Gå til innhold

Hvor mye ram trenger man?

Cabby_Nova

Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar med 512mb internt og lurer på om jeg har behov for mer minne. Hører fra alle kanter at man alltid har behov for minne. Jeg bruker i gjennomsnitt 350mb (tatt fra PF Usage i Task Manager) og har som sagt 512mb tilgjengelig.

1) Trenger jeg mer minne og i tilfelle hvorfor?

2) Er det noe poeng å makse opp til 2GB, evt når vil det være behov for så mye minne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel helst lommeboka som bestemmer der. kjører selv med 2 gigabyte minne. Fordelen med det er at det virker for meg som om at pcen ikke tygger så mye på vekslings fila.

Ellers er det jo en befrielse når hvis man sitter slik som jeg gjør når jeg surfer på nettet. Har gjerne oppe en 10-12 Firefox vinduer med rundt 40 tabs i hver + ett par Dopus vinduer oppe å kjøre + evnt DC eller Azureus + gjerne ett brenne prog osv osv

PS: vel dette eh *host* gjelder ikke den bærebare pcen min den ligger bare å samle støv. er bare 1 gigabyte med minne i den :blush:

Endret av Skeetzoid
Lenke til kommentar

Er jo slik at BF2 liker seg meget godt med 2 gb ram, kjører selve med 2 gb og angrer ikkje på den invisteringen.Overalt er maskine raskere og eg kan herje meir med den før den begynner å legge inn årene :) Men man kommer langt nok med 1 gb ram vil eg si ja.

Lenke til kommentar
Har tenkt på det samme. Trenger man egetlig 2gig med ram? Ingen spill krever det og heller vil ingen kreve det på minst et år.

Battlefield 2 på de høyeste innstillinger krever over 1.0GB RAM for å kjøre glatt.

Selv oppgraderte jeg fra 1 -> 2GB for BF2, og det var stor forskjell. Dersom du tar en titt på BF2-forumene skal du se at 2GB virkelig har noe å si.

BF2 bruker nå omtrent 900-1300MB under spilling, samtidig som Windows spiser 200-400MB.

Lenke til kommentar
Jeg har en bærbar med 512mb internt og lurer på om jeg har behov for mer minne. Hører fra alle kanter at man alltid har behov for minne. Jeg bruker i gjennomsnitt 350mb (tatt fra PF Usage i Task Manager) og har som sagt 512mb tilgjengelig.

1) Trenger jeg mer minne og i tilfelle hvorfor?

2) Er det noe poeng å makse opp til 2GB, evt når vil det være behov for så mye minne?

5022335[/snapback]

1) Du trenger ikke mer minne hvis du ikke bruker mer enn 350. Du merker fort på diskaktiviteten og generellt tregt system om du har for lite minne. 512MB er nok for et XP system som kjører "vanlige" programmer. Om du bruker litt mer innimellom er det ikke verre enn at det går litt tregere.

Jeg spiller ikke stort, og det er kanskje derfor jeg synes det er et visst hysteri ute og går når endel mener man trenger 2GB minne.

2) Minnebehovet vil ganske sikkert øke med tiden, men det er ikke særlig mye vits i å skaffe mer minne før man trenger det. Jeg har sett at Windows Vista betaen gjerne vil ha 1GB minne, så jeg tipper at om et års tid vil "vanlige" maskiner bli levert med 1GB. (Men da skal sikkert spillegutta ha 8GB).

Lenke til kommentar

for en vanlig bærbar maskin trenger du neppe mere en 512mb ram.

Har akkurat köpt meg en 1,5ghz celeron med 256mb ram, oppgradert til 512mb.

Vurderte 768mb (512mb extra) men syntes ikke det var verdt de extra hundre kronene siden jeg ikke har bruk for mere med de programmene jeg kjörer.

Nå bruker jeg min maskin kun til navigering, office, internett etc og ikke til noe spilling/tunge applikationer. Veit ikke helt ossen bärbar maskin du har, vis du har en fet maskin med konge grafikkort etc så vil jeg kanske rekommendere 1gb sånn at du får utnyttet resten av pc'en bedre.

Lenke til kommentar
hvilken konklusjon? paste det inn i tråden da

5060309[/snapback]

Dagens late ungdom, altså.

(...) Playing Battlefield 2 with a 2GB memory capacity is just so much better. The game runs smoothly from start to finish, where as 1GB seems to lag a lot in the beginning and then pause momentarily through-out the game. For this reason I was hoping the load time results would strongly favor the 2GB memory capacity. Sadly I have again failed to capture what makes 2GB memory capacity so much better in games such as Battlefield 2. Although the benefits are not evident through frame rate improvements or faster load times, I assure you they are there.
Lenke til kommentar

om du ikke har lest trådtittelen er den: "Hvor mye ram trenger man?"

da er det naturlig at det blir tatt opp eksempler der man trenger forskjellig mengde ram, bla.annet et ramkrevende spill, Battlefield 2

har 1gb ram, men pcen greide ikke like høy klokk etter at jeg fikk to 512 brikker istedet for en, har lyst på en til, men lurer på om ikke hovedkortet kan finne på no mer tull da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...