Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

For-motstand til varmeapparat

geirrs

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Opel Astra stasjonsvogn 1,6i 16V '96-modell. For noen dager siden fant jeg ut at varmeapparatet ikke virker på 1 og 2. Jeg ringte Maskinagentur her i Trondheim, og mekanikeren mente at det enten kunne være selve bryteren det var noe galt med, eller for-motstanden. Etter å ha sittet og lest litt i diverse forum, begynner jeg selv helle mot at det er for-motstanden, spesielt siden varmeapparatet fungerer på 3 og 4.

MEN: Er det noen som kan fortelle meg (eller har et bilde av) hvor denne befinner seg nøyaktig? Mekanikeren host Maskinagentur sa at denne skal befinne seg fremme i motorrommet, men jeg har sett noen steder hvor det antydes at den befinner seg bak/under hanskerommet inne i kupeen? Er bare sånn passe til å mekke bil, men regner med å klare å skifte denne selv, bare jeg finner ut hvor den står. Da kan jeg kanskje spare noen kroner også....

Takker på forhånd for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen biler har denne rett ved viftemotoren. I bilen jeg har nå er viftemotoren (og motstanden) bak hanskerommet. I den forrige bilen var viftemotoren (og motstanden) nesten innunder frontruta på utsiden av kupéen.

På akkurat din bil vet jeg ærlig talt ikke, kanskje noen har ei reprasjonshåndbok å se i? :)

Lenke til kommentar

Kjøpte Haynes-boka til bilen i dag. Formotstanden ligger i motorrommet, rett nedenfor frontruta. I følge gutta på Torshov er visst ingen andre en Opel-forhandlere som selger den. Får vurdere hva jeg gjør, før det blir FOR kaldt i vært (nå ligger det faretruende nært 0 her i Trondheim.....:)

*EDIT*

Det ble verkstedtur på bilen. Det VAR formotstanden som var gåen, total pris på jobben med deler ble ca 1100,-. Da er hvertfall det ordnet....neste blir å få byttet termostaten til kjølinga...nå er det den som er gåen, og motoren blir ikke skikkelig varm....*SUKK*. ALDRI MER (SKR)OPEL!

Endret av geirrs
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Trudde kanskje børstene på vifta mi var ødelagt. Snakket med verkstedet - og de sa det kunne være for-motstanden. Kjøpte for-motstand tidligere i dag (483kr) - men kunne ikke finne ut kor den skulle være i bilen.

Fant denne tråden - og det tok meg ca 20min å bytte den.

Ahh...Fantastisk forum dette :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...