bleidd Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Tok en del bilder med mitt nye Casio Exilim Z750, og har plukket ut de jeg synes var best. Ingen knallhard kritikk, takk, jeg er HELT fersk på fotografering Så vær litt snill da.. Han her hadde funnet seg en fin plass midt i midten. Denne lille karen poserte villig. Ingen cropping. Ble det ikke beint og fint, vel..? Dette siste bildet ble litt morsomt, synes nesten det ser rendret ut. Hva synes dere? Tok ca 600 bilder på turen, og dette er de beste. Tar imot alle tips, vil gjerne bli en bedre fotograf. Budsjettet tillater ikke speilrefleks på en god stund, men jeg gjør mitt beste med det jeg har. Alle bildene er krympet for å passe til de fleste skjermer automatisk, liker ikke så godt når jeg ser andres bilder og må begynne å scrolle. Vil du av en eller annen grunn bruke bildene til noe, så nevn meg da Edit: alle bildene er ubehandlede med tanke på farger, kontrast osv. Bare størrelse og utsnitt er endret. Endret 17. oktober 2005 av Vandalen Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Det første bildet var genialt, fine og sterke farger med fuglen som kontrast. Bildet av øgla var skarpt og fint, men lite kontraster og dårlig komposisjon (IMO) gjorde det kjedelig. De to siste syns jeg egentlig bare var kjedelige... Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Kva kamera har du brukt? Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 Takk for kritikk Kamera er nevnt i første post, et Casio Exilim Z750. Test hos digit.no. Et billig, men godt kompaktkamera. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Såg ut som at det var ekstremt god kvalitet du fekk med kameraet, trur det er betre enn mitt Ixus 700. Korleis er det med manuelle instillingar på det? Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 Det er nok av innstillinger for meg foreløpig iallfall, jeg bruker knapt noen i det hele tatt enda. Du kan se litt om dem her. Jeg knipser på maks oppløsning (7 Mpix, 3072x2304), "normal" kvalitet (10:1 komprimering), og det blir ca 2 MB pr. bilde. Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Ingen knallhard kritikk, takk, jeg er HELT fersk på fotografering Så vær litt snill da.. 5018739[/snapback] Hmmm... ingen knallhard kritikk, men litt konstruktiv kritikk er vel greit håper jeg? Bilde 1; Normalt er ikke midtstilte objekter det optimale, men fungerer til en viss grad her, siden fuglen sitter midt i gresshaugen. Litt overeksponert, som du ser på visse utbrente felter på gresstråene og litt på brystet på fuglen. Ellers skarpt og fint, og en pen fugl. Bilde 2; Skarpt og fint på øglen, og uskarp bakgrunn: bra! Kunne muligens ha tenkt meg å ha sett hele øglen, litt uheldig at det er kutta midt i klørne bak og halen mangler. Også dette bildet er litt overeksponert, noen utbrente felter på øglen. Bilde 3; Hvis det skulle ha vært helt "beint", så må du justere ørlitte granne i PS eller lignende, for helt rett er det ikke. Spennende vinkel! Skulle kanskje ha tatt bildet på ett litt annet tidspunkt (men det er ikke så greit når du er på ferie og ikke har tid til å vente) - du får strølys fra solen inn fra venstre som ødelegger litt. Bilde 4; For meg er dette det beste bildet av disse 4! Spennende utsnitt av spennende arkitektur. Skarpt og fint. Den knallblå himmelen som bakgrunn er prikken over i'en her. Ingenting negativt og utsette på dette fra meg. Bottom line: til å være en fersk fotograf og med ett kompaktkamera, så er bildene meget bra. Fortsett og fotografere og spar opp til dSLR -det er verdt det! Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Bilde 1; Normalt er ikke midtstilte objekter det optimale, men fungerer til en viss grad her, siden fuglen sitter midt i gresshaugen. Midtstilt er ikkje alltid bra, å plassere motivet i bl.a. det gyldne snitt gjev eit meir spennande bilete. Endret 17. oktober 2005 av Earendil Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 Et annet bilde fra samme serie av øglen. Halen kom akkurat med på dette, men skulle hatt litt ekstra rom utenfor der. Kanskje litt bedre utsnitt denne gangen? Meningen med det første var at ansiktet skulle bli fokuspunktet, men siden ingen nevnte det så var det vel ganske mislykket, hehe. Men jeg suger til meg gode råd her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå