Gå til innhold

Dekkskifte - Et stort problem for det norske folk?


vitamin2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Foretrekker den gode gamle jeg har på 240en min.. Enklere og bedre jekk har jeg aldri sett! Med unntak av de gode verksteds-jekkene da.. Eller garasjejekk som du kalte de :)

5023177[/snapback]

Den jekken er fin! :D

 

Vel, morsomt hvis hjulet sitter som fy, da er det mange som gir opp. Måtte fram med avdrageren i sommer når jeg skulle legge om til sommer dekk :)

5023440[/snapback]

Pappa lærte meg å spraye med CRC på boltene, slik at mutterne skulle bli lettere å få av. Det fungerer tydligvis ganske bra, ettersom det aldri har vært noe problem å få av mutterne på vår bil.

 

Jeg skifter på bilen til mamma, mens jeg hjelper pappa noen ganger med hans. :)

Lenke til kommentar

Hva er poenget med å skulle bruke tid på dette? Ikke er det særlig festlig, og hvis man sitter en time eller to ekstra på jobben i stedet for å skifte dekk taper man heller ikke noe økonomisk på å få det gjort på et verksted.

 

Jeg skjønner ikke at det å skru på biler er en underholdende hobby, jeg kan bare konstatere at det visstnok er det for enkelte, og i disse tilfellene har jeg forståelse (/medlidenhet), ellers er det rimelig uforståelig.

Lenke til kommentar

Det tar slik 15 minutter og skifte dekk på bilen. At noen setter en bil på verksted eller hvor det måtte være for og skifte det, er for meg et under. På biltema har de en kjempefin jekk til ca 150kr. Slippe og skade seg når en sveiver med de dustete uduglige jekkene som følger med bilene.

Lenke til kommentar

Fire dekk skifter man på fem minutter. Nå bruker jeg lengre tid i og med at jeg har offroader, det vil si større og tyngre dekk enn normalt.

 

Den dagen det ligger snø på veien kjører jeg en siste gang med sommerdekk. Da er det bare å skifte til de gode, gamle, slitte vinterdekkene. Latskap å ikke gjøre det. Her var den dagen i dag, men for fire dager siden begynte egentlig vinterdekksesongen.

 

 

Latskap å levere inn til folk som gjør det for seg. Det finnes da ingen nordmenn som er redd for å få litt skitt på nevene?

Lenke til kommentar
Alltid greit å ta bittelitt grease på skruene før man setter dem inni igjen.

Selv om det er 2,5 år til jeg kan kjøre, har jeg allikevel skiftet dekk på bilene her sikkert 8 ganger alene.

5024350[/snapback]

 

Vet det, men det var fordi bilen stod stille en del tid i fjor vinter. :tease:

Lenke til kommentar
Hva er poenget med å skulle bruke tid på dette? Ikke er det særlig festlig, og hvis man sitter en time eller to ekstra på jobben i stedet for å skifte dekk taper man heller ikke noe økonomisk på å få det gjort på et verksted.

 

Jeg skjønner ikke at det å skru på biler er en underholdende hobby, jeg kan bare konstatere at det visstnok er det for enkelte, og i disse tilfellene har jeg forståelse (/medlidenhet), ellers er det rimelig uforståelig.

 

Et godt argument for å gjøre ting selv er at det blir gjort skikkelig. (hvis du kan litt da) De muttertrekkerne som dekk-verkstedene bruker er ikke rett verktøy for jobben. De drar ujevnt og generellt alt for hardt

Når jeg byttet første gang på bilen min (tidligere leasing bil der alt er gjort på verksted) datt den ene bolten nesten av av seg selv, så ble de gradvis hardere og de fem siste måtte jeg bruke laaaang forlenger for å få av. Nå i dag var det bare et lett rykk på alle boltene og de løsnet. 15 min jobb inkl. pakking av sommerhjul og jeg vet jeg lett får av hjulene igjen enten det har blitt sommer igjen eller om jeg får en punktering på vidda uten mobildekning.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar
Jeg ville nok bedt en bensinstasjonkar om å gjøre det. Skitne til fingrene med sånn tull? :no:

5019453[/snapback]

http://www.origami-club.com/color/pink/image/pink.gif

5022308[/snapback]

 

 

Pfft, kom tilbake når du er gammel nok til å kjøre bil. :)

 

Jeg kjører forresten minimalt med bil. Trenger ikke bil når man bor i en storby, foretrekker kollektivtrafikk evt sykkel/føttene.

5023132[/snapback]

 

Stylter?

Lenke til kommentar
Fire dekk skifter man på fem minutter.

Huh?

 

Jeg byttet dekk på både søster og fatter sin bil i fjor og på hver eneste bolt måtte jeg til med et to meter langt alu-rør jeg trer inn på mutter-korset (eller hva det verktøyet du skrur av bolter med heter) og henger meg i for å løsne boltene.

Brukte sikkert over fem minutter å bytte hvert dekk.

Lenke til kommentar
Et godt argument for å gjøre ting selv er at det blir gjort skikkelig. (hvis du kan litt da)

 

...om jeg får en punktering på vidda uten mobildekning.

5032234[/snapback]

Greit nok, men kunnskapen en helt gjennomsnittlig person sitter på rundt dette er neppe enorm, så jeg vil tro de fleste vil få jobben gjort minst like bra om de drar til et verksted med flinke mekanikere.

 

Angående mobildekningen så har jeg GPS-telefon liggende parat om noe skulle skje, og det er vel strengt tatt rimelig sjelden jeg befinner meg så langt utenfor allfarvei at det kan bli et aktuelt problem uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...