Gå til innhold

Dekkskifte - Et stort problem for det norske folk?


vitamin2

Anbefalte innlegg

Et verksted drepte sikkerhetsboltene på den ene bilen vår. Skrudde alt for hardt og var umulig å få av når jeg skulle skifte tilbake til vinterdekk. Endte med at jeg satt en jegg under korset og jekket det opp til mutterne ga etter. Uheldigvil tålte ikke sikkerhetsbolten dette, og ble vridd i stykker.

 

Nå på fredag har visst mamma bestilt dekkskift på den ene bilen igjen. Må da være lettere at jeg gjør det (er hjemme på langhelg).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Angående mobildekningen så har jeg GPS-telefon liggende parat om noe skulle skje, og det er vel strengt tatt rimelig sjelden jeg befinner meg så langt utenfor allfarvei at det kan bli et aktuelt problem uansett.

5032307[/snapback]

GPS-telefon? Det har jeg aldri hørt om. Er de satelittelefonene de "bruker" i amerikanske filmene (og som Osama bruker) GPS-telefoner?

 

Jeg trodde GPS-satelittene kun kunne sende ut signaler til mottakere. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Gjør nok dette selv.

Koster ikke all verden å sette det vekk, men kan like gjerne gjøre det selv..

 

Har ikke fått på vinterdekka enda, noe jeg bør. Isen har begynt å legge seg noen steder, og det er litt bittert på sommerdekk. Men så er vinterfelgene 14", noe som ikke ser så dekorativt ut som sommfelgene som er 17".. :)

 

Tror jeg skal ta en tur i et parkeringshus ellerno og bytte. Gata jeg bor i ligger i nedoverbakke, og innkjørsla er av sand/grus. Deler av den er asfaltert, men da må jeg over ei grøft jeg ikke kommer over med bilen.. :(

Lenke til kommentar

Lattis@all som må sende bilen sin bort for å få gjort noe så enkelt. Gjør dette selv da det koster meg maks en halv time. Det som tar lengst tid er uansett å rote fram dekka fra boden og det må jo gjøres uansett.

 

 

bfisk: Momentet mitt består av å stå på hjulvinna til den ikke beveger seg mer og så tråkke hardt på den for å gi bolten det siste lille kakket.

 

Babelfisken: Har selv hatt problemer med løse bolter. Ett visst Bilia verksted trakk ikke til boltene på fadern sin bil etter EU kontroll. Kast i framhjula gjennom ei rundkjøring. 2 løse på venstre side og 4 på høyre.

Lenke til kommentar
Vår bil har en sånn GPS-alarmgreie. Denne er hovedsaklig ment for tyveri, men har også ned nødknapp som vil "alarmere" sentralen nede i Tønsberg eller hvor den nå er. Hva den sender på vet jeg ikke, men det er GPS-sporingsgreie-alarm...

5034550[/snapback]

Hvor er sammenhengen mellom dekkskifte og at dere har GPS-sporing på bilen deres..?

Mange biler som har det, og mange forsikringsselskaper som krever det på spesielle biler.

Lenke til kommentar

Har alltid tatt meg av dekksift på egenhånd, ser liten vits i å betale penger for å få det gjort. Eneste som er stress med slike ting er hvis man har eldre folk som står å maser ved siden av deg og mener alt du gjør kunne vært gjort bedre, selv om man gjør og har gjort det riktig alle ganger tidligere... been there... :hrm:

Lenke til kommentar
Fire dekk skifter man på fem minutter.

Huh?

 

Jeg byttet dekk på både søster og fatter sin bil i fjor og på hver eneste bolt måtte jeg til med et to meter langt alu-rør jeg trer inn på mutter-korset (eller hva det verktøyet du skrur av bolter med heter) og henger meg i for å løsne boltene.

Brukte sikkert over fem minutter å bytte hvert dekk.

5032269[/snapback]

 

Garasjejekk som jekker opp to hjul om gangen (og som jekker mye på hvert tak man tar), elektrisk sak på lufttrykk som skrur ut og inn boltene. Dermed er det gjort på fem minutter.

 

Skal innrømme at jeg vanligvis bruker "litt" mer gammeldagse verktøy en det da, men om dekkene ligger hos foreldrene mine så :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...