Theo343 Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Mortcan: Jeg formulerte meg upresist og regnet med det ikke ville bli missforstått. Setningen skulle vært: "Du kan ikke bruke pengene på annet enn finansiering av bolig eller boliggjeld." Det var budskapet mitt hehe. Piranha: Ingen vits å sette inn mer enn 15.000 pr år. på BSU. Hvis du er ute etter maks uttelling og ikke maks boligsparing som jeg vil tro man er. Endret 17. oktober 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Ops, mente 15.000 - jeg ble litt for opptatt av det nye statsbudsjettet der det blir foreslått å øke dette til 20.000 (heia Høyre ). Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 hmmm, hva skal du gjøre med pengene, hmmm...hva med og gi dem til meg Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Ops, mente 15.000 - jeg ble litt for opptatt av det nye statsbudjettet der det blir foreslått å øke dette til 20.000 (heia Høyre ). 5017991[/snapback] Vel eneste positive med de Rød-grønne er at de holder den på 15000. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Hvorfor i alle dager skulle det være positivt. Hvilke store negative ringvirkninger vil det gi å øke den fra 15 til 20k? Endret 17. oktober 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Hvorfor i alle dager skulle det være positivt. Hvilke store negative ringvirkninger vil det gi å øke den fra 15 til 20k? 5018028[/snapback] Vel jeg har ikke råd til og låse av 20000 i året som lærling, å skattefradraget skal heller ikke økes nevneverdig. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) maksbeløp og skattefradrag henger selvf. sammen her ja :-). Slik sett er det bedre med økt skattefradrag og samme maksbeløp hehe. Hjelper lite om de sier at nå øker vi maksbeløpet på BSU hvis de ikke justerer skattefradraget tilsvarende. Endret 17. oktober 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 maksbeløp og skattefradrag henger selvf. sammen her ja :-). Slik sett er det bedre med økt skattefradrag og samme maksbeløp hehe. Hjelper lite om de sier at nå øker vi maksbeløpet på BSU hvis de ikke justerer skattefradraget tilsvarende. 5018077[/snapback] Joda greit med en tusenlapp ekstra, men nå som fadern ikke fyller opp BSU hvert år lenger blir jeg og slite litt En ting som jeg må få klarhet i, får man skattfradrag uansett om man ikke fyller opp til maksgrensa? I så fall gjør det jo ingenting om den blir satt opp til 20000. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Uten å gå innpå det må jeg si at jeg alltid har klart meg uten et rødt øre fra foreldre . Selv på kun laveste trainee lønn som fantes og egenleid bolig. Men det er ingen hensikt å øke maksgrensa hvis ikke fradraget øker. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Sett pengene i Skagen Global. Det har gitt en veldig bra avkastning de siste årene. Men det er alltid risiko forbundet med fond og tror kanskje markedet begynner å komme på hell. Så må si meg delvis enig med Piranha, sett halvparten i BSU og resten i et fond (kan som sagt annbefale Skagen) Lenke til kommentar
trallulei Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Altså..... å sette pengene i banken tjener du mer eller mindre ingenting på..... aksjer er ikke så usikre som folk vil ha det til.... du følger bare med og viss d ser ut til at de skal gå ned så selger du.... aksjene er generellt veldig lave nå så det er mest sannsynlig at de begynner og gå opp.... men aksjefond derimot er nermest idiotsikkert,..... nesten som en vanlig sparekonto bare du tjener mer på dem,men er veldig lite endring i dem (opp og ned) Lenke til kommentar
asad Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 Skal ringe noen banker imorgen og høre hva de har å si! Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Foreldrene mine satt ca. 10 000 kr inn på et aksjefond, for litt over fem år siden. Det som skjedde er at de tok pengene ut når det var 6000kr igjen. Anbefales ikke! Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Altså..... å sette pengene i banken tjener du mer eller mindre ingenting på..... aksjer er ikke så usikre som folk vil ha det til.... du følger bare med og viss d ser ut til at de skal gå ned så selger du.... aksjene er generellt veldig lave nå så det er mest sannsynlig at de begynner og gå opp.... men aksjefond derimot er nermest idiotsikkert,..... nesten som en vanlig sparekonto bare du tjener mer på dem,men er veldig lite endring i dem (opp og ned) 5019120[/snapback] Gjør leksa di, gutt. Uansett, BSU er et greit alternativ, men husk at du ikke kan bruke pengene til noe annet enn bolig. Skattefradrag er fint. Setter du pengene inn på en "høyrente" konto er renta såvidt nok for å kompensere inflasjonen, så det tjener du lite på. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Kunne sette de i statsobligasjoner. Garantert avkastning, men trenger ikke å være den store avkastningen da. Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Foreldrene mine satt ca. 10 000 kr inn på et aksjefond, for litt over fem år siden. Det som skjedde er at de tok pengene ut når det var 6000kr igjen.Anbefales ikke! 5020481[/snapback] 9/11 2001 var det mange fond som gikk ad dundas. Mitt på 10 000,- i Postbanken ble mer enn halvert, og selv i disse tider med høye kurser sliter det med å komme i nærheten av kursen det var når jeg satte inn pengene Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Kjøp en diamant til 40k. Den synker ihverfall ikke i pris. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Det er faktisk ikke den dummeste tingen å kjøpe høykvalitets gull eller edelstener og ha i en bankboks til dager det kniper i økonomien. Det må vel være den eneste tingen jeg kan komme på som alltid holder seg i verdi. Selv å investere i boliger kan inneha risiko hvis markedet kræsjer. Det er tilfeller hvor en slik investering vil kunne komme godt med. Det er en grunn til at veldig mange nye landsmenn sparer på denne måten. Det er ikke dumt. Under krisene i USA ble folk anbefalt å kvitte seg med penger og kjøpe gull, diamanter, kunst ol. for å bevare familieformuen etc. Det er vel den eneste sikre valuta. Endret 19. oktober 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Å kjøpe gull nå er ikke så genialt siden prisen er rekord høy i dollar. Nå er riktignok dollar lavt i kurs, men å kjøpe gull nå er fortsatt farlig om vi ikke får en katastrofe raskt. BSU er som sagt et godt alternativ om du ikke vil gamble bort pengene dine. Det er også mange som tror på nedgangstider til neste år så aksjer er også risky. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 (endret) Man må selvsagt se prishistorikken og tendensene på råvare, imarked er en fin side å følge med på der så man ikke gjør grove feilvurderinger. Ellers kan man jo spekulere litt i kjøp og salg av enkelte ting som råstoffer eller valuta. Alle så og regnet med at USD kom til å synke etter Katarina og den datt rimelig raskt helt ned til 6.2 NOK. Så å lære seg litt om valuta og påvirkende faktorer rundt dette er nok noe man vil ha mye igjen for. (jeg har ikke vært flink til det men vil nok gjøre det mer og mer) Begynne med en liten del man har råd til å tape noe på for å lære seg litt. Uten at jeg vant noe stort på det så kjappet jeg meg med å handle enkelte ting jeg skulle ha med USD når den var nede i rundt 6.2 NOK. Sparte ikke så enormt på det, men hvorfor ikke. Men dette er ikke enkelt og man må lese mye, lære seg hvilke faktorer som spiller inn og forutse og forstå trender osv. Endret 19. oktober 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå