Gå til innhold

Cola Kjøler.

Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt på det her med cola-boks kjøler. Og det jeg lurer på er om noen hvet hvor mye energi som kan over føres per. sec. i materialet cola-bokser er lagd av og hvor mye energi det er lagra i en cola-boks som er ved 20grader C, og hvor fort cola'en leder energien vekk?

Og noen designer ideer? Jeg har sett for meg ett kobber rør med plass til en boks inn kledd med peliter elementer på utsiden, stengt i bånn og muligens med lokk i topp, ville dette designet vært noe å satse på?

Også montere dette inn i ett kabinett.

Det hadde da vært litt deilig. (Kald Cola)

[ Denne Melding var redigert av: Gtyrte på 2002-08-21 19:21 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hm..

Q = m * spes varmekap. * ( T2 - T1 )

Vi forenkler litt og sier at cola = rent vann, har

da en spes. varmekap. på 4180j/kgK

Videre kan vi si at colaen har en temp. på 23 grader, og vi vil ha den ned til 3 grader.

Energien som må til for å utføre dette arbeidet:

Q = 0,33kg * 4180 * ( 3 - 23 ) = -27588J ( minus fordi vi fjerner varme )

Altså, skal du senke temp. fra 23 grader cel. til 3 grader cel. på et sekund, så trenger du ca 27.6Kw.

Vil du utføre dette på 60 sekunder, 27588/60 = 459,8Watt.

Den mest ideelle løsningen hadde vært å lage en slags termos der fordamperen består av rør i en sirkel rundt cola boksen. Mellom rørene og cola boksen bør det være en veske som gir bedre forbindelse mellom kald-varm del, en kuldebro.

Det mest praktiske ( for oss vanlige dødelige ) er å bruke 5 stk peltier element, 4 rundt boksen og 1 i bunn som alle kjører på f.eks 226W. Varmen fra disse elementene må ut et sted..vannblokker/kjøling :D ? Alt godt isolert, slik at tilleggsvarme peltier elementene må hente ut fra omgivelser blir minimal. Bruker man ikke en kuldebro mellom element og colaboks ( veske ) så tar nedkjølingen lenger tid, det er jo logisk =)

Lenke til kommentar

Men ville kjøling med co2 patron funket?

for så vidt jeg vet så vil: luft som presses sammen lage varme... så det logiske er jo at når luft utvides så senkes temperaturen????

for co2 greiene blir jo iskalde etter bruk

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-21 20:45, Arachnid skrev:

ehh.. 4-5 peltier?? da er det smartere å bruke vanlig peltier kjøling.. 226W ned til -30 grader.. der har du temp.

Er snakk om å kjøle ned FORT da, det som er poenget..

Derfor, mer peltier, større evne til å hente ut varme.

Og hvorfor nevner du -30 grader ? Lite vits å "drikke" cola som holder -30..

Lenke til kommentar

Akkurat dette med cola box kjøler har eg også tenkt på ei stund. Eg kan godt vente 20 min for å få ein kald cola. Hvor stor peltier treng eg da? Og hvordan skal eg koble til strøm?? Noen som vet hvor eg kan få eit billig peltier element??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...