Gå til innhold

socket 939 nå eller m2 senere?

Anbefalte innlegg

Jeg skal handle meg en pc (box) til 20000kr+ (må ha, bare må ha :> ), men jeg er ikke helt sikker på om jeg skal handle nå eller vente på den nye m2 socketen til AMD. Noen som har noen meninger om dette?

Jeg tenker litt på at kanskje oppgraderingsmulighetene mine blir litt handicappet med s939 i og med at den er på vei ut om ikke så mange månedene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

M2 er planlagt lansert i første kvartal 2006. Dvs det er ikke sikkert den blir lansert før i mars. Og da spørs det hvor tilgjengelig produktene blir. Pga barnesykdommer, ny produskjon o.l. er det ikke sikkert at det blir så mye M2 å kjøpe før nærmere mai-juni. Det kan godt være at prisen på disse prosessorene blir relativt høy den første tida noe som er vanlig. Så du skal ikke se bort i fra at tilgjengelighet og pris ikke kommer seg på et fornuftig nivå før juni-juli.

Så om du har lyst på ny boks og har penger til det, kjøp i dag :) Selvsagt er det jeg skrev over bare spekulasjoner, men det er basert på erfaring og slik jeg tror det blir...

Lenke til kommentar

Slik jeg skjønte det er det jo ikke store forskjellen på M2 og s939 uansett.. De har bare gjort små forandringer som å legge til ny minnekontroller, stepping, 1 pinne mer ol.. Ingen revolusjon innen arkitektur mao..

Ville gått for s939, og gjerne en X2 CPU da disse nå fremover får større og større kompabilitet.

Edit: møkkaleif, og la til noe...

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Takk for alle svara:>

Det virker som det er smart å handle nå ja så kanskje jeg gjør akkuratt det.

Når det gjelder forskjellen på ddr1 og ddr2 ytelse i spill, er den stor?

Crucial DDR2 BallistiX PC8000 1024MB CL5

Corsair XMS3200XL DDR-DIMM 512MB 2-2-2-5 x2

Er det noe stor forskjell på disse 2 brikkene ytelsesmessig og vil jeg ha bruk for mer enn 2gb ram når Windows Vista kommer ut? Jeg får jo ikke plass til mer enn 2GB ddr1 minne med 2-2-2-5 timings.

Lenke til kommentar

Vel prisen står ikke helt i forhold til ytelses forskjellen. Penger spart er penger tjent mener jeg.

Hva er det som gjør at du ikke kan ha mer enn 2 GB ? De fleste hovedkort tar da 4 GB, flere tar faktisk 8 GB.

Forøvrig ikke noen vits i å sitte å vente på den nye sokkelen. Da det vil som regel alltid etterhvert komme noe nytt og bedre.

Sitter forøvrig selv med ett hovedkort med 478 sokkel og lure på å oppgradere til 939 sokkelen og for min del er det å gå over til den nye intel sokkelen uaktuellt siden jeg har en masse ram jeg nylig har kjøpt av DDR typen og IKKE DDR2.

Lenke til kommentar
Det viktigste poenget er vel ikke når M2 blir tilgjengelig og betalbart, men når 939 blir faset ut av AMD. Hvis vi sammenligner med Socket A kan det ta en god stund, men... :hmm:

5022615[/snapback]

Tror nok ikke du behøver bekymre deg for dèt. I første omgang er det hvertfall s754 som får svi, ikke s939.

939 og M2 er såpass like at jeg skjønner egentlig ikke vitsen med å introdusere M2 enda. Er vel for å få pressa DDR2 orntli inn i markedet... :hmm:

Lenke til kommentar

aspstein: ATI RD480-baserte hovedkort (OK, det er vel bare DFI som har sluppet ut et så langt) klarer 4x512 @ 2-2-2-5 1T, men fortsatt ikke særlig langt over 200 MHz.

daniel_984: En interessant teori. I utgangspunktet bør det ikke være noe i veien for at M2 og 939 kan eksistere side om side (melke, melke), men det avhenger av hvor socket S1 blir plassert i markedet. S754 har ingen fremtid i alle tilfelle, det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Takk for alle svara:>

Det virker som det er smart å handle nå ja så kanskje jeg gjør akkuratt det.

Når det gjelder forskjellen på ddr1 og ddr2 ytelse i spill, er den stor?

Crucial DDR2 BallistiX PC8000 1024MB CL5

Corsair XMS3200XL DDR-DIMM 512MB 2-2-2-5 x2

Er det noe stor forskjell på disse 2 brikkene ytelsesmessig og vil jeg ha bruk for mer enn 2gb ram når Windows Vista kommer ut? Jeg får jo ikke plass til mer enn 2GB ddr1 minne med 2-2-2-5 timings.

5022553[/snapback]

Mulig jeg tar feil nå,men er det ikke sånn att socket 939 ikke støtter ddr2?

Lenke til kommentar

er jo ikke noe særlig værre enn å kjøpe feks corsair TWINX2048-3200C2 og klokke dem til 5-2-2-2 hastigheter da. dem kjøres normalt på 6-3-3-2T og det mener jeg er ganske bra for å være 1gig moduler. har dem selv og dem klokker BRA for å si det på den måten. har hatt dem på 235 med 6-3-3-2T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...