Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett fungerer ikke med kryptering på nett

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et problem med en bærbar pc. På det trådløse nettet med 40bits kryptering så fungerer ikke internett på maskinen. Det fungerer fint om kryptering er avslått og internett fungerer fint på andre maskiner med kryptering.

Men slår jeg på kryptering, så fungerer ikke internett på den bærbare, selv om den kobler seg på AP.

Noen som vet hva problemet kan være?

Takker påforhånd for hjelp.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Bumper denne her fremfor å poste en ny tråd.

Har litt mer info å komme med.

Det trådløse nettet fungerer fint såfremt man ikke benytter WEP kryptering. Med WEP kobler pc'ene på Aksesspunktet, men det blir begrenset forbindelse (altså man kan ikke koble seg på internett). Dette problemet oppstår på de to bærbare, hvor jeg også har prøvd med forskjellige trådløse kort. Derimot takler en gammel stasjonær det helt fint. Skrur man derimot på WPA-PSK kryptering fungerer det, men internettlinjen er ustabil.

Presiserer at det er hos svogeren min dette problemet er.

Aksesspunktet er fra Linksys, men har prøvd med et fra 3com også, uten at det hjelper.

Internettlinjen er fra BKK, fiber rett inn i veggen, hvor det benyttes en D-Link, som igjen er koblet til det trådløse aksesspunktet.

Problemet oppstår ikke hjemme hos meg, har også BKK (dog går ikke fiberen hele veien til veggen, så har et modem som igjen er koblet til D-link).

Så for å oppsummere;

• Trådløse nett med internett fungerer utmerket uten kryptering
  • Med WEP kryptering fungerer det på en stasjonær pc, men ikke på to bærbare. Har testet med både forskjellige aksesspunkt og forskjellige trådløse kort til bærbar.
  • Med WPA-PSK kommer alle maskinene på nett, men linjen er ustabil. Man detter ut av nett og må inn på konfigurasjon og ta "reparer" på det trådløse kortet, så fungerer det igjen. Her er det kun testet med en bærbar og en stasjonær og kun med linksys trådløse AP. Skal teste med et annet AP ikveld.
  • Pc'ene har windows XP operativsystem.

Skal ikveld dobbeltsjekke at "Aktiver IEEE 802.1x godkjenning for dette nettverket" ikke er haket av, dette har jeg erfart tidligere kan gi ustabilt nett, men mener å huske at den ikke er aktivert.

Men ellers er jeg litt i vilrede her. Hvorfor virker ikke internett på de bærbare med WEP? Hvorfor virker det med WPA-PSK (men er ustabilt)? Alt utstyr virker fint i det trådløse nettet hjemme hos meg, med untak av hans AP som ikke er testet her (men med mitt AP hos han var de samme problemene).

Kan det være noe med utstyret fra BKK? Har prøvd det meste og begynner å få grå hår.

Om noen nettverksguruer har noen råd, så takker jeg for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...