Gå til innhold

Den nye regjeringen - hva mener du om statsrådene

Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne ha en tråd for å diskutere de nye regjeringsmedlemmene. Altså ikke en høyre-venstre diskusjon hvor vi på borgerlig side rakker ned på regjeringen i sin helhet, men en diskusjon om hvert enkelt medlem, og hva man tror de vil gjøre i "sitt" departement. I den grad vi vet noe om dem.

Har så langt postivit merket meg Knut Storberget som blir justisminister. Det er ikke noe dårlig valg. Hans deltagelse i debatter så langt har vist en saklig og reflektert holdning til faget, og ikke noen utpreget "snillisme" eller blåøydhet. Han har allerede flagget at internasjonal storkriminalitet er en prioritet.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som forsvarsansatt reagerte jeg med undring overfor at Strøm Erichsen ble valgt. Fikk håret til å reise seg på ryggen min. Hvilken kompetanse den EDB damen kan tilføre de tøffe omstillingsprosessene i forsvaret er for meg ubegripelig.

Hadde håpet på comeback for Jørgen Kosmo eller Grethe Faremo hvis jeg absolutt skulle velge noen fra AP

Dessverre er det også kommet en likestillingsminister. Med Karita blir det vel mer fortgang i den pågående diskrimineringen.

Men ellers har jeg ikke helt satt meg inn i hvem som er blitt hva, så får vel komme tilbake til det, og forhåpentligvis med litt mer positiv innstilling :)

Lenke til kommentar
Som forsvarsansatt reagerte jeg med undring overfor at Strøm Erichsen ble valgt. Fikk håret til å reise seg på ryggen min. Hvilken kompetanse den EDB damen kan tilføre de tøffe omstillingsprosessene i forsvaret er for meg ubegripelig.

5017861[/snapback]

Er ikke IT akkurat det Forsvaret trenger (jf. skandaleprosjektet Golf). Mye av omstillingene dreier seg om data.
Lenke til kommentar

Hadde håpet på comeback for Jørgen Kosmo eller Grethe Faremo hvis jeg absolutt skulle velge noen fra AP

Dessverre er det også kommet en likestillingsminister. Med Karita blir det vel mer fortgang i den pågående diskrimineringen.

Men ellers har jeg ikke helt satt meg inn i hvem som er blitt hva, så får vel komme tilbake til det, og forhåpentligvis med litt mer positiv innstilling :)

5017861[/snapback]

Det blir spekulert i om Strøm Erichsen var et salderingsvalg i kabalen, fordi man trengte flere kvinner og i tillegg ikke hadde noen fra Hordaland. Hun kunne kanskje passet bedre i kommunal eller samferdsel, hvor hun tross alt har lang erfaring fra lokalpolitikken, men de skulle altså SP ha. Men det skal sies at hun er en dreven og erfaren politiker med bein i nesen, hvilket ikke er det verste man kan stille med i møtet med egenrådige generaler som egentlig mener de burde svare direkte til kongen... ;) Hun kan vise seg å være tøffere i strid enn Krohn Devold var i tøyet, for å si det slik.

Jeg tror likestillingsministeren kan være vel så viktig for å få satt kjønnsnøytral ekteskapslov og lignende på dagsorden som de tradisjonelle kvoterings-spørsmålene, og i så måte hilser jeg det velkommen. Og så skal man huske på at hun blir "Likestillings- og forbruksminister", så hun fpr nok flere ting å drive med enn å pønske ut lumske måter å diskriminere oss mannfolk på.

Lenke til kommentar

På NRK spekulerte de på om SV og SP egentlig ville legge ned hele moderniseringsdepartementet, og at kompromisset var å døpe det om slik at man står fritt til å redefinere oppgavene. At det blir en slutt på konkurranseutsetting og effektivisering er rimelig sikkert. Synd.

Edit: Innlegget jeg opprinnelig quotet ble redigert vekk...

Lenke til kommentar
Kristin Halvorsen som finansminister klarer jeg ikke helt å se hvordan de har kommet frem til.

5017926[/snapback]

Det er bare 3 "tunge" statsrådsposter i tillegg til statsministeren. Hun måtte få en av dem. Det kan bli en interessant opplevelse for en som hadde penger til det meste under valgkampen å skulle forvalte de pengene som faktisk finnes. Hun må rett og slett være ansvarlig i den jobben, ellers ender det med fiasko, og det tåler neppe hverken hun eller partiet.

