Barkster Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 (endret) Google har kommet med et bilderedigerings program som jeg har lyst på men husker ikke hva det heter. Noen som vet? Endret 16. oktober 2005 av Barkster Lenke til kommentar
Barkster Skrevet 16. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2005 Glem det.jeg fant det ut Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 For ordens skyld kan man vel si at det heter Picasa, og du finner det her: http://picasa.google.com/index.html i tilfelle andre lurer Lenke til kommentar
ikkeeksisterendebruker Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 er det noe bra da??... Adobe photoshop holder i massevis Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 det er vel hovedsaklig for dem som ikke har 10-15000 å bruke på ett redigeringsprogram... Lenke til kommentar
phax Skrevet 20. oktober 2005 Del Skrevet 20. oktober 2005 eller de som bare trenger no enkelt å brukervennlig uten de mest avanserte funksjonene. Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 (endret) er det noe bra da??... Adobe photoshop holder i massevis 5036373[/snapback] Adobe Photoshop holder selvfølgelig i massevis. Det koster jo også en hel del. Picasa er jo gratis, og mye mer begrenset. Det er fint for å holde orden på bildene og for å gjøre justeringer på hele bildet. Men det har jo ikke noen tegneverktøy, og mangler sånn sett viktige fuksjoner for retursjeringsarbeid. Personlig synes jeg Photoshop-monopolet er litt overdrevet. Mange påstår at det er det eneste brukbare, og det er det kanskje for profesjonelle. Men for meg som hobbyist er det enorme utvalget av funksjoner fordelt i mange små vinduer bare forvirrende. Jeg foretrekker programmer med et noe enklere brukergrensesnitt. Picasa er sånn sett i andre enden av skalaen, men det er vel der jeg ville begynt hvis jeg aldri hadde drevet med fotoredigering før. Så får man heller vurdere egne behov hvis det er noe mer man vil ha gjort av retusjeringsarbeid. Jeg er personlig godt fornøyd med min gamle versjon av Paint Shop Pro (versjon 7), og synes det grensesnittet er enklere å forholde seg til, samtidig som man kan gjøre svært mye av det samme som i Adobe Photoshop. Endret 21. oktober 2005 av Sarge Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Noen som har testet Google sitt program? Virker jo spennende nok forsåvidt. Enkelt og grei, og det er vel bra nok til å se bilder, samt resize litt innimellom og slikt. Lenke til kommentar
jh.sb Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg må sige, at jeg også holder fast i min Paint Shop Pro 9. Den er meget billigere og kan faktisk ligeså meget som Adobe PhotoShop. Dog skal jeg da lige se Google's program Lenke til kommentar
phax Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 til avansert og proffesjonelt bruk er det ingenting som kan erstatte photoshop, men til hobby og amatør redigering finnes det jo selvsagt mange ok og billige alternativer som kan funke og sikkert er mye letter å sette seg inn i siden man slipper alle de enorme mulighetene som photoshop har. Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Noen som har testet Google sitt program? Virker jo spennende nok forsåvidt. Enkelt og grei, og det er vel bra nok til å se bilder, samt resize litt innimellom og slikt. 5037811[/snapback] Ja, jeg har testet det, og det har en forfriskende enkelhet. Man kan gjøre mye interessant, men som sagt ingen retusjering. Det er altså ingen tegneverktøy i Picasa, og det begrenser jo en del. For meg er Picasa et supplement for å gjøre en del ting enkelt og raskt, men kan på ingen måte erstatte Photoshop eller Paint Shop Pro. Lenke til kommentar
albe Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg bruker det aktivt og er kjempefornøyd. Jeg er ikke en avansert bruker og har aldri fått dreisen på PS. Sem sagt er det enkelt og smågenialt i bruk. Det gir stort sett de verktøyene som en enkel digitalkamerabruker trenger. Den er meget god til å håndtere/vise fram bilder, rette røde øyne, korrigere skjeve bilder, beskjære og justere farge/lys/kontrast mm. En detalj jeg er glad i er at den alltid tar vare på originalen. Den lagrer endringer/justeringer i en tekstfil istedefor å overskrive bildet. Man kan selvsagt eksportere bilder med valgfri oppløsning for å få med endringer på fil for kopiering/web-bruk. Så min faste rutine for bilder tatt men Fuji F10 er først å kjøre alle bildene gjennom en batchprosess i noiseware for å eliminere støy. Deretter foregår resten i Picasa. Jeg kjører en batchprosess på alle bildene med "I'm feeling lucky". Dette er en automatisk justering av farge/lys/kontrast mm som er meget treffsikker og god. Deretter går jeg gjennom alle bildene for å beskjære/rotere/rødeøyne-fjerning. På vanskelige bilder prøver jeg eventuelt å undo "I'm feeling lucky" og eventuelt justere manuelt. Men som regel går jeg tilbake til picassa's auto-justering fordi den er bedre enn min manuelle justering. Men det skal være sagt at jeg ikke har særlig referanser til alternative programmer. Det er klart at avanserte brukere krever mer enn hva Picasa gir. Jeg er strålende fornøyd med picasa og er forbløffet over hvor enkelt og bra Google klarer å få programmene sine. Og så gratis da Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg bruker da AcdSEE 7.0 for å holde kontroll på mine bilder, samt vise dem fram og se på dem. Er vel kanskje dette programmet jeg evt. kunne byttet ut med et som er gratis? Noen som har prøvd begge, og kan ta en liten sammenligning? Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Har testet det litt, og det ser helt greit ut. Kjapt er det også... Men kan en ikke få en "Folder list" til venstre, istedenfor den listen som programmet lagde etter å ha søkt gjennom hele disken min? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå