett fra Window media center edition er dette gratis sw. Har bare prøvd MythTV selv, så de andre kan jeg ikke si så mye om.

4. Det finnes digitale og analoge. Digitale dvs de som tar i mot MPEG-2 sendinger er vanskelige å få brukt til noe fornuftig i Norge, dvs. ta i mot Canal Digital eller Viasat sendinger, uten at prisen tar helt av. Du må i tillegg til selve kortet ha CI interface og CAM modul som gjør at tusen lappene bare blafrer forbi. Noen her på forumet har nevnt noen "gråsone" løsninger som kanskje kan være rimeligere, men de tror jeg er relativt vanskelig å få til for den jevne bruker, om de i det hele tatt funker.

Enklere og rimeligere å få til å bruke et analogt kort og resultatet blir ganske bra. De jeg har nevnt er analoge.

Det finnes interne og eksterne. Interne er gjerne PCI kort og eksterne er gjerne USB baserte. I tillegg kan du sikkert kategorisere kortene på mange andre måter hvis du gjerne vil det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...