Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor går mitt internett så sykt tregt?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg begynner å bli sykt lei nå. Internettet mitt går siruptregt, selv om jeg har Chello Ultra 8192 kbps/1024 kbps. Jeg har i lengre tid hatt problemer med høy ping, men det ser ut til at UPC har fixet dette.

Men internett har de ikke gjort noe med. Jeg får bare rundt 2000 kbps ved alle tester (bilder under) Kan noen se noe feil med testene?

Jeg har kontaktet UPC, men de sier de bare kan sende teknikker, Men dette vil jeg ikke med det første. Jeg tror kanskje det kan være noe galt med kablene mine eller noe sånt?

Noen som har en anelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke alltid like lett å måle hastigheten på en linje når du kommer over 2 Mb/s, siden feilmarginene blir så mye større, og hastigheten til slutt avhenger av hele linjen fra server til deg.

Har du forsøkt å f.eks. laste ned en linux-distro fra en eller annen universitets-server for å sjekke om du kanskje oppnår bedre resultater mot den?

Lenke til kommentar
Er det Windows XP med vista theme eller Windows Vista (Beta) du bruker? bruker du Vista kan kanskje det være grunnen? siden det enda er i beta fasen og bugs er noe Microsoft er kjent for.

5021013[/snapback]

Det er Vista theme.

Det er ikke alltid like lett å måle hastigheten på en linje når du kommer over 2 Mb/s, siden feilmarginene blir så mye større, og hastigheten til slutt avhenger av hele linjen fra server til deg.

Har du forsøkt å f.eks. laste ned en linux-distro fra en eller annen universitets-server for å sjekke om du kanskje oppnår bedre resultater mot den?

5021091[/snapback]

Ikke bare det at testene viser dårlige hastigheter, men internett går snegletregt også. Alle PC'ene i nettverket sliter med dette.

Har ikke testet mot en server, nei. Har du en link til en server jeg kan teste mot?

Lenke til kommentar

Poenget med linken er at du kan sjekke om det er rwin eller andre parametre som er satt feil i PC. Dette kan gi store utslag på hastighetsmålinger.

Din RWIN verdi er satt ganske høyt. Du kan f.eks prøve å sette den til 140.000 med drtcp. Dette kan også hjelpe på pingtiden din.

Endret av la7dfa
Lenke til kommentar

5021091[/snapback]

Hos meg måler jeg fint min 4,4Mbit linje. hw.no - dinside.no - itavisen.no måler fra 4,15 til 4,35Mbit.

Lenke til kommentar
Poenget med linken er at du kan sjekke om det er rwin eller andre parametre som er satt feil i PC.  Dette kan gi store utslag på hastighetsmålinger.

Din RWIN verdi er satt ganske høyt.  Du kan f.eks prøve å sette den til 140.000 med drtcp.  Dette kan også hjelpe på pingtiden din.

5021370[/snapback]

Men dette gjelder alle PC'ene i nettverket, ikke bare min. Da er vel neppe dette en feil?

Lenke til kommentar

Det anbefales at følgende trinn for feilsøking prøves:

- Trekk ut strømmen til modemet.

- Sjekk kabelen fra modemet til tv-uttaket.

- Fjern t-ledd om dette brukes.

- Datamaskinen må være direkte tilkoblet modemet.

For å måle hastigheten kan du laste ned fra Universitetet i Oslo da de har meget raske linjer. Prøv å koble til sunsite.uio.no vha. et FTP program (f.eks. CuteFTP), eller åpne ftp://sunsite.uio.no/ i nettleseren din og last ned en større fil derfra.

Når du utfører denne testen, er det viktig at du ikke foretar noen andre nedlastninger eller kjører noen fildelingsprogrammer.

Forøvrig kan det også nevnes at hastigheten oppgis fra i kbit. Hastigheten du fremstilles ved nedlastning er ofte oppgitt i kB/s. For å regne om dette, gjør følgende:

Fra kbit til kB/s: N~kbps / 8 = kB/s

Fra kB/s til kbps: N~kB/s * 8 = kbps

Lenke til kommentar

Takk for et godt og fyldig svar Svoosj! Jobber du med noe slikt eller? :)

Jeg lastet ned en stor fil i fra Universitetet i Oslo, og kom aldri høyere en 2300kB/s

Dette var da med splittere og alt slikt koblet til. (noen av ledningene er ikke UPC sine) Skal se om jeg får testet slikt som du skrev senere.

Uansett, TPTest oppgir jo bare at jeg har ~15% i tilgjengelig båndbrede. Betyr ikke dette da at det enten er noen som kaprer linja (lite trolig) eller at jeg har dårlige kabler eller splittere en plass?

Lenke til kommentar
Poenget med linken er at du kan sjekke om det er rwin eller andre parametre som er satt feil i PC.  Dette kan gi store utslag på hastighetsmålinger.

Din RWIN verdi er satt ganske høyt.  Du kan f.eks prøve å sette den til 140.000 med drtcp.  Dette kan også hjelpe på pingtiden din.

5021370[/snapback]

Men dette gjelder alle PC'ene i nettverket, ikke bare min. Da er vel neppe dette en feil?

5023232[/snapback]

OK, da er det nok før PC!

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve å sjekke routern til UPC og se hvilken hastighet den mener du skal ha.

5028831[/snapback]

Hvordan sjekker jeg det da? har ikke fått router fra UPC, bare modem.

5028872[/snapback]

Åssen modell er dette? Ofte kan modemene settes opp som router og har dermed en ip-adresse LAN-interfacet.

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve å sjekke routern til UPC og se hvilken hastighet den mener du skal ha.

5028831[/snapback]

Hvordan sjekker jeg det da? har ikke fått router fra UPC, bare modem.

5028872[/snapback]

Åssen modell er dette? Ofte kan modemene settes opp som router og har dermed en ip-adresse LAN-interfacet.

5029653[/snapback]

Motorola SB5100E

Lenke til kommentar
Motorola SB5100E

5029670[/snapback]

HepP igjen!

Prøv å koble fra kabel-TV uttak til modem direkte, uten T-splitt. Vær også obs på at antennekabel (coax) du bruker er trippelskjermet og ikke overstiger 7 meter.

Videre kan jeg informere om at modemet ditt kun er et modem, og ikke kan konfigureres som en router.

Alternativt kan sende meg PM med MAC ID'en på modemet ditt så skal jeg se hva jeg kan finne ut ;)

Lenke til kommentar
Motorola SB5100E

5029670[/snapback]

HepP igjen!

Prøv å koble fra kabel-TV uttak til modem direkte, uten T-splitt. Vær også obs på at antennekabel (coax) du bruker er trippelskjermet og ikke overstiger 7 meter.

Videre kan jeg informere om at modemet ditt kun er et modem, og ikke kan konfigureres som en router.

Alternativt kan sende meg PM med MAC ID'en på modemet ditt så skal jeg se hva jeg kan finne ut ;)

5029725[/snapback]

Hei igjen.

Aha, Du jobber i UPC e.l din luring ;)

Skal se om jeg får prøvd å koble helt inn mot kabelen vi får fra UPC i morgen, har ikke tid idag.

Skal sende deg PM jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...