eirich Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Jeg vet ikke hvor jeg skal poste denne.. Men saken er den: Jeg kjøpte noen blinkende lysdioder med en feil, jeg skulle egentli ha dioder som lyser heletiden. men nå har jeg klart å "ødelagt" en lysdiode.. altså, en blinkediode lyserheletiden. Hvordan klarte jeg det?? Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Du behandlet den sikkert litt for hardhent, eller så gav du den litt mer spenning enn den tålte og så svidde du den. Dioder er skjøre saker. Endret 17. oktober 2005 av Øssa Lenke til kommentar
Makofoed Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Du ga den enten for høy spenning, du gir den for lav spenning eller du ga den feil polaritet, i motsetning til vanlige lysdioder så tåler ikke blinkende dioder feil polaritet da den har dioder, motstander og kondensatorer bygd inne i kapselen! Imponerende saker i grunnen. Mvh Magnus Kofoed Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 Vel, en diode skal sperre i feil polaritet da. Men du mente LED? Har satt feil polaritet mange ganger aldri blitt ødelagt, men har hatt riktig spenning da. Men tror ikke den blir ødelagt av feil polaritet. Men har du for høy spenning på LEDen? Jeg hadde det på en blinke krets jeg laget ifjor,da lyste den hele tiden. Men så slo jeg ned spenninga litt så funket ned... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå