Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selvservice før vinteren kommer

kimj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er lurt å sjekke kjølevæske, som også er frostvæske...

Er det kaldt der du bor, bør du blande mere frostvæske i... til de kuldeforholdene du bor i.(står bakpå dunken dukjøper)

Du bør også ha en spylevæske som ikke fryser så lett...

Sjekke vinterdekkene dine, gummien blir hard etter noen sesonger, og er dermed nokså ubrukelig på vinterføre.

Sjekk vannstanden i batteriet, og etterfyll med destilert vann, ikke syre.

En god regel også er å ha full tank om vinteren for å slippe kondensproblem itanken, for da slipper man ork med kondensfjerner.

Pakk isskrape, startkabler, slepetau, og en liten spade i bilen... og du er klar for vinteren :thumbup:

Tectyl er vel en dyrt...

Salter de veiene mye der du bor, bør du spyle bilen under nokså ofte løpet av vinteren.

Lenke til kommentar

Jeg bor i Nord-Norge og temperaturene synker i perioder ned til -15 grader, så da er det vel nødvendig med skikkelig frostvæske. Dette ble kanskje tatt hånd om da jeg fikk utført full hovedservice her oppe i slutten av mai..?

Destillert vann..får man kjøpt det på bensinstasjoner? Hva med det som er i radiatoren? Må man fylle på vann der også, eller går det under kjøle-/frostvæske?

Lenke til kommentar
Jeg bor i Nord-Norge og temperaturene synker i perioder ned til -15 grader, så da er det vel nødvendig med skikkelig frostvæske. Dette ble kanskje tatt hånd om da jeg fikk utført full hovedservice her oppe i slutten av mai..?

Destillert vann..får man kjøpt det på bensinstasjoner? Hva med det som er i radiatoren? Må man fylle på vann der også, eller går det under kjøle-/frostvæske?

5014242[/snapback]

Radiatoren er en del av kjølesystemt ja.

Og vis du har tatt hovedservice på verksted i mai, skal alt være i orden.

Men du kan sjekke nivået i kjølevæske (ekspandsjonstanken) tanken forde.

Er det lite kjølevæske i tanken, kan du fylle konsentrat på, så er du på den sikre siden. :cool:

Destilert vann får man som oftes kjøpt på bensinstasjoner ja.

Men sjekk nu batteriet før du kjøper det.

Batterivannet skal dekke platene du ser gjennom hullene... og ikke noe særlig mere. (altså ikke fyll helt fult)

De på bensin stasjonene skal kunne hjelpe deg også... ikke vær redd å spørre dem, selv om det er ei søt uskyldig jenta bak disken, kan det hende ho vet akkurat dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...