Gå til innhold

PC til bilde og videoredigering... hva trengs?

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå som jeg har investert meg et kamera som filmer ønsker jeg å ha en maskin som kan behandle større informasjonsmengder enn min gamle traver. (3,5 år):ermm: Hovedpoenget her er at jeg ikke er rik (student), så tenk pris i forhold til det.

Klokking nei, Intel og AMD er ikke så nøye...

Hva jeg vil ha:Jeg er mest interessert i forslag på hovedkort, RAM, skjermkort og prosessor, for det er det som er vanskeligst. Skjerm også. Og stillegående vifte.

Mitt bruk: Jeg bruker photoshop, flash, painter og pinnacle studio. Musikk samtidig som jeg jobber er mitt minimumskrav, men jeg er gjerne på nett og laster ned saker samtidig som jeg jobber. Spiller ikke så veldig avanserte spill, mest Sims, så kravene skyter ikke i taket av den grunn.

Skjerm: Jeg har dårlig erfaring med LCD skjermer som er følsomme for lys i omgivelsene på den måten at de har graderinger fra lyst til mørkt. Er dette mulig å unngå for en ok penge? Jeg må nemlig jobbe med godt lys i rommet ettersom jeg ofte sitter med bøker o.l. Dessuten er jeg selvfølgelig avhengig av god fargegjengivning.

Bærbar kontra stasjonær: Er litt rundt omkring, på hybel og sånt, så jeg vurderer bærbar... Har dere noen tips til minimumskrav jeg må se etter på en bærbar? Hva kjennetegner en skjerm som møter mine krav på en bærbar? Hva kan jeg anta at prisen vil ligge på?

Sammenlagt håper jeg å ikke bruke mer enn 8000kr... kjem eg langt med det? Må denne maskinen yte like mye som en spillmaskin?

Håper på svar fra dere oppvakte, oppdaterte mennesker! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller denne stasjonære pcen: PC i deler - AMD S939 Athlon64 3500+, 6600GT PCIe, 512MB, 200GB, DVD±R/RW 5790 kr

5020819[/snapback]

Syns du får mye for pengene der. Kasnskje litt kraftigere skjermkort enn hva du trenger til Sims, men det kan vel vere greit dersom du skulle få lyste til å teste nye spill.

512mb ram syns jeg kan bli for lite, mener det absolut vil vere verdt å koste på en 512 mb brikke til.

Er også enig i at CRT kan vere et fullgodt alternativ, spesielt når man ønsker å holde total prisen nede.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Du kan se på denne bærbare pcen:  Acer AS 3023WLMi/AMD Sempron 3000+/15,4"CB/512MB/60GB/DVD-DUAL/WL/ATI-X600-XP-Ho 8245 kr

Eller denne stasjonære pcen: PC i deler - AMD S939 Athlon64 3500+, 6600GT PCIe, 512MB, 200GB, DVD±R/RW 5790 kr

Jeg anbefaler en god CRT-skjerm fremfor en LCD-skjerm, så lenge plass ikke er kritisk.

5020819[/snapback]

Takk for tipset! Er fortsatt noe usikker på bærbarskjerm, men nå har jeg i alle fall noe å gå etter når jeg skal shoppe. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...