storken Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 vi får selv velge hva vi vill gjøre det siste halvåret av sløyden på 10ende. jeg skal da ha 1 stor bass og 3 små diskant høytalere eller 2 med bass og 2 diskanter. budsjett setter jeg på 3000kr + - og jeg trenger jo en forsterker også? og er ganske ny på dette med lyd så jeg trenger jo tips på hva som er bra og dårlig. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Tror ikke det er så lett å finne delefilter til en høytalere med en bass og 3 diskant elementer.... Foreslår heller 1 diskant og 2 basser. Er de 3000 med forsterker? Lenke til kommentar
storken Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 ja egentlig men budsjettet kan sprenges litte grann. men hva med en 15" sub og 2 diskant finnes det? Lenke til kommentar
phax Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) hm.... ok du er ny og trenger tips. en 15" og to diskanter er en elendig løsning, du trenger mellomtone! jeg anbefaler deg å hente inspirasjon ifra høyttalere som selges rundt omkring og utformer noe lignende. det er lite sannsynlig at du uten noen kunnskapp skulle klare å dyrke frem noe nytt og revolusjonerende design som låter bedre ikke sant? nei kjør klassisk. jeg ville valgt 1" diskant, og kanskje 2-3 6,5" til mellomtone og diskant.. edit: vil du ha mere bass kan du jo selvsagt gå opp til 8" basselement eller no.. men jeg ville ikke latt mellomtonen være særlig større enn 6,5" Endret 17. oktober 2005 av phax Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Man må jo også tenke på hva man kan få tak i av delefilter også da! Jeg har ikke sett noen løse delefilter som man kan koble på 2 diskanter Lenke til kommentar
storken Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 jeg vet jeg er ny i detta gamet. ang. høytalere skal jeg gå for 8" sub og to 6,5" mellomregister og 1 diskant? og forsterkere er jeg utrolig usikker på! hva betyr feks REM 4 og 2 ohm og hvordan må jeg ta hensyn til dette? kan noen sette opp ei handleliste? med linker? Lenke til kommentar
phax Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) skal du ha fire elementer ville jeg heller hatt 1 diskant, 1 mellom tone og to bass elementer. du får kjøpt ferdige selvbygger kit på sider som http://www.ljudia.no og http://www.dynabel.no det meste avhenger vel av pris. Endret 17. oktober 2005 av phax Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 skal du ha fire elementer ville jeg heller hatt 1 diskant, 1 mellom tone og to bass elementer. du får kjøpt ferdige selvbygger kit på sider som http://www.ljudia.no og http://www.dynabel.no det meste avhenger vel av pris. 5021087[/snapback] Ja enig bedre med 2 basser da. Håper du finner delefilter da, de har jo som phax sier mye bra på ljudia og på dynabel Lenke til kommentar
storken Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 la oss da si 3000kr med forsterker jeg finner ikke et sett der det ikke er en kasse med. den skal jeg lage selv. må du ha delefilter og forsterker. kan noen sette opp et oppsett til + - 3000kr? Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 (endret) 3500,- blir det laveste jeg klarer å anbefale.. dette er et veldig lavt budsjett til både høyttalere og forsterker. optimalt sett burde du hatt en 2-3000,- til. menmen, her er mitt forslag: forsterker: Cambridge A300 1498,- selvbygger høyttalerkit uten kasse: Dynabel Nut. ( http://www.mamut.com/dynabel Varenr: DY5888 ) edit: da skal alt følge med foruten om kasse tror jeg. edit2: her har du en pdf der det står litt mer om den høyttaleren, du finner den på side 2, den gulvstående modellen. (nut) link. Endret 18. oktober 2005 av phax Lenke til kommentar
storken Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 da har jeg vel bestemt meg for at det ikke blir noe av forsterker men bare høytalere på meg. er dynabel et kvalitetsmerke? Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 dynabel er et veldig bra merke ja. de gutta vet hva de driver med. anbefaler deg ikke å satse på de kit'a fra ljudia hvertfall.. da kan du liksågreit kjøpe deg eltax. Lenke til kommentar
StIFfmasT Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Hvis du er intressert, kan du få kjøpe en 10" sub av meg til en billig penge. Kjøpte den i sverige ifjor for 1200. Merket er MDS. Lenke til kommentar
storken Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 (endret) har brent meg på et slikt kjøp før høytalern var sprengt, men har du bilde hvor mange watt ? og hva slags pris? Endret 18. oktober 2005 av storken Lenke til kommentar
storken Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 selvbygger høyttalerkit uten kasse: Dynabel Nut. ( http://www.mamut.com/dynabel Varenr: DY5888 ) jeg finner ikke dette settet hva ligger det under der? (bilstereo?) Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 (endret) bare skriv inn varenr i søkefeltet så finner du nok! edit: du må selvsagt innpå nettbutikken først. her har du link, litt nedpå siden der. link Endret 18. oktober 2005 av phax Lenke til kommentar
storken Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 (endret) skriver produktnr her: DY9713 dette er jo 4 subber for prisen av 3 DY9086 2 av disse PE6601 2 av disse det skulle bli 2200kr men jeg trenger fortsatt delefiltre og kabler slik at jeg på en måte kan koble at til bakom (går det?) edit: takk phax og gnomiz for serriøse svar Endret 18. oktober 2005 av storken Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 ja du trenger delefilter, terminal og dempematriale. jeg ville sterkt vurdert å kjøpe et ferdig sammensatt kit siden du ikke har noen bygge erfaring. da får du ferdige tegninger på hvordan kassa og alt skal være samt at du er sikker på at komponentene dine passer. det er ikke bare bare å regne ut riktig størrelse og volum på kassa iforhold til elementene samt plukke ut komponenter som spiller bra sammen. Lenke til kommentar
storken Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 men det står jo ikke hva som er med i kitet Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 I kit'et er alt du trenger utenom lodde bolt og vanlig verktøy tror jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå