Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjørt med håndbrekk, hjelp?


apegryn

Anbefalte innlegg

Nå presterte jeg å kjøre med håndbrekk rundt ca 1/2 mil uten å legge merke til det. Jeg la merke til at det krevde mer og mer å tråkke på vanlig brems og lurte på om det var noe galt med bremseforsterkeren. Så jeg skulle stoppe for å sjekke det, men da la jeg merke til at jeg hadde kjørt med håndbrekket helt oppe!! Det var så vidt bremsevirkning når jeg fikk bilen hjem, og det luktet heller ille utenfor.

 

Noen som vet hvor omfattende en slik skade er?? Dyrt å reparere?

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du

Hvilken bil er det? Skiver eller trommel bak? Det som mest sannsynlig har skjedd er at vist klossene blir nedslitte. Har sikkert blitt meget så varm. Har du skiver så kan det ha blitt kast i disse. Men med tanke på at du kjørte rimelig langt med brekket oppe tyder på dårlig håndbrekk, for hjulene må ha rullet.

 

Trommel er det bare å åpne å se om den er slitt. Du må mest sannsynlig bytte.

Lenke til kommentar

87 passat, skiver fremme, trommel bak.

Hjulene rullet forholdsvis greit, jeg tenkte ikke noe over det når jeg kjørte, men når jeg ser tilbake er det mulig bilen gav noe mer motstand enn vanlig.

 

Huff hva koster slikt da? :( Og skal ikke fotbremsen fungere normalt likevel? Det virket som om hele bremsevesken hadde forsvunnet..

 

Edit: Var nettop ute å sjekket igjen, og virker som bremsevesken er som den var før. Hva kan være skeivt likevel? Selve tromlene? bremseskoene?

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Når du har håndbrekke på, må du trykkke et par ganger ekstra på bremsepedalen for å kompensere for det du allerede har strammet bremsebanda bak. Det at det lukter rart er at det blir varmt av å bremse 5 km. Faren er at det kan bli så varmt at bremseveska kan begynne å koke, og du får noe som kalles Vapor lock, dvs bremseveska ekspanderer og bremsene kan låse seg.

 

Men det jeg vil anta siden du har en så relativt gammel bil er at du må bytte bremsebandene bak pga slitasje, skulle ikke koste allverdens om du kan skifte de sjøl, ikke så spesielt vanskelig heller. Du kan jo også sjekke om tromlene kan ha blitt kast i de pga varmen.

Lenke til kommentar

når jeg fant utav at jeg hadde hatt på håndbrekket og skulle hjemover var det ikke noe galt etter slik jeg merket med selve bilen, men har ikke kjørt den noe når den er blitt kald igjen. Det eneste jeg har lagt merke til er at malingen på tromlene (de var malt røde når jeg kjøpte bilen, se bildet nederst) har smeltet eller flasset av noen steder. Sånn med det blåtte øyet ser jeg ikke noe kast i tromlene, men har ikke fått av hjulene ennå, så får se senere...

 

Og forresten; Tror dere jeg kunne tatt bilen og kjørt den noen meter for å se om den tar noe ugjevnt, bremser uvanlig eller lager lyder, eller vil det bare gjøre vondt verre?

post-83845-1129633115_thumb.jpg

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Du kan nok kjøre den noen meter med tanke på at hovedbremsene (forran) ikke har tatt noe skade av den "feilen" du har gjort...

 

Med tanke på malinga som var på tromlene, så vil den flasse av så lenge det ikke er pusset godt nok før de blei lakka og brukt varmebestandig lakk...

 

Tromlene på bilen min var "tectylbehandla" i følge forrige eier, så første jeg gjorde nåe jeg kjøpte bilen var å bremse hardt nok til at jeg fikk brent det opp med en gang.. (sånn at jeg ikke skulle få noia om det skulle skje en gang der jeg ikke huska at de var "tectylbehandla"..)

Lenke til kommentar

er bremsepedlen hard eller myk?

 

Er den hard kan det hende at bremsebåndene har "fadet". altså at bremsebelleget har gått varmt og det har gitt fra seg gasser om har laget luftbobbler og ujevnheter i bremsebeleget. Da mister du bremse egenskapene, det blir som å gå på erter. Deet du kan gjøre er om de er nye å bremse litt sånn vanlig så vill det gå bort av seg selv. er de gamle er det bare å kjøpe nye.

 

Fjærer gasspedalen kan det hende at bremsevesken har begynt å koke og det har blitt luftbobler i bremseslangene og rørene. da må du lufte bremsene. Men åpn opp trommlene og se ossen det ser ut.

 

Mål også trommlene om de er blitt ovale. blir ofte det når de blir grisevarme og du setter på brekket etter kjøreturen og trommlene kjøles ned igjen. Det merker du forsåvidt også på bremsepedalen om den går inn og ut mens du bremser.

Endret av Tha Dude
Lenke til kommentar

Bremsene fadet ikke, men jeg fikk 'vapor lock' som det heter så fint :)

Tviler på at tromlene er blitt ovale, jeg satte ikke på håndbrekket når jeg satte fra meg bilen, og jeg jekka opp bilen og så at hjulene gikk rundt forholdsvis fritt.

 

Har også fått tatt en tur nå og det synest å virke helt greit. Bremsene tar like godt som før og tar helt jevnt på begge sidene.

 

Eneste som jeg kan tenke meg har skjedd er at jeg har slitt bremseskoene litt og malingen har flasset noe av.

Lenke til kommentar

Det er da ikke noen stor jobb å sjekke bremseskoene bak da...

 

1. Skru av hjulene

2. Skru av skruen som eventulet holder trommelen fast..(ikke alle som har det)

3. Slå med en hammer på trommelen for at den skal løsne (trehammer, tung gummihammer, eller jernhammer med f.eks en planke imellom trommel/hammer.

4. Dra trommel ut

5. Inspiser bremseband, og trommel på innsiden.

 

For montering, stikk motsatt rekkefølge, minus nr 3... :D

 

Fleste biler har brekk på bakhjulene, men det finnes unntak i noen biler, f.eks saab, citroèn og subaru.

Disse vil går rett frem vis du prøver på brekksleng :thumbdown:

 

P.S.støvet som er inni trommel og rundt bremseband er ikke bra å puste inn, da det inneholder asbest.

Blåser du rent med trykkluft, bruk vernerutstyr e.l.

Lenke til kommentar
Men så er det ikke sikkert alle har bil med flotte blinkende lys for alt i verden... :hrm:

5026247[/snapback]

 

eh, har du lappen?

 

Edit:

Rød varselstegn, med utropstegn i midten. Lyser ved speedometeret, i det område. Lyser når håndbrekket er oppe, evnt. noe kritisk feil med bilen. Finnes hovedsakelig 4 farger på tegnene.

 

Grønn og blå: opplysning for funskjon, tennes oftest vedr. bruk av lys.

 

Gul: teknisk opplysning, kanskje lite olje, lite spyleveske, glødetråd osv. Bilen kan kjøres helt fint og "feilen" påvirker ikke kjøreegenskap.

 

Rød: teknisk opplysning, f.eks lav bremseveske, håndbrekk står på. Bilen skal ikke kjøres uten at feilen er fikset. Bilens "feil" påvirker kjøreegenskapene.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

jeg må si det igjen, det er ingen indikator, lys eller dioder i min passat 87 gl som indikerer håndbrekket...

 

Edit: hmm tok en tur å leste i instruksjonsboken, fant ut at jeg selvfølgelig mangler den boksen med kontrollys for håndbrekket :hmm:

 

sorry übergoliath for å indikere at du hadde feil :)

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...