Gå til innhold

skal lage høytalerkasse!

Anbefalte innlegg

vi får selv velge hva vi vill gjøre det siste halvåret av sløyden på 10ende.

jeg skal da ha 1 stor bass og 3 små diskant høytalere eller 2 med bass og 2 diskanter.

budsjett setter jeg på 3000kr + -

og jeg trenger jo en forsterker også?

og er ganske ny på dette med lyd så jeg trenger jo tips på hva som er bra og dårlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hm.... ok du er ny og trenger tips. en 15" og to diskanter er en elendig løsning, du trenger mellomtone!

jeg anbefaler deg å hente inspirasjon ifra høyttalere som selges rundt omkring og utformer noe lignende. det er lite sannsynlig at du uten noen kunnskapp skulle klare å dyrke frem noe nytt og revolusjonerende design som låter bedre ikke sant? ;)

nei kjør klassisk.

jeg ville valgt 1" diskant, og kanskje 2-3 6,5" til mellomtone og diskant..

edit: vil du ha mere bass kan du jo selvsagt gå opp til 8" basselement eller no.. men jeg ville ikke latt mellomtonen være særlig større enn 6,5"

Endret av phax
Lenke til kommentar

jeg vet jeg er ny i detta gamet. ang. høytalere skal jeg gå for 8" sub og to 6,5" mellomregister og 1 diskant?

og forsterkere er jeg utrolig usikker på!

hva betyr feks REM 4 og 2 ohm og hvordan må jeg ta hensyn til dette?

kan noen sette opp ei handleliste? med linker?

Lenke til kommentar

3500,- blir det laveste jeg klarer å anbefale.. dette er et veldig lavt budsjett til både høyttalere og forsterker. optimalt sett burde du hatt en 2-3000,- til. menmen, her er mitt forslag:

forsterker: Cambridge A300 1498,-

selvbygger høyttalerkit uten kasse: Dynabel Nut. ( http://www.mamut.com/dynabel Varenr: DY5888 )

edit: da skal alt følge med foruten om kasse tror jeg.

edit2: her har du en pdf der det står litt mer om den høyttaleren, du finner den på side 2, den gulvstående modellen. (nut) link.

Endret av phax
Lenke til kommentar

skriver produktnr her:

DY9713 dette er jo 4 subber for prisen av 3

DY9086 2 av disse

PE6601 2 av disse

det skulle bli 2200kr men jeg trenger fortsatt delefiltre og kabler slik at jeg på en måte kan koble at til bakom (går det?)

edit: takk phax og gnomiz for serriøse svar

Endret av storken
Lenke til kommentar

ja du trenger delefilter, terminal og dempematriale.

jeg ville sterkt vurdert å kjøpe et ferdig sammensatt kit siden du ikke har noen bygge erfaring. da får du ferdige tegninger på hvordan kassa og alt skal være samt at du er sikker på at komponentene dine passer.

det er ikke bare bare å regne ut riktig størrelse og volum på kassa iforhold til elementene samt plukke ut komponenter som spiller bra sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...