Gå til innhold

Stor oppgradering, hva skal jeg velge?

tkterje

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere nesten hele pcen min med følgende ny hardware:

Hovedkort (Vurderer Asus A8N-SLI Premium eller Asus P5WD2 Premium)

Cpu (AMD Athlon 64 3500+ elller Intel Pentium 4 640 3.2GHz, muligens AMD . Athlon 64 3700+ "San Diego" :dribble: )

RAM (1024 eller 2048 litt usikker, har vurdert xms brikkene)

Skjermkort (Har egentlig bestemt meg for 7800GT, er det noe forskjell på merkene?)

Kabinett (Har bestemt meg for Thermaltake Xaser Tsunami)

PSU (Hiper Strømforsyning ATX 580W Blå)

Bruksområde: Pcen skal brukes en del til spill i tillegg til vanlig pc oppgaver. Driver litt men ikke mye med videoredigering og slikt. Er i Utgangspunket ute etter en god spill PC. Er litt opptatt av at den skal være stillegående, min nåværende pc bråker som en støvsuger....

Er veldig usikker på AMD eller Intel. Socket 939 forsvinner vel til neste år, i tillegg til at den ikke støtter DDR2(fremtidsrettet), LGA775 føler jeg er mer fremtidsrettet i tillegg til at den støtter DDR2 minne. Hvor mye RAM bør jeg ha? :cry:

Kom gjerne med forslag til komponenter til oppgraderingen :thumbup:

Trenger inspill i hovedsak med tanke på valg av CPU/Socket, men kom gjerne med andre inspill også :D

HJELP !!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har tenkt å spille blir vel et AMD-system naturlig, jevnt over er AMD noe bedre på spill en Intel. Sokkel 939 forsvinner ikke til neste år, men det vil nok minke på nye cpuer til den sokkelen etter sokkel M2 kommer.

DDR2-minne er ikke nødvendigvis synonymt med fremtidsrettet, uannsett går utviklingen så raskt at det er nærmest umulig å kjøpe noe idag og samtidig regne med at oppgraderingsmulighetene vil vare noe særlig lenger enn et par år.

AMD athlon 64 3700+ er et meget godt kjøp.

Du kan også vurdere å kjøpe 2Gb minne, siden behovet for mye minne bare øker.

7800GT er et godt skjermkort, og jevnt over er ytelsen lik på alle kortene.

Dersom budsjettet ditt tillater det kan du jo gå for et 7800GTX med en gang, eller du kan håpe på at ATI X1800XT ankommer butikkene snart.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar
i data verdenen fins det ingen. PC som noen gang kommer til å være fremtids rettet i mere en 6 måneder for inen den tid fins det no bedre

5016018[/snapback]

Det kommer ikke ny sokkel hver 6.måned, og da er det muligheter for opgraderinger en viss tid framover.

5016202[/snapback]

Helt enig, kommer ikke nye sokler så ofte og det kan være veldig greit og kunne gjøre noen oppgraderinger. Som f.eks....kan jeg ikke ta med meg RAM'en (DDR1) hvis jeg kjøper HK med M2 om 1 år ...

Er M2 vært å vente på da?

Lenke til kommentar
Som f.eks....kan jeg ikke ta med meg RAM'en (DDR1) hvis jeg kjøper HK med M2 om 1 år ...

Er M2 vært å vente på da?

5016329[/snapback]

Du kan ikke bruke DDR1 ram på sokkel M2. Det du eventuelt kan ta med deg er skjermkortet.

Du må vurdere ditt behov nå og framover mot lanseringen av sokkel M2 om 6-7 måneder, om det ikke blir forsinkelser da. Dersom du trenger noe nytt nå, så ville jeg kjøpt nå,

Lenke til kommentar

Intel Pentium D 820 2.8GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte

Asus P5WD2 Premium, I955X, Socket-775 SATAII, ATX, Dual-GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 1024MB PC5400 Kit w/two matched CM2X512-5400C4 Dimm's

Velg resten selv.

Med det som basis har du en maskin som jeg tror du neppe vil angre på, og som vil holde en god stund. Med tanke på AMD vs Intel i spill så merker du garantert ingen forskjell i praksis uansett.

Lenke til kommentar

Gå for en s939 AMD OPTERON 150, denne CPUen er rå og overklokker inn i helv#%¤. Lagd av samme som FX serien og skal derfor overklokke veldig bra. Sjekk Xtremesystems.org sine forum sider så finner du mange som har overklokket disse vannvittig mye på luft-kjøling!

Lenke til kommentar
Hva sitter du med nå da?

5016503[/snapback]

Intel P4 2,5 Ghz cpu (socket 478)

Asus P4P8x

512 RAM (PC2700 tror jeg)

Nvidia Geforce 4400 :blush:

5020157[/snapback]

Siden du spiller en del, vil du merke betydelig forskjell med en oppgradering no ja! :yes:

Du har jo fått en del forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...