Fract Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Hvordan tar jeg vare på batteriet på best måte ? Er det slik at det skal lades opp og brukes til det er nesten tomt før jeg lader igjen. Jeg har som regel tilgang på 230 V så jeg plugger maskinen inn der, har dette noe og si på levetiden ? Ivar Lenke til kommentar
elminzter Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Sånn generelt sett for batterier gjelder det nå å bare tømme batteriet helt ut før du lader opp igjen og ikke la laderen stå i pcen når den ikke trenger lading... kan nå være litt vanskelig om du skal bruke pcen på steder der du ikke har tilgang til stikkontakter, men... Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Tja, jeg ville ikke vært så fryktelig opptatt av dette, for å være ærlig. Laptoper er jo beregnet på å bli brukt med strømkabel i, på jobb for eksempel, og min generelle oppfatning etter 3 ulike laptoper på jobb de siste årene er at batteriene tar kvelden etter rundt 3 år uansett hvordan man behandler dem (ikke at jeg har testet ut alle mulige sånne "batteribevaringstriks" da, men...). Da er det tross alt ikke verre enn å betale noen hundrelapper for et nytt Blir jo uansett litt upraktisk å sitte på jobb/skole og hele tiden være oppmerksom på når batteriene er tomme, for deretter å sette inni strømkabelen og lade dem, ta ut kabelen med en gang de er fullt ladet, o.s.v. o.s.v... Lenke til kommentar
FaO Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 lad batteriet helt opp og tøm det helt igjen før du lader igjen. (værste som er er når du "billader". Altså lader litt og litt om gangen, det er ikke bra for oppladbare batteri. Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Sjekk hvilket batteri du har i den bærbare, og les her og/eller her. Da vet du litt mer om hvordan ditt bateri bør behandles... Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Det er mange myter ute å går når det gjelder batterier. Som modellflyger har jeg erfart at Li-Poly batterier, som mange nye bærbare bruker, ikke liker å bli ladet helt ut. De tar skade av det, og kapasiteten blir redusert. De tåler imidlertid kladde-lading godt. Levetiden på slike batterier er også noe kortere enn NiMH og Ni-cd. Ni-cd tåler røff behandling og mange oppladninger men veier mye og er vel ikke lenger brukt i bærbare. NiMH er også robuste men tåler kulde dårlig. Li-ion kjenner jeg ikke egenskapene til. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Det er mange myter ute å går når det gjelder batterier. Som modellflyger har jeg erfart at Li-Poly batterier, som mange nye bærbare bruker, ikke liker å bli ladet helt ut. De tar skade av det, og kapasiteten blir redusert. De tåler imidlertid kladde-lading godt. Levetiden på slike batterier er også noe kortere enn NiMH og Ni-cd. Ni-cd tåler røff behandling og mange oppladninger men veier mye og er vel ikke lenger brukt i bærbare. NiMH er også robuste men tåler kulde dårlig. Li-ion kjenner jeg ikke egenskapene til. 5033773[/snapback] Ja minneeffekten som alle har opplevd på sine gamle mobiler med Ni-batterier har en minneeffekt som ikke slipper taket Lenke til kommentar
bengh Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Et tips er å ikke bruke batteriet hvis du ikke trenger det.... Med det mener jeg at du rett og tar ut batteriet og kjører uten. De fleste laptopper takler dette greit. Så setter man det i og lader det opp før man trenger å bruke PC'n strømløst. Lenke til kommentar
gozzer Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Et tips er å ikke bruke batteriet hvis du ikke trenger det.... Med det mener jeg at du rett og tar ut batteriet og kjører uten. De fleste laptopper takler dette greit. Så setter man det i og lader det opp før man trenger å bruke PC'n strømløst. 5035831[/snapback] Hvilken hensikt har det å fjerne batteriet fra maskinen? Nedbrytingsprosessen i batteriet vil ikke stoppe av den grunn. Vil vil våge å påstå at levetiden til Li-Ion batterier ikke vil variere noe særlig fra eller til basert på ladesyklus. Disse batteriene er uten minneeffekt, og drar heller ikke nytte av den populære "overladningen" som man ofte ble anbefalt til mobiler o.l. før. Det var en lang tråd om Li-Ion batterier her på forumet for en stund siden. En som er litt ivrigere enn meg, kan jo søke den frem Lenke til kommentar
Fjonisen Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Et tips er å ikke bruke batteriet hvis du ikke trenger det.... Med det mener jeg at du rett og tar ut batteriet og kjører uten. De fleste laptopper takler dette greit. Så setter man det i og lader det opp før man trenger å bruke PC'n strømløst. 5035831[/snapback] Det er den strategien jeg følger, ja. Men bør man da lade batteriet helt ut før man tar det ut? Eller er det, som noen antydet, ikke sunt å la batteriet lagres tomt? Er litt usikker... Lenke til kommentar
m99 Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Har lest at Li-Ion lagres best halvt oppladdet og i kjølerom, kjøleskap blir litt for kaldt (akkurat dette er jeg litt skeptisk til). Det er temperatur og tid som tar knekken på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå