Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

hvordan starter eg Windows xp på nytt i dos? hjelp

Anbefalte innlegg

Hei

eg har en pc eg vill instalere windows 98 på (det er xp på den nå)

Men eg får ikke instalert 98 på den!

hvordan starter eg pc en i bare dos?

er de mulig å slette alt på pc en å instalere 98 på en annen måte?

Takker for svar

Endret av Naits_89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NT, 2000 og XP er ikke bygget på DOS slik som tidligere versjoner av Windows, så du kan ikke starte "i DOS" fra PCen din. Går det ikke an å boote fra Windows98-cden du har? Putte inn CD-en og så starte/reboote maskinen? Burde være mulig å formatere fra installasjonsprogrammet, men jeg må ærlig innrømme at det er lenge siden jeg har brukt Win98.

Hvorfor vil du egentlig installere Windows 98?

Lenke til kommentar

Hvis du vil innstallére windows98, så sett inn installasjonscden og start pcen på nytt. Om maskinen ikke starter opp fra cden, så må du stille det inn i BIOS. Hvis du vil formatére, så velger du først "Starte maskinen fra CDROM", så alternativ 2 i menyen. Så kan du skrive "format c:" for å formatére c:, hvis c: er systempartisjonen din. Du bør ikke ha noe liggende på partisjonen før du legger inn windows. Etter formatéringen er ferdig, skriv "D:" (hvis D: er cdrom-stasjonen), så "cd win98" og "install" for å starte innstallasjonsprogrammet.

hsiverts: NT, 2000 og XP er bygget på samme gamle DOS som win9x. Hvorfor innstallére windows 98? Windows 98 er mer stabilt, mer ryddig og mer brukervennlig enn windows xp. Den eneste grunnen til at jeg bruker xp, er at driverene ikke støttet 98. Har diskusjonsstarter drivere til 98, noe som ikke skal være noe problem, så vil jeg anbefale at vedkommende velger 98.

Lenke til kommentar
hsiverts: NT, 2000 og XP er bygget på samme gamle DOS som win9x.

Nei, nå tar du helt feil. NT er et nytt OS som ikke bygger på DOS, det vet da de fleste.

Win98 kan være greitt nok, men å kalle det mer stabilt enn XP er å lukke øynene. Aldri gått tom for ressurser?

Win98 kan boote fra CD, men disken må være klargjort på forhånd. Har du brukt XP så er den sannsynligvis formatert i NTFS, og da blir den 'usynlig'.

Du må bruke en Win98 bootfloppy, kjøre fdisk, slette gamle partisjoner og lage nye. Så kan du boote CDen.

Hvis du kke har en orginal bootfloppy så kan du finne en her: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Lenke til kommentar
hsiverts: NT, 2000 og XP er bygget på samme gamle DOS som win9x.

Nei, nå tar du helt feil. NT er et nytt OS som ikke bygger på DOS, det vet da de fleste.

Win98 kan være greitt nok, men å kalle det mer stabilt enn XP er å lukke øynene. Aldri gått tom for ressurser?

5016038[/snapback]

Offisiellt ja. Men i virkeligheten bygger også NT på DOS. Men det er ingen grunn til å krangle om dette her. Jeg vet at dette er hard kost for mange, men kildekoden taler for seg.

Mer stabilt enn XP er 98. Jeg har prøvd mange hundre pcer, og har fått flere blåskjermer enn mine egne levedager. Jeg har også lagt inn windows et utall ganger, så kom ikke her og si at jeg har lukket øynene. Maskiner går ofte tom for ressurser, men det tar kortere tid i XP, siden Xp sløser mer ressursene. Og så må vi huske at xp står for "Xtra Problems". Men dette er ikke det diskusjonen egentlig handler om, så jeg foreslår at vi avslutter dette her og nå.

Lenke til kommentar
... Men i virkeligheten bygger også NT på DOS.

Hmm, du påstår altså at Dave Cutler, som kom fra DEC, skulle ha hentet inn MS-DOS kode? Det er en helt usannsynlig påstand. Det er mange som debatterer om Cutler baserte NT på VMS.

Skaff noen linker til referanser hvis du ønsker å bli tatt seriøst på dette.

Lenke til kommentar
Offisiellt ja. Men i virkeligheten bygger også NT på DOS. Men det er ingen grunn til å krangle om dette her. Jeg vet at dette er hard kost for mange, men kildekoden taler for seg.

Mer stabilt enn XP er 98. Jeg har prøvd mange hundre pcer, og har fått flere blåskjermer enn mine egne levedager. Jeg har også lagt inn windows et utall ganger, så kom ikke her og si at jeg har lukket øynene. Maskiner går ofte tom for ressurser, men det tar kortere tid i XP, siden Xp sløser mer ressursene. Og så må vi huske at xp står for "Xtra Problems". Men dette er ikke det diskusjonen egentlig handler om, så jeg foreslår at vi avslutter dette her og nå.

5016104[/snapback]

Du spøker nå håper jeg?

http://www.ntsecrets.com/info/whatisit.htm

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...