Gå til innhold

Hjelp til valg av monster kort til 3D spill?

Downy

Anbefalte innlegg

Skal bygge en pc selv. Og er ute etter ett monster kort, (altså et hovedkort). Det eneste jeg er litt usikker på er om jeg skal velge pentium, eller AMD sin løsning. Skal bruke maskinen til tunge 3D spill, bilder, og video. Og en del surfing. Fint hvis jeg kunne fått noen forslag på hver av de to forskjellige merkene. Et poeng er at kortene også må være fremtidrettet, med pci-e port, osv. Ønsker også på å koble 3 interne hardisker, og to CD/DVD rom spillere på kortet. Også ha gode overclockings egenskaper. Har lov til å koste en del.

Endret av Downy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nvidia 7800gtx hvis du vil ha det råeste,

nvidia 7800gt hvis du vil ha det nest råeste og mest lønnsomme kjøpet...

Begge kortene fungerer med både amd og intel, og bruker pci-e.

Kortene støtter også SLI (to kort, for teoretisk dobbel ytelse)

Jeg vil anbefale amd, og det vil nok 95% av dette forumets brukere...

Lenke til kommentar
Jeg tenker at trådstarter var ute etter hovedkort, og ikke skjermkort.

AMD, og dermed socket 939 er best til spill. Det råeste du får til socket 939 er nok Asus A8N-SLi Premium, DFI Lanparty nF4 SLI-DR (dyrt som fy), og Sapphire Pure Crossfire (kan i motsetning til de to andre kjøre 2 stk. ATi-kort sammen)

5020999[/snapback]

Asus A8N-SLI32 Premium eller Deluxe er vel det råeste asus kortet? med 32 istedet for 16 i SLI så man får 16x til begge kort istedet for 16/2=8x ved bruk av SLI

Lenke til kommentar

AMD, og dermed socket 939 er best til spill. Det råeste du får til socket 939 er nok Asus A8N-SLi Premium, DFI Lanparty nF4 SLI-DR (dyrt som fy), og Sapphire Pure Crossfire (kan i motsetning til de to andre kjøre 2 stk. ATi-kort sammen)

5020999[/snapback]

Du hadde rett. Ikke rart, jeg ble litt forvirret selv. Kanskje jeg var litt uklar i formuleringen i starten.

Lenke til kommentar

En pris er ganske avgjørende for å gi gode tips.

Det er uttallige poster her på forumet som sier ting som "skal kjøpe super PC" "skal ha største spill PCen som finnes" "Hjelp til Luksus PC"...og så et par poster etterpå hoster de opp beløp på rundt 15 - 20 000 kr...greit..det er ikke lite penger, men i vår verden er det der en normal PC starter. Monster PCer starter rundt 25 000 og går oppover.

Så...et budsjett hadde vært fint for å gi gode råd.

AKIRA

Lenke til kommentar
En pris er ganske avgjørende for å gi gode tips.

Det er uttallige poster her på forumet som sier ting som "skal kjøpe super PC" "skal ha største spill PCen som finnes" "Hjelp til Luksus PC"...og så et par poster etterpå hoster de opp beløp på rundt 15 - 20 000 kr...greit..det er ikke lite penger, men i vår verden er det der en normal PC starter. Monster PCer starter rundt 25 000 og går oppover.

Så...et budsjett hadde vært fint for å gi gode råd.

AKIRA

5021075[/snapback]

La oss si 25 tusen. Poenget mitt er faktisk å begynne med en ting av gangen. Ikke få den pc'n ferdig i dag, eller imorgen. Men kanskje bruke et halv år på å bygge den opp. Og det jeg tenkte å begynne med er kassa, og hovedkortet, (hvet ikke om det er det smarteste å begynne med). Og da kan det naturligvis koste litt. Siden jeg skal bruke ett halvt år, så er det viktig at ikke hovedkortet utdateres imorgen.

Endret av Downy
Lenke til kommentar

Det høres ut som en dårlig plan. Er det EN faktor som er konstant i hardware verden..så er det at ingeting er konstant. Hovedkort kan komme i nye revisjoner, skjermkort dukker opp få mnd i mellom.

Jeg vet å spare penger kan være kjedelig og kjipt når du vil ha ting NÅ! Men å kunne kjøpe et komplett system med alle deler som hører til i samme "generasjon" vil du få mye mer igjen for. Når du først kjøper les deg gjerne opp om hva som er starten på en ny "bølge" av standarder. Jeg føler det er best å treffe starten på en slik så du har 12 til 24 mnd med CPU/RAM/Skjermkort oppgraderinger.

Måter å motivere pengesparing er i nettbanken din å opprette en egen dedikert konto (koster jo ikke noe uansett) og så sette av pengene der hele tiden. Så de er skilt av fra din vanlige økonomi, og du kan se det vokse fra mnd til mnd. Da vet du at de er trygge og du "glemmer" de litt i hverdagen siden du ikke har tilgang til det med VISA korte ditt eller lignende.

AKIRA

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

spar heller til du har råd til alt du! er ikke vits å kjøpe deler over et så stort tidsrom! fører bare til at de første delene dine blir dårlig.

Lenke til kommentar

5020999[/snapback]

Asus A8N-SLI32 Premium eller Deluxe er vel det råeste asus kortet? med 32 istedet for 16 i SLI så man får 16x til begge kort istedet for 16/2=8x ved bruk av SLI

5021027[/snapback]

Slik jeg ser det, er ihvertfall A8N32-SLI Deluxe-kortet dårligere utstyrt enn A8N-SLI Premium (6 IDE/5 S-ATA vs. 4 IDE/8 S-ATA). ;)
Lenke til kommentar
Det høres ut som en dårlig plan. Er det EN faktor som er konstant i hardware verden..så er det at ingeting er konstant. Hovedkort kan komme i nye revisjoner, skjermkort dukker opp få mnd i mellom.

Jeg vet å spare penger kan være kjedelig og kjipt når du vil ha ting NÅ! Men å kunne kjøpe et komplett system med alle deler som hører til i samme "generasjon" vil du få mye mer igjen for. Når du først kjøper les deg gjerne opp om hva som er starten på en ny "bølge" av standarder. Jeg føler det er best å treffe starten på en slik så du har 12 til 24 mnd med CPU/RAM/Skjermkort oppgraderinger.

Måter å motivere pengesparing er i nettbanken din å opprette en egen dedikert konto (koster jo ikke noe uansett) og så sette av pengene der hele tiden. Så de er skilt av fra din vanlige økonomi, og du kan se det vokse fra mnd til mnd. Da vet du at de er trygge og du "glemmer" de litt i hverdagen siden du ikke har tilgang til det med VISA korte ditt eller lignende.

AKIRA

5021247[/snapback]

Du har selfølgelig rett. Jeg har jo vært med å sett hvordan forandringer skjer hele tiden i data verdenen. Så jeg vil heller spare opp pengene i banken, for å heller kjøpe alt med en gang når jeg har pengene. Da får jeg vell også mer igjen for pengene. Lett å se seg blind på att man gjerne vil ha ting med en gang. Men jeg må jo si at jeg begynner å bli skikkelig klar for en ny pc.

Lenke til kommentar

siden jeg ikke så at noen andre sa dette....

om du skal bygge ny PC nå...

hovedkort med socet 939 må ha en prosessor som har samme socet fra AMD

omtrent alle hovedkort av denne typen trenger skjermkort som er av typen PCI-E

den forige standarden het AGP....

så du MÅ minst kjøpe, hovedkort, CPU/prosessor og skjermkort.

(hvis du ikke har ram som funker på hovedkortet må du ha det også)

om du ikke har stor nok strømforsyning så trenger du det også med en gang...

så pengene går fort oppover....

spar litt og kjøp deretter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...