Gå til innhold

Forskjellen på Kubuntu og Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da lasta jeg ned Ubuntu, siden jeg er litt grønn...

5016316[/snapback]

KDE og GNOME er grafiske skrivebordmiljø, det grafiske grensesnittet. I GNU/Linux er det nemleg ikkje slik som i Windows, at ein berre har eit grafisk grensesnitt. KDE og GNOME er dei to store.

Du kan finne skjermskot frå (K)Ubuntu på osdir.com, så kan du sjå forskjellen. Det beste er ofte å prøve begge, for å finne den du likar best. Du kan fin legge inn KDE i Ubuntu seinare, men standard er GNOME.

Lenke til kommentar
Kubuntu var Penere en Ubuntu ja... Men litt rotete her i KDE

5033639[/snapback]

Mange synes default temaet i Ubuntu er stygt, men det kan du forandre hvis du går på System -> Brukervalg -> Tema

Og hvis du installerer pakken gnome-art fra synaptic så vil du få tilgang til alt fra art.gnome.org via et tastetrykk :)

Men som sagt før, det er smak og behag. jeg holder meg til Gnome :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Ubuntu til vanlig, men testet Kubuntu har en dag, og må si jeg ble skuffet. Skulle jeg hatt KDE ville jeg heller gått for en KDE-distro, f.eks Mandriva 2006. Kubuntu manglet jo automontering av USB-disker, synaptic, firefox, og Ubuntu sine spesialverktøy osv, ble jo en helt annen distro. Middelmådig sådan!

Lenke til kommentar

Kynaptic er dårlig ja, men nå bruker ikke kubuntu kynaptic heller (fra og med breezy). Adept package manager er det du skal bruke. Forøvrig er det vel ikke gnome/kde som står for wireless(?), kun frontenden, fks gtkwifi.

Prøvde forresten XFCE her igår, sammenlikna med gnome, var det lynkjapt- men kjørte alle rpogrammer som synaptic, gaim osv uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...