husmusa Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Har to tabeller, hvorav jeg skal kjøre spørring mot den ene. tabell1 id Tittel 1 Test1 2 Test3 3 Test2 Tabell2 id ord 1 ja 1 nei 1 kanskje 2 hvem 2 hva 2 ja 3 hvem 3 nei 3 ja Muligheten skal være å fylle inn to felt og spørringen skal returnere et resultat som oppfyller begge kriterer. F.eks. søkes det på ja og nei skal dette resultere i output Test1 Test2 Hvordan få til dette med mysql og php. Lenke til kommentar
Mobsan Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Blir ikke det bare en SQL setning? $utvalg = mysql_query("SELECT * FROM tabell1 WHERE id IN (SELECT id WHERE ord = 'felt1' OR ord = 'felt2');"); while ( $object = mysql_fetch_object($utvalg) ) { echo $object->Tittel; } tror det blir riktig, har ikke noe å teste med, så du får teste og se om du får hva du regner med at du skal få ut. EDIT. misforsto.... så må tenke litt mer for hvordan du skal gjøre det. Endret 17. oktober 2005 av Mobsan Lenke til kommentar
husmusa Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 Oki, håper du eller noen kan komme med et forslag Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 SELECT * FROM `tabell1` a, `tabell2` b WHERE a.`id` = b.`id` AND (b.`ord` = 'ja' OR b.`ord` = 'nei') Lenke til kommentar
???????? Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Tja... hva skal man si... løs det via PHP, det vil gi den mest oversiktlige koden. Jeg antar at koden Lokaltog postet ikke vil fungere, siden din gir alle radene som har ja eller nei. Sånn som jeg skjønte det du skrev så ønsket du å ha en spørring som sjekket at tabell 2 må ha en rad med ja og en rad med nei? I så fall kan jeg vise deg et lite triks. I utgangspunktet er løsningen å gjøre dette via flere spørringer, enten det er subquery eller flere spørringer fra PHP - men som jeg sa så finnes det et triks. Vi skal for enkelhetensskyld jukse litt, og "lage" en ekstra tabell, vi skal duplisere tabell 2. På den måten kan vi velge tittler fra tabell 1 der tabell 2 er ja og tabell 3 er nei. Se på denne: SELECT tabell1.tittel FROM tabell1, tabell2, tabell2 as tabell3 WHERE tabell1.id = tabell2.id AND tabell1.id = tabell3.id AND tabell2.ord = 'ja' AND tabell3.ord = 'nei' For det første er denne koden ikke testet siden jeg ikke har tabellene dine. Videre er koden kanskje litt uren, men så lenge tabellene dine ikke blir for store så er det ikke noe problem. Men, du får ikke sitere meg på denne koden! Hehe Merk: bruk eventuelt SELECT DISTINCT(tabell1.tittel) hvis det er nødvedig. Lykke til Lenke til kommentar
husmusa Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 Da skal jeg teste ut litt Og det er PHP som er programmeringsspråket ja Lenke til kommentar
husmusa Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2005 Takk for svarene. Det hjalp meg på riktig vei Så nå er spørringen klar heldigvis og jeg kan starte å teste. Egentlig var det jo veldig enkelt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå