Gå til innhold

Byggging av filserver.

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest div innlegg så fikk jeg lyst til å prøve meg på å bygge en filserver for privat bruk.

Meningen med dette er å få vekk harddiskene i pc'en på skrivebordet. (Mindre varme = Mindre støy)

Serveren skal plasseres i boden som er rommet ved siden av.

Så spørsmålene er:

Deler:

Etter hva jeg har forstått så trengs det ikke de raskeste delene. "Kjøp det billigste de har" stod det i et annet innlegg.

Psu på 300w/peak 360w + kabinett har jeg, regner med at dette kan brukes.

Trenger jeg noe mer enn Hk med nettverkskort, ram, og cpu?

Regner med å sette inn 3 stk 250 Gb disker foreløpig og ha 1 stk 120Gb i den jeg har på skrivebordet.

Hva trenger jeg i tillegg og hvilken hastighet bør jeg ha på cpu?

Holder det med 256mb ram?

Hvis jeg skal bruke en bærbar i tillegg, kan jeg sette inn et pci-kort med antenne i serveren og få tilgang til diskene?

Sikkert mange rare spørsmål, men har aldri vært borti nettverk og servere før.

Mvh

Darkwing Duck

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
min. 1 Ghz cpu, 512mb Ram, 360W PSU, vanlig og trådløst Nic

5016785[/snapback]

Trenger ikke så kraftig maskin til hjemmebruk. Jeg kjører filserver med W2K Pro på en gammel P3 500 med 128MB ram. Litt lite RAM kanskje, men går helt fint. Har vært oppe kontinuerlig i 63 dager siden siste omstart...

Er 100Mb nettverket som setter begrensninger på hastigheten, ikke serveren. Skal det kjøres trådløst struper jo dette overføringshastigheten ytterligere.

For meg holder det fint å kunne streame video, og med 10-12 MB/sek klarer jeg meg så det holder.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg aldri brukt windows på en filserver. En filserver trenger ikke noe særlig bra maskinvare - det gjør windows :)

Jeg bruker Gentoo, men det er bare fordi serveren min er ganske kraftig. Ubuntu eller en annen distro funker fint, og kan være like enkel å sette opp som windows.

Lenke til kommentar

Min filserver:

3x120gb hd

p2 266mhz

384mb ram

Ingen skjermkort, og alt kjører på slackware 9

Som tilkobling bruker jeg firewire 400 eller vanlig 100mbit nettverk.

Med mindre filserveren skal spy ut tusenvis av filer til mange forskjellige brukere, så trenger du ikke mye til hardware.

Lenke til kommentar

Men hvilke hastigheter får du på et slikt system? Når du kommer over terrabyten så er GB/s nettverk å foretrekke og jeg tviler på at de fleste Pentium/Pentium2 systemer greier så mye trafikk.

Mange IDE kontrollere krever også nyere PCI standard så et gammelt system kan noen ganger være vanskelig å oppgradere.

Selv kjører jeg en XP2500 på 1100 MHz, demobrukt hovedkort med S-ATA og GB LAN

Lenke til kommentar
Men hvilke hastigheter får du på et slikt system? Når du kommer over terrabyten så er GB/s nettverk å foretrekke og jeg tviler på at de fleste Pentium/Pentium2 systemer greier så mye trafikk.

Mange IDE kontrollere krever også nyere PCI standard så et gammelt system kan noen ganger være vanskelig å oppgradere.

5016905[/snapback]

Alt går ganske bra :) ... nå har jeg 2 maskiner som kobler til filserveren og har aldri opplevd lagg elller noe slikt. Bruker jeg firewire tilkoblingen så er funker den glimrende til f.eks wow. Men 100mibt holder lenge til streaming til begge pc'ene samtidig.

Du kan se på det som en ekstern harddisk :)

Lenke til kommentar

5016905[/snapback]

Er det forresten noen spesiell grunn til at du kjører cpu'en på så lav frekvens?

5016915[/snapback]

For å holde strømbruken og temperaturen nede.

Den kjører bare ABC (torrent klient), Filezilla Server (FTP server) og vanlig windows sharing som er mappet på workstation maskinen så jeg trenger egentlig ikke de 2300MHz jeg får ved å sette FSB opp til 210 MHz. Men når vinteren kommer så klokker jeg den kansje litt opp dersom jeg finner mer arbeid for den å gjøre.

Alt går ganske bra

Får du >10 MB/s overføringshastiget på din maskin over nettverket?

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Etter å ha lest div innlegg så fikk jeg lyst til å prøve meg på å bygge en filserver for privat bruk.

Meningen med dette er å få vekk harddiskene i pc'en på skrivebordet. (Mindre varme = Mindre støy)

Serveren skal plasseres i boden som er rommet ved siden av.

Så spørsmålene er:

Deler:

Etter hva jeg har forstått så trengs det ikke de raskeste delene. "Kjøp det billigste de har" stod det i et annet innlegg.

Psu på 300w/peak 360w + kabinett har jeg, regner med at dette kan brukes.

Trenger jeg noe mer enn Hk med nettverkskort, ram, og cpu?

Regner med å sette inn 3 stk 250 Gb disker foreløpig og ha 1 stk 120Gb i den jeg har på skrivebordet.

Hva trenger jeg i tillegg og hvilken hastighet bør jeg ha på cpu?

Holder det med 256mb ram?

Hvis jeg skal bruke en bærbar i tillegg, kan jeg sette inn et pci-kort med antenne i serveren og få tilgang til diskene?

Sikkert mange rare spørsmål, men har aldri vært borti nettverk og servere før.

Mvh

Darkwing Duck

5015061[/snapback]

Det holder med 256mb minne om du bare skal være filserver. Skal du derimot kjøre emule og torrent klienter bør du opp på 512. Har selv en athlon 1600 mb med ca 1tb disk og 256minne og 100mbit nett. Serveren klarer da ca 8-9mb/sec trenger du mer en 10mb/sec så må du på Gbit nett.

OS kan du bruke windows 2000 eller XP. Eller server om du vil det.

Ser en annen skriver at du kan bruke linux. Det er helt korrekt. Linux er kanskje bedre om du kan linux godt. Kan du derimot XP greit og ingenting linux, vil jeg fraråde deg og kjøre linux.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...