Gå til innhold

Jeg har noen spørsmål angående SLI

Oblivion

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål angående SLI

Jeg har akkurat kjøpt meg en DELL 24” widescreen som benytter seg av 1900x1200 native oppløsning. Dette krever naturligvis sykt mye av skjermkortet, så jeg vurderer på sikt å kjøre 2stk GFX 7800GTX i SLI. Det vil ta litt tid før jeg får muligheten til å kjøpe to kort i den prisklassen, så det jeg lurer på er om det lar seg gjøre å kjøre en slags SLI mellom ett 7800GTX kort og det integrerte skjermkortet som sitter på de dyreste SLI hovedkortene?

Jeg er klar over at SLI er primært mellom to kort av samme type, men finner det litt rart at hovedkort som er spesialdesignet for SLI skal/kan ha eget skjermkort. Jeg håper derfor at man skal kunne benytte seg av dette integrerte skjermkortet på en eller annen måte.

Hvis dette ikke lar seg gjøre på NVIDIA SLI er det da kanskje mulig på ATI crossfire?

Og til slutt, hvilket hovedkort (AMD) burde jeg kjøpe? Er normalt en ASUS fantast, men jeg har hørt veldig mye bra om DFI i det siste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm det var surt :mad:

Ja ja, da får jeg bare kjøpe et eller annet passende hovedkort, som ikke har grafikkort. Kunne ha vært greit å hatt ett integrert grafikkort hvis jeg skulle vente på ATI kortene, men jeg tror like gjerne jeg kjøper NVIDIA 7800 GTX.

GTX er vist ikke så mye dårligere enn x1800XT etter hva jeg har lest.

Lenke til kommentar

Jeg skal like å se det kortet som klarer 80 fps med den oppløsningen i F.E.A.R eller Oblivion. Selv så trenger jeg ikke mer enn maks 60 fps, siden jeg betviler sterkt at Dell skjermen (som har 16ms) takler noe særlig mer enn dette uten å få ghosting.

Etter hva jeg har hørt så krever disse spillene dual GTX for å kunne ha på all grafikk i den oppløsningen.

Endret av Oblivion
Lenke til kommentar
Etter hva jeg har hørt så krever disse spillene dual GTX for å kunne ha på all grafikk i den oppløsningen.

5014971[/snapback]

Jeg kan aldri tenke meg at kravene er så høye. Da vil spillprodusentene rett og slett ikke tjene noe penger.

5015253[/snapback]

krav og krav

det er neppe mer enn en brøkdel av alle gamerne som kjører 1600x1200 med alle detaljer på. Bare det å kjøre F.E.A.R i 1280x1024 med nesten alt på krever minst 6800 /7800gt for at det skal gå fint.

Oblivion blir vel som Morrowind og vil derfor gå dårlig på nesten alle maskiner som ikke har det aller nyeste av hardware ( hvis man ikke skrur ned på detaljene da) . Og Morrowind solgte godt til tross for det

Lenke til kommentar

Forresten, det at skjermen har en nativ oppløsning på 1600x1200 betyr ikke at det dermed er umulig å spille på den i 1280x1024. Bildekvalitetstapet som kommer når du kjører på en u-nativ oppløsning vil høyst sannsynlig ikke merkes pga. at det skjer så mye andre ting (med mindre det er en veldig dårlig skjerm).

Lenke til kommentar
Forresten, det at skjermen har en nativ oppløsning på 1600x1200 betyr ikke at det dermed er umulig å spille på den i 1280x1024. Bildekvalitetstapet som kommer når du kjører på en u-nativ oppløsning vil høyst sannsynlig ikke merkes pga. at det skjer så mye andre ting (med mindre det er en veldig dårlig skjerm).

5015863[/snapback]

godt poeng det at det lar seg gjøre å kjøre i annen oppløsning, men jeg vet ikke hvor pent det vil bl. Hvilken widescreen oppløsning burde jeg skalere ned til?

Lenke til kommentar

typo, mente 1920x1200 (16:10)

Hmm...1600x1200 er da ikke widescreen. Det er vel heller 1920x1200 (16:10) som skal være på store widescreenskjermer, eller 1920x1080 (16:9) på TV'er.

For å bevare widescreen-forholdet (16:10) blir det vel 1280x800 ganske fint og samtidig lett for skjermkortet.

5016593[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...