Gå til innhold

tips v/kjøp av Dreambox og parabol

Anbefalte innlegg

Har lenge lurt på å kjøpe meg dreambox. Pr idag har leieboeren vår Canaldigital-pakke. Selv har vi ikke parabol ned i vår del av huset (hvilket selvfølgelig må ordnes). Har tenkt på Db. 7020Si. Hva bør jeg tenke på i forbindelse v/oppkobling mot parabol og kjøp av selve Dreamboxen?

Det jeg lurer på er..

1) software til dreambox'en. hvordan kan jeg være sikker på hva som følger med? hva bør jeg tenke på i forbindelse med SW og HW?

2) hva bør jeg tenke på i forbindelse med parabol. Har hørt at f.eks. Canal Digital sin parabol har begrensninger (noe med grader..).

- motorisert parabol eller ikke?

- hva slags parabol bør en bruke til Dreambox'en (størrelse, antall hoder, evt. merke/type etc.)

Ny i faget med parabol, og har veldig lyst på dreambox.

Håper å få noen gode råd på dette forumet.

Endret av Semsa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en del jobb med dreambox, er ikke bare å koble det opp og alt fungerer...

Bruker db selv og må si jeg har brukt masse tid på å få det til å fungere som jeg

vil. Men er du interresert i å bruke en del tid på det, så er det absolutt å anbefale;)

- Hvis du bare er interresert i å ta inn canal digital og viasat så trenger du bare en

parabol med to hoder (evt kjøpe twin hoder til den parabolen som allerede er

montert opp på huset.)

Tror nok du kan droppe motorstyrt, er nok like greit å sette opp en parabol

med 2 eller 4 hoder. Skal du bruke 4 hoder må du bruke en parabol som er

større enn hvis du bruker 2 hoder...

Jeg har i allefall ikke angret meg for at jeg kjøpe dreambox og satte inn en 200

GB harddisk;)

Lenke til kommentar

1. Alle paraboler fungerer på dreambox. Når det gjelder switch fungerer biltema sin ypperlig har mange skrevet.

2.Motorstyrt er tregt, bruk heller fler hoder. En T90 kan ta 16 hoder.

3. Programvare finner du overalt.

4. Du trenger bare en nettverkskabel og en router, switch til å progammere dreamboxen. Dreambox er enkel i bruk synes jeg. Men det er annpå din erfaring.

5. Finnes mange forum som har spesialisert seg på dreambox.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Takk for tilbakemelding.

Hvor mange hoder rekomenderes for å få max ut av en dreambox da?

(hvis en er interessert i å få inn mer enn Canal Digital og Viasat (f.eks. svenske kanaler mm.)

Kan en del om pc, så der ser jeg ikke det store problemet, men når det gjelder parabol, grader etc. er det mindre kunnskaper her... :dontgetit:

Endret av Semsa
Lenke til kommentar

Rådfør deg med en dreambox forhandler. De kan som regel sakene sine, og dreambox i norge forhandler også gode paraboler til forskjellige formål, langt billigere en andre merker(Triax osv). Men det beste og enkleste er å kjøpe nye hoder til parabolen leieboer har, med flere utganger.

Men som mange sier her, dreambox er ikke bare å sette opp så fungerer det. Dreambox har mange muligheter og mange måter å gjøre ting på. Prisen betaler man med at må sette seg inn i mye rart. Ta deg god tid, vær litt åpen, og ikke forvent at det fungerer når du pakker den ut, så går alt bra :)

Ellers forstår eg det slik at du ønsker å bruke kortet/abn. til leieboer? Dette er ikke enkelt å få til, ei heller lovlig å gjøre.

Dersom du skal laste ned keys og koder selv(tidkrevende, også ulovlig) kan du like godt slenge deg på 4 hoder(noe mer er bortkastet, med mindre du har mange utenlandske gjester på besøk fra alle kontinentene), skal du ha viasat bør du ha 2, samme gjelder også om du skal ha både viasat og canaldigital. Skal du kun ha canaldigital trenger du kun 1 hode.

Men du må ha 1 utgang pr tuner på disse hodene.

Når det gjelder programvare til dreamboxen følger det med orginalt fra fabrikken. Dette er i utgangspunktet kun beregnet til å ta inn gratiskanaler og dreambox sine egne kanaler. Men den programvaren bytter du enkelt ut med andre og langt bedre.

Og når det gjelder harddisk; kjøp denne fra samme plass som dreamboxen, og sørg for at det er seagate. Seagate har en egen serie med disker som dreambox har funnet ut at passer veldig godt. Disse er heller ikke dyrere en andre disker.

Håper dette hjelper :thumbup:

Lenke til kommentar

Og et siste og viktig tips. Kjøp den av en av dreambox.no's godkjente forhandlere i Norge. Kjøper du den utenfor disse vil ikke dreambox.no hverken reparere den eller hjelpe deg. Og de du kjøpte den av må stort sett sende den rett til dreambox i tyskland selv, og det er det ikke alltid de gidder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...