trondbue Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Har en 1996 Volvo 460 med original Volvo CR-905 radio og kasettspiller med cd skifter. Denne har sikkert stått i originalt siden 1996. Synes det er helt grei lyd i denne når jeg høre på CD, og siden den har CD skifter også som sikkert ikke vil virke med en ny bilstereo vil jeg gjerne beholde denne. Regner med det er Stereo radio på denne, siden det står at det kreves gode radioforhold for stereomottak i bruksanvisningen. Men tror den spiller veldig mye av tiden på mono, og av og til på stereo når radiofoholdene er veldig gode. Lurer derfor på om det er mulig å få tak i ett eller annet som gjør at jeg vil få bedre radiosignaler og derfor mer stereo lyd? Vil det f.eks hjelpe med en antenneforsterker fra Biltema? Antennen som står på nå er den samme som da den var ny, en 1 meter lang pisk som ikke kan skyves sammen. Kan det være dårlig antenne? Radioen er veldig god når det gjelder å ta inn signaler, har radiosignaler uten skurring der andre biler ikke får inn noe i det hele tatt. Men tror den krever veldig mye for å gå over til stereo lyd. Har ikke noe ikon som viser om det er stereo eller mono signal, og tror heller ikke jeg har noen knapp til å stille mellom det. Er et bilde av radioen under her. Endret 17. oktober 2005 av trondbue Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Vel, kanskje med eq og litt bedre forsterkere og høytalere kan det muligens høres litt bedre ut. Men man kan ikke forandre på selve utgangslyden som er den lyden som blir sendt ifra radiosenderne. Vil du ha bedre kvalitet, så kjøp dab radio. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 Liten vits i DAB radio når de ikke har dekning der det skal være dekning. Skal være dekning både her og i Kristiansand, og har prøvd begge plasser med dab radio utan at den finner noen stasjoner noen plasser. Så intil dab er utbuggd er det ikke aktuelt å investere i det. Kvaliteten radioen levere når jeg spiller cd er helt grei, det samme med radio lyden når den klarer å spille stereo. Problemet er bare at det er mono lyd for mye av tiden. Tror i hvertfall det er det som er problemet, lyden blir også høyere når radiolyden blir god, noe som vel tyder på at den går over til stereo? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Radioen bytter mellom mono og stereo etter forholdene, hvis den er satt til å gjøre det. Stereo drar ofte med seg masse ekstra støy med mindre forholdene er helt perfekte. Derfor funker Mono best i de fleste tilfeller der det er litt dårlig dekning. Så hvis du kan bestemme i en meny at radioen ALDRI skal bytte til Stereo slipper du byttingen og skurringen Stereolyden fører med seg. Om radioen er god eller dårlig har ikke så mye å si, siden dette går på signalstyrken der du er. Men det er mulig en kjempedyr radio tar stereosignaler bedre enn en kjempebillig en, altså filtrerer bort støy..men jeg ville ikke satset på det. Endret 17. oktober 2005 av Bitex Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 jeg er mer enig med bitex "generelt" men jeg ville prøvd noe enklere ting først... i "gamle" dager så var jo alltid et problem med mottakforholdet på radio og det som er løsningen faktsik er å demontere antenen og rense rent festen/kontakten til antenna da dette her er faktsik antenes referanse punkt for strålingens mønsteret.... og bruk gjerne en sink holdig lakk etterpå mellom antena og karoseriet. Ellers er aller beste/ideel sted å montere anntene på midt i taket da dette gir større/jevnere referans areal for nevnte strålings mønster. Noe annet som også forsårsaker dårlig forhold er feil impedansen i anntene/kabel og radio delen. Alpine feks -om jeg husker riktig- har 50ohms impedans mens Pionner har 75ohms impedans, om du bruker om hverandre så får du dårlig og folsøm mottaker forhold men med riktig impedans er utrolig hvor mye bedre den er..... Verste sted man kan montere anntene er i A stolpen faktisk... lykke til anyway!! Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 Antennen er montert på venstre siden av bagasjelokket. Stikker jo et godt stykke over taket. Radioen får inn radiosignaler alverdens plasser når den spiller mono, mange plasser der ikke andre radioer får signaler når de spiller mono. Men skulle gjerne hatt stereolyd oftere og flere plasser. Andre biler jeg har kjørt har stereosignal flere plasser, men har jo radio lyd overalt da. Men noen muligheter for å få bedre signaler slik at den går på stereo oftere? Vil det ikke hjelpe noe med antenneforsterker? Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 antenne forsterker opp siganlen OG støyen -såkalt reflekser- noe som i radio delen blir "fjernet" av multi patht kretser og variere i kvalitet. generelt gir ant forst høyere signal men som sagt mer støy også, da den forsterker opp alt som fanges av antenna deriblant mye reflekser... prøv før du kjøper om du har muligheter til det. men rens antenna som jeg nevnte tidligere. alfa/omega kontakten til antenne festen ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå