Gå til innhold

Hva trenger jeg av deler til en server?

Quattro8

Anbefalte innlegg

Vi skal anskaffe oss en server men vet ingenting om delene vi trenger.

Den skal kjøre web-, ftp, mail og smtp server. Ekspreminterer med noen hjemmesider. Litt usikker på om det blir Windows eller Linux. Det er 4 maskiner i nettverket, 2 bærbare og 2 stasjonære, alle er Windows. Hva av deler trenger vi, og hvilke OS er best å bruke til dette? :hmm:

Kan dere anbefale noe?

harddisk: 40-80gb

Nettverkskort: 100-1000m

Endret av rossbach1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi skal anskaffe oss en server men vet ingenting om delene vi trenger.

Den skal kjøre web-, ftp, mail og smtp server. Ekspreminterer med noen hjemmesider. Litt usikker på om det blir Windows eller Linux. Det er 4 maskiner i nettverket, 2 bærbare og 2 stasjonære, alle er Windows. Hva av deler trenger vi, og hvilke OS er best å bruke til dette? :hmm:

Kan dere anbefale noe?

harddisk: 40-80gb

Nettverkskort: 100-1000m

5013898[/snapback]

Med de kravene vil vel de aller fleste ferdig-pcer duge. Evt så kan du hvis du ønsker en dedikert server se hva de rimeligste modellene til f eks HP og Dell koster, jeg mistenker at de vil være overkommelige.

Av OS kommer det an på hva du har kompetanse på. Jeg vil ikke anbefale Linux hvis du ikke allerede har kompetanse på det, hvis du ikke vil sitte i timesvis for å fiinne ut hvordan OSet settes opp og sikres. Det samme gjelder selvfølgelig for alle andre operativsystemer også. Jeg kan ikke se at det er noe bestemt som taler for det ene eller andre OSet i ditt tilfelle.

Endret av roac
Lenke til kommentar
Har du noen anbefalinger?

Harddisk: 40-80 (finnes 50,60 og 70?)

Ram: 512(er det nok til mitt bruk?)

5014498[/snapback]

For det første, hvis du er såpass usikker som det virker som, er jeg ikke sikker på om selvbygg er det rette for deg. Men siden du spør:

Harddisk: 40GB og 80GB bør være greit å få tak i, samt større. selvfølgelig. ~70GB finnes også, men da som WD Raptor, der du betaler forholdsvis mye for ekstra hastighet. 60GB Harddiskene er det en stund siden jeg har sett i prislistene. Videre vil jeg anbefale kjøp av SATA-disk, og vurder for all del å kjøpe en noe større disk en det du skisserer, da du betaler forholdsvis lite for den ekstra plassen, i hvert fall opp til ca 200GB.

I ditt tilfelle vil jeg tippe at 256MB Ram også vil være nok, men jeg ville nok anbefalt 512MB eller mer, og da fortrinnsvis i én minnebrikke (om mulig) da det gjør oppgradering senere noe lettere. Personlig sliter jeg nå med at jeg har 4 stk 512MB brikker, noe som er "litt" kjedelig når jeg etter hvert skal oppgradere til mer minne nå. (Kjøpet var et bevisst valg fra min side da jeg ikke hadde råd til 1GB brikker når jeg handlet, og måtte ha 2GB Minne)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...