Kris R Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Jeg har lagt kabel mellom 2 pcer. Ruteren er en 3COM OfficeConnect ADSL Wireless 11g Firewall Router og modemet er en Alcatel Speed Touch Home(fra telenor). Jeg får internett-tilgang på den ene pc'en, men absolutt ingen kontakt på den andre pc'en. Slik er det koblet PC1 ^ | Telefonledning(ADSL) ---> Modem ---> Ruter ---> Kabel til den andre pc'en En av grunnene er kanskje at jeg ikke klarer å åpne konfigurasjonsip-en til ruteren. Noen som vet hva det skyldes? Lenke til kommentar
^Sniper Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 pc som ikke får kontakt ping 127.0.0.1 ping ip til router/gateway ping andre pc Du skal klare og pinge alt (ikke statisk ip) Lenke til kommentar
Kris R Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 Det er et annet problem med pc'en som ikke får kontakt. Når jeg skriver ipconfig i cmd er det eneste som kommer opp: "Windows IP Configuration [tomt] " Pc'en som ikke får kontakt har faktisk aldri vært koblet til internett før. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Er TCP/IP installert på maskinen som ikke får opp informasjon i Ipconfig ? Start - Kontrollpanel - Nettverkstilkoblinger - egenskaper - TCP/IP - egenskaper - Motta Automatisk Ipaddresse ? Deretter ta en ipconfig /renew edit : Jeg skjønnte ikke helt tegninga di. Er PC1 koblet til trådløst, eller har du tulla med kablene ? Det er den "andre PC'en" som sliter ? Endret 17. oktober 2005 av Ulkesh Lenke til kommentar
Kris R Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 Jeg skjønnte ikke helt tegninga di. Er PC1 koblet til trådløst, eller har du tulla med kablene ? Det er den "andre PC'en" som sliter ? 5019751[/snapback] Oi. Tegninga ble litt feil. Egentlig skal PC1 stå over ruteren. PC2 er helt ny og har aldri vært koblet til internett før. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Det kan være så enkelt at du ikke har driverne innstallert. Nye hovedkort kommer noen ganger med 2 nettverkskort. ett som støtter 100mbit og ett som støtter 1gbit. de bruker ikke samme drivere og du må passe på at du har koblet kabelen i rette kontakten med tanke på hvilke drivere som er installert. Har du sjekket at det er lys i routeren og nettverkskortet på den maskina som ikke kommer på nettet? Om det ikke er lys kan det også være kabelen det er noe feil men. Har du kjørt "network setup wizard"? (regner med det er windows XP du har) mvh. Valentino Endret 17. oktober 2005 av valentino Lenke til kommentar
Kris R Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 (endret) Tror jeg har funnet feilen, men jeg vet ikke hvordan jeg løser den. På PC2(den nye) finnes det ikke noe "Local Area Connection" selv om nettverkskortet er integrert i hovedkortet og lyser grønt. Det eneste som finnes er en 1394port (Firewire). Hvordan får jeg opp Local Area Connection? Endret 18. oktober 2005 av Kris R Lenke til kommentar
Kris R Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 Problemet er ennå ikke løst. Lenke til kommentar
r_k Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Tror jeg har funnet feilen, men jeg vet ikke hvordan jeg løser den. På PC2(den nye) finnes det ikke noe "Local Area Connection" selv om nettverkskortet er integrert i hovedkortet og lyser grønt. Det eneste som finnes er en 1394port (Firewire). Hvordan får jeg opp Local Area Connection? 5024196[/snapback] Da er vel ikke driverne til nettkortet installert. Hvis du ser i Device Manager så vil du se om det er et gult kryss på en enhet der. En av de er trolig nettkortet. Last ned driverne fra produsenten og installer de så burde det kanskje hjelpe. Lenke til kommentar
Kris R Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Takk. Jeg har nå klart å opprette et fungerende nettverk med hjelp fra denne guiden: http://www.effekt.no/support/doc/lan-broad/lan-broad.htm Problemet er at når jeg prøver å dele internetttilgangen, krasjer nettverket og det må opprettes på nytt! Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Takk. Jeg har nå klart å opprette et fungerende nettverk med hjelp fra denne guiden: http://www.effekt.no/support/doc/lan-broad/lan-broad.htmProblemet er at når jeg prøver å dele internetttilgangen, krasjer nettverket og det må opprettes på nytt! 5028975[/snapback] He he, du har litt av en måte å utrykke deg på Du må nok forklare litt nærmere hva som skjer. Hva er det som må opprettes på nytt? Router og switch og nettverkskabler og nettverkskort er jo nettverket ditt men jeg regner med at du ikke kjøper disse nye hver gang nettet dit krasjer. Hva slags ISP har du? Er begge maskinene koblet via switchen? Edir: Ser du har telenor og router. Men treger fortsatt vite hva du mener med at det krasjer. Endret 19. oktober 2005 av Babelfisken Lenke til kommentar
Kris R Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Nettverksinnstillingene i Windwows blir"ødelagt" når man prøver å dele internett-tilgangen slik at man må ffølge guiiden på nytt. Feilmeldingen: "Home(navn på nettverk) is not accesible. You might not have permission to use this network resource. Contact the Administrator of this server to find out if you have access permissions. The list of servers for this workgroup is currently not availible." Dette skjer på begge pc'ene og fikser seg først når man oppretter nettverket på nytt. Switchen? Hva bruker jeg den til? Trenger jeg den i tillegg til ruteren min? http://www.3com.com/products/en_US/detail....u=3CRWDR100A-72 Lenke til kommentar
Kris R Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 Er det ingen som vet? Lenke til kommentar
nils12 Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Først sørg for at PC'en er i nettverk- samme workgrup eller dommene. Sørg også for at innstillingene er riktig f.eks Microsoft nettverk, klient. Du bør også bruke brukernavn og passord på Win 98 Andre. kablene er koblet riktig Nils12 MCSE Lenke til kommentar
Kris R Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 Først sørg for at PC'en er i nettverk- samme workgrup eller dommene.Sørg også for at innstillingene er riktig f.eks Microsoft nettverk, klient. Du bør også bruke brukernavn og passord på Win 98 Andre. kablene er koblet riktig Nils12 MCSE 5033959[/snapback] Selve nettverket fungerer supert, med deling av printer og filer, helt til man prøver å dele internettforbindelsen. Lenke til kommentar
Kris R Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 Bump Det haster virkelig. Lenke til kommentar
Kris R Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2005 Hæ? Dette var rart! Plutselig fungerte internettilgangen til PC2 uten at jeg har gjort noen forandringer! Dette skrives på PC2! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå