Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke tilgang til min største partisjon i XP

Anbefalte innlegg

Jeg har en ett år gammel Elitegroup Centrino med 1,5 GHz, 512 MB og 40 GB specs. Når PCen var ny brukte jeg PartitionMagic 8.0 med en gang og opprettet en partisjon E: på ca 30 GB, mens jeg lot C: få ca 8 GB (resten). Planen var at jeg skulle lagre alt av film, musikk, dokumenter o.l. på E:, mens la C: ha selve systemfilene og alle forskjellige programmer jeg har skaffet meg, som AVG Anti-Virus, Mozilla, Spybot, Adaware, iTunes etc. Jeg fikk høre at ved en eventuell Windows-crash ville man ved å reinstallere XP på nytt automatisk finne igjen E: og disse filene ville være uberørt og "katastrofens" omfang noe mindre.

Det som måtte skje før eller siden var at jeg begynte å få feilmeldinger om at C: disken nærmet seg full og at jeg måtte slette filer for å unngå problemer. Jeg tenkte at jeg kunne ta fram PartitionMagic 8.0 og se om jeg kunne re-size størrelsesforholdet mellom C: og E:, da E: var langt fra full. Dette skulle ikke være noe problem, men når programmet spør om man vil "iverksette valgte endringer" sier det at maskinen må restartes for å fullføre re-size-endringen. Det som selvsagt skjedde var at under restarten hengte alt seg opp og meteret om at prosessen var igang kom til 6-7% fullført, men ikke lenger. Der ble den stående i timesvis helt til jeg overstyrte og skrudde PCen av. Nå finner ikke Windows E:-disken i det hele tatt. Jeg har normal tilgang til C:, men Windows tror nå at jeg har en harddisk på bare rundt 8 GB. Når jeg åpner PartitionMagic 8.0 viser den en "ukjent partisjon" på ca 30 GB som den ikke kjenner igjen og som den ikke kan gjøre noe med.

Hvordan kan jeg få tilbake filene i E:? Hjelp mottas med takk!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette opplevde jeg også en gang. Hvis Partition Magic stopper under resize-prosesser så kan alt innhold på partisjonen være ødelagt. Partisjonen din er nå lagret som et midlertidig format, i stede for FAT32/NTFS. Det er mulig å gjøre den om med noen verktøy, men det er lite sannsynlig at innholdet på disken er leselig. Da jeg gjorde det, så var alle filnavnene fulle av "merkelige" tegn, og ingen filer var leselige. Men det er verdt forsøket, slev om prosessen kan ta flere timer.

Jeg anbefaler at du heretter gjør slike ting på tomme partisjoner, altså du tar sikkerhetskopi på forhånd. PM har desverre ingen mulighet til å fortsette prosessen.

Lenke til kommentar

Hm, tenkte meg det ja. I Partition Magic 8.0 får jeg opp partisjonen med format "PqRP". Men dette er vel bare et midlertidig format som du sier. Men hvilke programmer kan man bruke for å hente fram dataene, selv om de viser seg å være ødelagte? Dette er kanskje programmer som koster en del kroner i fullversjon?

Uansett, dersom jeg godtar at dataene er tapt, hvordan kan jeg få Windows til å igjen få tilgang til disse 30 gigabytene? Mine 8 GB på C: er allerede tilnærmet fulle, og jeg vil jo gjerne ha min PC med 40 GB tilgjengelig. Hmmm..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...