Gå til innhold

Er Dual Dualcore mulig?

Troxx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan fint sette to stk. Opteron 265 (og oppover) i ett s940 hovedkort, og dermed få 4 kjerner. Hvis du da har Win 2000/Win XP Pro/Win 2003 Server (2000 og 2003 Server er nok best) vil det gå knirkefritt og du vil få en sinnsyk multitaskingytelse.

Men på s939 kan man ikke bruke mer enn én prosessor i hvert hovedkort, og man må derfor nøye seg med to kjerner så lenge quad-kjerne-prosessorer ikke har kommet på markedet.

Lenke til kommentar

Du kan stappe i så mange dual eller quad CPU'er du vil i en PC, men harddiskene vil være en flaskehals som gjør at ytelsen ikke alltid er smooth uansett. Men kjøper du også ett dyrt SCSI RAID system med 4 eller fler 15K rpm SCSI disker, så går det nok unna ;)

Lenke til kommentar

Har man først råd til det du Betroz skriver, så tipper jeg man like godt kan kjøre på med nok DDR2-minne så man slipper å jobbe mot disk så mye ;)

Men det er ikke alltid at tunge oppgaver krever så voldsomt av harddisk (lagring). F.eks en heftig scene i 3DSmax kan bruke 30 min på en frame (bilde) for så å skrive bildet til disk i JPG-format, slik at det skriver ca 250 kbyte til disk per 30 minutt jobbing.

Men dette er jo også forutsatt at en har litt minne. Mine 1 GB er nok til å gjøre en oppgave lignende den beskrevet over.

Teoretisk, hadde jeg hatt 2 x dualcore hadde tiden blitt 7.5 minutt jobbing (1/4) per 250 kbyte skrevet til disk. :)

Lenke til kommentar
Hvis du da har Win 2000/Win XP Pro/Win 2003 Server (2000 og 2003 Server er nok best)

Windows 2000, to fysiske eller logiske prosessorer (NT5.0)

Windows xp, to fysiske og to logiske prosessorer (NT5.1)

Windows 2003, fra to fysiske (Web edition) til minst 64. Vanlig har vel støtte for fire fysiske prosessorer (NT5.2)

Windows xp 64-bit, fire fysiske prosessorer (NT5.2) <- Ditt beste valg dersom du velger dual dualcore Opteron IMO.

Lenke til kommentar
Hvis du da har Win 2000/Win XP Pro/Win 2003 Server (2000 og 2003 Server er nok best)
Windows 2000, to fysiske eller logiske prosessorer (NT5.0)

Windows xp, to fysiske og to logiske prosessorer (NT5.1)

Windows 2003, fra to fysiske (Web edition) til minst 64. Vanlig har vel støtte for fire fysiske prosessorer (NT5.2)

Windows xp 64-bit, fire fysiske prosessorer (NT5.2) <- Ditt beste valg dersom du velger dual dualcore Opteron IMO.

5016707[/snapback]

Ååå... det visste jeg ikke.

Jeg trodde Win 2000 og Win XP Pro hadde støtte for fire fysiske prosessorer, mens Win XP Home hadde støtte for kun to logiske prosessorer. :blush:

Lenke til kommentar

Husker jeg riktig støtter er støtten i MS Windows Server 2003:

- Standard Edition

Støtter 4 GB RAM

Støtter 2 Prosessorer

- Enterprise Edition

Mulighet for Cluster

32 GB RAM på x86, 64 GB RAM på Itanium

8 Prosessorer

- Datacenter Edition

Støtter 64 GB RAM på x86, 128 GB på Itanium

Minimuns krav: 8 prosessorer

Støtter 32 Prosessorer

- Web Edition

Støtter 2 GB RAM

2 Prosessorer.

Endret av mr_lf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...