Gå til innhold

Debattsensur på nettet - nytt forslag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange foraer har nok det problemet at de ikke har et aparat som raskt kan sørge for at eventuelt søpppel blir fjernet raskt nok, og da bør det nok vurderes ja.

Men jeg er enig i at foraer som vårt og VG sitt vil få problemer hvis vi skulle drevet med forhåndssjekking av absolutt alt som ble postet, siden vi tross alt snakker om _store_ mengder tekst.

Har en stygg følelse av at de som har foreslått dette ikke helt vet hva det faktisk innebærer å ha et community på websidene sine.

Forøvrig byr det jo direkte ikke på et probem om så er, da det bare er å flytte diskusjoneforumene over til utlandet...

Lenke til kommentar
– Det medfører et ansvar å publisere noe, ikke bare strafferettslig, men også moralsk. Det er viktig av hensyn til menneskers omdømme og det er viktig av hensyn til kvaliteten på debatten, sier Bodahl Johansen. (ANB)

Er jo ikke lite arrogant heller da.

Litt av poenget er jo at folk får si meningen sin. Tankepoliti (les: politisk korrekthets filter) er ingen tjent med.

Slenger noen ut en masse dritt om andre, mener jeg at da kan man jakte på vedkommende som skrev det.

Vil anta de fleste forum har IP info o.l. om brukerene. Ikke straff mellommannen er nå mitt syn på saken

Lenke til kommentar

Akkurat hva vi trenger - en debattsensurdebatt. :nei:

Holder det ikke at moderatorer sletter innlegg som går over grensa? De fleste fora har også en "report"-knapp i tilfelle moderatorene overser noe.

Å ta i bruk utenlandske tjenere var noe av det første jeg kom på også, men det bør da ærlig talt ikke være nødvendig.

Lenke til kommentar

Dette er rett og slett et latterlig forslag!

Hvordan skal folk få diskutert noe om natten om de måtte, ville, skulle ønske det da?

Og om dagen vente en time eller to på at innlegget skal bli postet? Tull!

Det er vel stort sett de samme personene som ikke klarer å oppføres seg så da hadde det vel vært bedre med sperring av konto/ IPban og eventuelt mer kronglete registrering så de ikke kommer tilbake med en gang...

Det er tydlig at den som har foreslått dette (som Ueland sier) ikke har så god peiling på dette med forum og kommunikasjon via nettet generelt...

Lenke til kommentar

Skulle noe slikt bli innført, så ville folk trekke vekk fra norske debattsteder til servere lokalisert i andre land. Det eneste man ville oppnådd var mindre muligheter til å forfølge overtramp.

Jeg synes også ytringsfriheten er for begrenset. Jeg mener folk med ekstreme meninger bør ha full rett til å ytre disse, og at det bør vær opp til de enkelte diskusjonsgrupper å sette sine egne grenser. Jeg mener det er en større fare med offentlig sensur, enn det er med privatpersoner som lufter sine mer eller mindre ekstreme meninger og får møte reaksjoner på disse.

Men om det skulle bli innført en strengt redaktøransvar for innholdet på diskusjonsgrupper, så kunne mye bli løst ved at en melding automatisk sensureres dersom f.x 5 personer rapporterer den, og forblir sensurert til en moderator får kikket på den.

Lenke til kommentar

Dette hander ikke om "tankepoliti" eller "brudd på ytringsfriheten!1oneoneone".

Dette handler om at Gunnar Bodahl Johansen er en skrulling som ikke aner hva han snakker om. Han burde sette seg inn i teknologien, eller holde pent kjeft.

Ellers kan de som drifter et diskusjonsforum gjøre nøyaktig som de vil. Men å kreve forhåndssensur for alle avisers debattfora vitner om en total mangel på innsikt og kunnskap om emnet.

Endret av howzer
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For sin egen integritets skyld burde avisene legge ned foraene sine da de er som fluepapir på rabiate rasister. Men, de genererer vel annonseinntekter, så de blir vel værende. Forhåndssensur av meninger er et latterlig tiltak som både er teknisk umulig på større forum, diskusjonsmessig problematisk. Det positive er at de rabiate rasistene vil navigere seg tilbake til Usenet og bli der :D

Lenke til kommentar

Synes bare han svarer så avvikende og usaklig på påstanden om at dette kommer til å bety undergangen for forumene:"Det medfører et ansvar å publisere noe, ikke bare strafferettslig, men også moralsk. Det er viktig av hensyn til menneskers omdømme og det er viktig av hensyn til kvaliteten på debatten, sier Bodahl Johansen."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...