Dette kan nok bli en tankevekker for de i sin tid som ville finansiere hele Norges velferd gjennom å øke eiendomsskatten i Holmenkollåsen... :p

Lenke til kommentar
Jeg tror likestillingsministeren kan være vel så viktig for å få satt kjønnsnøytral ekteskapslov og lignende på dagsorden som de tradisjonelle kvoterings-spørsmålene, og i så måte hilser jeg det velkommen. Og så skal man huske på at hun blir "Likestillings- og forbruksminister", så hun fpr nok flere ting å drive med enn å pønske ut lumske måter å diskriminere oss mannfolk på.

Bekkemellem-Orheim er feminist, tror ikke det blir mye "likestilling" der i gården. Vår nye kunnskapsminister er en person som har gått grafikerlinjen på yrkesskolen.

Lenke til kommentar

Erik Solheim var den første personen innen norsk politikk jeg lærte å misslike. Nummer to var Jens Stoltenberg. Begge er personer jeg synes fremstår som klysete, falske og uredelige. Og jeg var en glad mann når Solheim forsvant fra politikken for noen år siden. Men nå er han altså tilbake. :no:

Lenke til kommentar

5017861[/snapback]

Er ikke IT akkurat det Forsvaret trenger (jf. skandaleprosjektet Golf). Mye av omstillingene dreier seg om data.

5017899[/snapback]

GOLF er jo ferdig egentlig, det man gjør nå er jo å fullføre arbeidet som er blitt tilrettelagt gjennom hele 90 tallet frem til nå. Men der vil hun nok ha noe å si ja. Men så er dreier ikke de største omstillingene seg rundt GOLF, men rundt NEPTUN. Spesielt er det snakk om å få inn de nye fregattene, flyene, helikopterene og MTB'ene. Hæren gikk jo gjennom en omstilling som bidro til den store sprekken, men det var mer Stortinget sin feil enn Devold eller ledelsen i Hæren. Men kanskje hun kan ta fatt i sivilistene i forsvaret (FLO) som står for de virkelig store overskridelsene.

Det vanskeligste blir å få det operative opp og gå og få alle de nye strukturene til å fungere. Der kan jeg ikke se hennes erfaring kan hjelpe.

Det blir spekulert i om Strøm Erichsen var et salderingsvalg i kabalen, fordi man trengte flere kvinner og i tillegg ikke hadde noen fra Hordaland. Hun kunne kanskje passet bedre i kommunal eller samferdsel, hvor hun tross alt har lang erfaring fra lokalpolitikken, men de skulle altså SP ha. Men det skal sies at hun er en dreven og erfaren politiker med bein i nesen, hvilket ikke er det verste man kan stille med i møtet med egenrådige generaler som egentlig mener de burde svare direkte til kongen...  Hun kan vise seg å være tøffere i strid enn Krohn Devold var i tøyet, for å si det slik.

Det er jo ikke akkurat den mest ettertraktede posten... Omstillingnene i forsvaret er ingenting i forhold til det som kommer.

Og det er ikke noen "egenrådige generaler" i toppen lenger ser det ut til. Etter at K.B Olsen(tidligere Forsvarssjef) ble ofret fordi han ikke lot seg kjøpe av politikerene så er det blitt satt inn folk som ikke akkurat imponerer. Vi har ny forsvarssjef nå, nok en gang fra hæren, så får se hvordan det går. Men tviler sterkt på at problemene skyldes egenrådige sjefer i forsvaret. Det skyldes bare den vanlige inkompetansen når det kommer til omstillinger.

Problemet er at politikerene ikke hører på de med erfaring i forsvaret. Arrogansen og fordommene er for store. Og forsvarsansatte er tvert imot så lojale at man innfinner seg fortere med beslutninger, uansett hvor hårreisende de er.

Så noen vanskeligheter fra sjefer vil hun nok ikke få, dessverre. Det fikk heller ikke Devold, man så hvordan det gikk ;)

Spennendes å se på hvordan de ansatte blir behandlet da. Det er ganske absurd når kollegaer som er 20-22 år gamle og tjener over en halv million i året sier opp til fordel for en jobb hvor man får knapt halve lønnen, fordi de ikke orker mer av behandlingen som føringer fra politikerene medfører.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Hehe, sønnen til vår nye forsvarsminister er fra Kystjegerkommandoen, så damen har ihvertfall en nær seg som kan gi en del informasjon.

Rart hun ikke nevnte dette, det er jo en verdifull ressurs å ha en i familien i yrket som departementet hennes råder over. Eneste hun klarte å lire av seg var jo at hun var kjent med forsvaret fordi hun har vært byrådsleder i Bergen, og der "befinner det seg jo en militærbase av stor betydning". Bra hun visste det ihvertfall da, men jeg kan ikke helt se at det gir god innsikt i forsvaret ;)

Lenke til kommentar
Rart hun ikke nevnte dette, det er jo en verdifull ressurs å ha en i familien i yrket som departementet hennes råder over. Eneste hun klarte å lire av seg var jo at hun var kjent med forsvaret fordi hun har vært byrådsleder i Bergen, og der "befinner det seg jo en militærbase av stor betydning". Bra hun visste det ihvertfall da, men jeg kan ikke helt se at det gir god innsikt i forsvaret ;)

5026838[/snapback]

Nå vet jeg ikke om gode kjennskaper til forsvaret er viktig for en slik post, ei heller om det er ønskelig. Det finnes nok av fagfolk i forsvaret som ministeren kan støtte seg til. Jobben hennes er representasjon og å ta avgjørelser. Når det gjelder avgjørelser er det viktigere å kunne lytte til kontaktpersonene i Forsvaret enn å være ekspert på det norske forsvar.
Lenke til kommentar

5026838[/snapback]

Nå vet jeg ikke om gode kjennskaper til forsvaret er viktig for en slik post, ei heller om det er ønskelig. Det finnes nok av fagfolk i forsvaret som ministeren kan støtte seg til. Jobben hennes er representasjon og å ta avgjørelser. Når det gjelder avgjørelser er det viktigere å kunne lytte til kontaktpersonene i Forsvaret enn å være ekspert på det norske forsvar.

5027566[/snapback]

Hun må i aller høyeste grad ta avgjørelser. Men det blir veldig opp til henne hvor mye hun skal blande seg inn. Men faktum er at forsvaret må spare inn og må i år f.eks. spare inn fjorårets underskudd. I så måte må det taes valg på hvor det skal kuttes i det operative. Da må man ha innsikt. For i forsvaret er det kamp mellom grenene og "korridor" preiket stort for hva som er mest hensiktsmessig å velge. Forsvarssjefen kan ikke alene ta slike beslutninger uten å rådføre seg med ministeren, fordi dette er så tett forankret opp mot Stortinget og dets avgjørelser. Det er Stortinget som vedtar om man skal ha nye fregatter, MTB'er, hvor det skal investeres osv. Ministeren, på vegne av Stortinget, legger føringer for forsvarssjefen, som han igjen sprer videre nedover. Det er ganske essensielt at de føringene er bygget på riktig kunnskap og forståelse. Likeledes skal ministeren rapportere tilbake til Stortinget, og bør i det minste skjønne hva hun snakker om og kunne forsvare det som gjøres.

Og når det kommer til Nato så må hun også ha ting på det rene. Det var f.eks. Devclds fortjeneste at man fikk Jåtta til å få ansvaret for planlegging av Nato øvelser, rett foran nesen på Portugal. Man må vite hvordan ting fungerer og man må ha innsikt.

Det er ikke snakk om at hun skal sette sammen en AG-3, men at hun har forståelse for hvordan forsvaret driftes, hva som er viktig av den operative delen og hva forsvarets forpliktelser er. Hun skal som du sier ta avgjørelser, avgjørelser som vil gjenspeile seg på hva forsvaret kan tilby av operativ virksomhet. Forsvaret har ikke penger til å ha et ønskelig sterkt nok forsvar, så enhver beslutning hun tar kan være særdeles avgjørendes.

Lenke til kommentar
Det ser i hvert fall ut til at han griper fatt i ukulturen i departementet og at det blir en ny orden på tingene:

BT: Jublar for ny UD-leiing

5028163[/snapback]

Han fikk nå en tøff start på ny periode med Russland saken, han var ganske "tam" der. Tiden vil vise hvordan den håndteringen vil slå tilbake på han. Om konfliktene rundt barentshavet og svalbardområdene eskalerer så vil han virkelig få det tøft. Det vil jo skje, det er bare et tidsspørsmål. Men trolig ikke (og forhåpentligvis ikke) i de nærmeste årene. om dette får en smittsom effekt og fiskerene der oppe gjøre "opprør", så blir det spennendes å se hvilken linje Russland velger.

Hadde det vært en islandsk tråler så hadde man satt den ut av spill omgående, men med russerene så det andre baller. Vi har ingenting å stille opp med om de velger en annen linje i Svalbard området. Det er ille når man ikke klarer å stoppe et enkelt fiskefartøy.

Men jeg syntes nå mannen virker lovende som førsteinntrykk, men så kjenner jeg fint lite til ham. Han har nåe et imponerende rulleblad. Time will tell :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...