arna Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Noen som har en god beskrivelse på hva jording eller? Søkte litt på google men vet ikke om jeg helt forstår det... Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 jording er den såkalte PE lederen i en kabel. denne har som oppgave og lede bort overskuds strøm til jord. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Skjønte liksom ikke helt spørsmålet, men jeg prøver å forklare det allikevel: At noe er jordet vil si at strømmen går til jord (dvs i bakken) dersom en feil på apperatet skulle oppstå! Dette fjerner faren for å få strøm da motstanden til jord er (i allefall skal være i et godkjent annlegg) mindre enn motstanden strømmen møter i kroppen din! Eksempel: Et apperat med deksel av ledende materiale blir utsatt for røff behandling/defekt noe som gjør at en av fasene kommer i kontakt med dekslet! Dette er jordet så strømmen går i bakken og det skal ikke være farlig for deg å ta på apparatet samtidig som du tar i noe annet jordet som for eksempel en oppvaskbenk! Hvis apparatet ikke hadde vært jordet (mens oppvaskbenken naturligvis er det) ville du fått strøm og kunne blitt skadet! Edit: @ Neon-Sweet™: Nei I et korrekt annlegg så skal det ikke være noe strøm som går i PE lederen (TT annlegg) men i N lederen! Heller ikke i et IT annlegg skal det gjøre det! I et TN-C-S anlegg blir saken litt annerledes da PE og N lederen føres sammen, men før de føres sammen skal det ikke gå noe strøm i N lederen. I et TN-C annlegg er det forsåvidt riktig det du sier, men det er ikke overskudsstrøm siden strømmen er nødt til å gå tilbake til noe for at kresten skal fungere... Edit: Når strømmen går gjennom noe (lyspære) og tilbake kalles det for en krets... Endret 17. oktober 2005 av P-in-P Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 lede bort overskuds strøm til jord. 5020809[/snapback] Aldri hørt om overskudds-strøm. Tror du mener overspenninger og kortslutningstrømmer. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) lede bort overskuds strøm til jord. 5020809[/snapback] Aldri hørt om overskudds-strøm. Tror du mener overspenninger og kortslutningstrømmer. 5020848[/snapback] Kortslutning: Sammenkobling av to ledende deler uten, eller med ubetydlig-, motstand der det oppstår store strømmer (A-Ampere) som kan forårsake brann (heldivis har vi sikringer)! Kortslutning behøver ikke å gå til jord, men kan være mellom fase-fase! Overspeninnger går ikke til jord da du har overspenningsvern som slår ut annlegget på samme måte som en sikring (eller det er forsåvidt en sikring...) Edit: Omformulerte litt og drepte en Leif. Endret 17. oktober 2005 av P-in-P Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) lærerikt går gk elektro og har enda ikke lært hva jording egentlig er.. tusen takk edit: feli av hre Endret 17. oktober 2005 av complexity Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) lærerikt går gk elektro og har enda ikke lært hva jording egentlig er.. tusen takk edit: feli av hre 5020927[/snapback] Tok lang tid før jeg helt skjønte vitsen med det jeg og Tror det er så åpenbart for lærerene at de ikke tenker på at de må lære det bort Edit: Selv er jeg forsåvidt ferdig med både GK og VK1.. Endret 17. oktober 2005 av P-in-P Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 kan gjerne vere verdt å merke seg at jorda ikkje bare "forsvinner" i bakken, men "vandrer" tilbake gjennom trafoens nøytral punkt via kabel(tn) eller "elektrisk leedene jordsmonn"(tt/(tn)) , eller via kapasitansen i nettet(it). Og lager en krets så strømmen går i. i ett tn nett så får den ikkje vandret så langt pga. det vil jo i praksis bli en kortslutning. gjerne litt vel ute i elektro land for de som ikkje har vert innom gk eller noe lignende, men gjerne litt enklere å fatte enn at jordfeilstrømmen forsvinner ned i et hull i bakken Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Kortslutning: Sammenkobling av to ledende deler uten, eller med ubetydlig-, motstand der det oppstår store strømmer (A-Ampere) som kan forårsake brann (heldivis har vi sikringer)! Kortslutning behøver ikke å gå til jord, men kan være mellom fase-fase! Overspeninnger går ikke til jord da du har overspenningsvern som slår ut annlegget på samme måte som en sikring (eller det er forsåvidt en sikring...) Edit: Omformulerte litt og drepte en Leif. 5020889[/snapback] Kan du slå opp i elektroboken din og finne der det står overskuddstrøm? Nei ikke jeg heller. Jeg skjønner hva han mener, jeg bare pirket litt på termer. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du belærer meg. Jeg har snart 5 år utdannelse innenfor elektro, så jeg både jeg og du kan dette her Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 hehehe, ut i vår hage eller var det team antonsen som vist hva som egentlig skjedde med "overskuddsstrømmen" ?, sitter 3-4 stk på kraftstasjonen å skrur på lyspærer å konfyrer overspenningsvernet ledere nok "spenningen"/strømmen til jord før den slår ut noe som helst også. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Kortslutning: Sammenkobling av to ledende deler uten, eller med ubetydlig-, motstand der det oppstår store strømmer (A-Ampere) som kan forårsake brann (heldivis har vi sikringer)! Kortslutning behøver ikke å gå til jord, men kan være mellom fase-fase! Overspeninnger går ikke til jord da du har overspenningsvern som slår ut annlegget på samme måte som en sikring (eller det er forsåvidt en sikring...) Edit: Omformulerte litt og drepte en Leif. 5020889[/snapback] Kan du slå opp i elektroboken din og finne der det står overskuddstrøm? Nei ikke jeg heller. Jeg skjønner hva han mener, jeg bare pirket litt på termer. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du belærer meg. Jeg har snart 5 år utdannelse innenfor elektro, så jeg både jeg og du kan dette her 5021117[/snapback] Vel jeg sier det ikke så du skal vite det, men for at trådstarter skal vite det siden det er han som laget tråden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå