Gå til innhold

Hvordan få pc`n til å gå raskere?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Fujitsu Siemens amilo D 1845 med 512 ram, pentium 4 prosessor 3,4 GH... Jeg syns pc`n går ganske tregt iblandt uansett hva jeg skal gjøre..Noen ganger går det tregt bare jeg skal åpne f.eks mine dokumenter... Siden maskinen min er nokså kraftig så burde det vel ikke gå tregt? Noen ideer om hvordan jeg kan få den til å bli litt raskere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er standard:

1. Formater hele PC'en

2. Legg inn Windows på partisjon "C" med rundt 10 gb.

3. Lag en ny partisjon for nedlastinger og ny programvare.

4. Legg inn nye og nødvendige drivere.

Det som også er viktig, er å defragmentere fra tid til annen...

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Har du sjekket om du har virus, spyware og ad-ware?

Sjekk om det finnes oppdaterte drivere til skjermkort, chipset, lydkort osv.

Sjekk gjerne minnebruk, CPU-bruk og nettverkstrafikk i Task Manager (Oppgavebehandling). På tomgang bør ikke minnebruken ligge noe særlig over 200-250 MB og CPU-bruk bør variere omkring 1-5 (ikke konstant på 4-5 eller høyere) % når du ikke kjører noen programmer og holder fingrene unna mus og tastatur. Når du ikke bruker programmer som laster opp/Nettverksutnyttelsen bør ligge på 0% det meste av tiden, dog er noen ørsmå utslag med jevne mellomrom helt normalt. Hvis du har høy minnebruk, CPU-bruk eller nettverksbruk uten at du gjør noe kan det være et tegn på at du har virus, spyware eller ad-ware. Du kan se i prosesslisten hvilke prosesser som bruker mest CPU/minne.

Lenke til kommentar
Har du sjekket om du har virus, spyware og ad-ware?

Sjekk om det finnes oppdaterte drivere til skjermkort, chipset, lydkort osv.

Sjekk gjerne minnebruk, CPU-bruk og nettverkstrafikk i Task Manager (Oppgavebehandling). På tomgang bør ikke minnebruken ligge noe særlig over 200-250 MB og CPU-bruk bør variere omkring 1-5 (ikke konstant på 4-5 eller høyere) % når du ikke kjører noen programmer og holder fingrene unna mus og tastatur. Når du ikke bruker programmer som laster opp/Nettverksutnyttelsen bør ligge på 0% det meste av tiden, dog er noen ørsmå utslag med jevne mellomrom helt normalt. Hvis du har høy minnebruk, CPU-bruk eller nettverksbruk uten at du gjør noe kan det være et tegn på at du har virus, spyware eller ad-ware. Du kan se i prosesslisten hvilke prosesser som bruker mest CPU/minne.

5016589[/snapback]

Jeg har ikke virus, spyware eller ad-ware.. For det sjekker jeg pc`n for nesten hver dag. Ang oppgavebehandling så får jeg ikke programmet opp.. Jeg har prøvd Ctrl+Alt+Del tastene, men det skjer ingen ting.. Det kommer heller ikke opp når jeg prøver å høyreklikke på oppgavelinjen, og deretter trykker på oppgavebehandling :hmm:

Endret av twister8310
Lenke til kommentar
Jeg har ikke virus, spyware eller ad-ware.. For det sjekker jeg pc`n for nesten hver dag. Ang oppgavebehandling så får jeg ikke programmet opp.. Jeg har prøvd Ctrl+Alt+Del tastene, men det skjer ingen ting.. Det kommer heller ikke opp når jeg prøver å høyreklikke på oppgavelinjen, og deretter trykker på oppgavebehandling  :hmm:

5016689[/snapback]

Tror du skal prøve med ny virus/ad-aware scanner. Det er noen virus, og særlig ad-aware programmer som hindrer deg å åpne oppgavebehandlingen, nettopp fordi du ikke skal kunne sjekke hva som bruker resursser i systemet.

Gå i run og skriv: "perfmon.msc /s" ... der har du iallefall en liten oversikt om det blir brukt noe i idle... men du kan dessverre ikke se hva som bruker ressurser.

( du kan også prøve å skrive taskmgr i run, kansje det hjelper )

Lenke til kommentar
Dette er standard:

1. Formater hele PC'en

2. Legg inn Windows på partisjon  "C" med rundt 10 gb.

3. Lag en ny partisjon for nedlastinger og ny programvare.

4. Legg inn nye og nødvendige drivere.

Det som også er viktig, er å defragmentere fra tid til annen...

5016420[/snapback]

Å installere programmer på en egen partisjon er ofte ikke så lurt. Når man installerer windows på nytt ligger ingen av programmene i registeret noe som kan føre til at flere av dem ikke virker. Det beste er å legge programmene på

%systemroot%, de bør installeres på nytt samtidig med windows. Video og lyd bør selvsagt legges på en egen partisjon.

Lenke til kommentar

Å installere programmer på en egen partisjon er ofte ikke så lurt. Når man installerer windows på nytt ligger ingen av programmene i registeret noe som kan føre til at flere av dem ikke virker.

Kan du forklare hva du mener? Vil det være en forskjell dersom man senere innstallerer nye programmer på en annen disk en systemdisk? Er et program som ikke kan installeres hvor du vil verd å bruke i det hele tatt?

Det beste er å legge programmene på

%systemroot%, de bør installeres på nytt samtidig med windows. Video og lyd bør selvsagt legges på en egen partisjon.

5017123[/snapback]

nja, med en anemisk 2,5" disk på max 5400rpm er det nok begrenset hva man har av gevinst med en slik inndeling. Personlig liker jeg best å ha alt på ett brett på slike maskiner. To virtuelle disker på en disk blir fortsatt bare en disk.

Lenke til kommentar

Dersom du kjører "cmd" i start/run og så "tasklist" så får du se hvilke prosesser som kjører akkurat nå. Lim gjerne denne listen inn her.

Se også om du får starte opp "msconfig" eller om det heller ikke vil starte opp.

-------

Det er trolig blandingen av lite minne og treg harddisk som er problemet. Ved å korte ned på listen av programmer og services som starter automatisk vil du kunne frigjøre en del minne og et par registernøkler vil nok også hjelpe en del.

Lenke til kommentar
Dersom du kjører "cmd" i start/run og så "tasklist" så får du se hvilke prosesser som kjører akkurat nå. Lim gjerne denne listen inn her.

Se også om du får starte opp "msconfig" eller om det heller ikke vil starte opp.

-------

Det er trolig blandingen av lite minne og treg harddisk som er problemet. Ved å korte ned på listen av programmer og services som starter automatisk vil du kunne frigjøre en del minne og et par registernøkler vil nok også hjelpe en del.

5017235[/snapback]

Kommer ikke opp noe, men msconfig kommer jeg inn på

Endret av twister8310
Lenke til kommentar
Det kommer ikke opp noe når du kjører "cmd" eller "tasklist" i cmd?

Jeg regner med at du har WXP ?

Dersom det ikke fungerer bør du prøve å starte i sikkerhetsmodus og kjøre msconfig og fjerne alt du ikke vet hva er under "startup".

5024961[/snapback]

Jeg lastet ned RegCleaner... Alt så bra ut på "startup"

Lenke til kommentar

Dere må huske på at partisjoner fungerer som et "skjold" for Windows... Da vil det automatisk gå raskere når ALLE filer ligger innerst på disken. Like bra å reservere de på innerste plass...

De viktige programmene installerer jeg på C:, de andre får ta den andre partisjonen...

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er jo noe fundamentalt galt når du ikke får kjørt taskmanageren da. Bruker du firewall og antivirusprogram?

Går det alltid tregt å åpne mine dokumenter, eller er det bare av og til? Du har forresten ikke så supermye minne.

5030682[/snapback]

Nei, det er ikke alltid det går tregt. Så fort jeg starter den på nytt, går stort sett alt normalt. Jeg har hatt et par tilfeller de siste dagene med at pc'n har låst seg helt plutselig. Altså alt, "fryser". Ingen ting virker.

For ca 1 uke siden sluttet også gradvis "8" "i" "k" og "," tasten å virke... Nå begynner jeg å lure på om jeg skal kreve en ny maskin fra forhandleren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...