Torbjørn Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 eivind har rett når han sier at det vil ta 4 år å reise 4 lysår i nær lysets hastighet Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 (endret) Personene i romskipet vil oppfatte deres egen tid som helt vanlig, mens de på jorda vil mene at tida i romskipet går veldig sakte.Med samme rett kan de i romskipet si at det er tida på jorda som går sakte.Dette gjelder bare hvis man ser på jorda og romskipet som et treghetssystem da. Endret 29. desember 2005 av eivind lunder Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Vil det ikke være for dem som står på jorda, at det tar 4 timer? Lenke til kommentar
rabbitmonster Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Det er en ting jeg finner som kommer i konflikt med alt her .. Om man plutselig skulle reise 500 år fremover i tid, hva skulle da skje med den massen man VAR? Den kan vel ikke bare forsvinne for så og plutselig dukke opp igjen 500 år senere? EDIT: Eller, hvor befinner den seg i MELLOMTIDEN? <{POST_SNAPBACK}> Jeg tror du har misforstått litt nå.. Tenk deg følgende: Du har et romskip som har mulighet til å reise i hastigheter på litt under c c (som er lysets hastighet i vakuum). Du bestemmer deg for å ta deg en ferietur til Alpha Centauri (som ligger litt over 4 lysår fra jorden, og er den nærmeste stjernen hvis vi ser bort ifra Solen). Og du har en kamerat på jorden som holder øye med reisen. Du og kameraten din på jorda har hver deres stoppeklokke. Du starter reisen, begge starter stoppeklokkene, og du aksellererer deg opp i en fart av veldig nært lysets hastighet. Du ser at etterhvert som du kommer opp i fart, så begynner ting utenfor romskipet å skje i stadig økende hastighet (tiden går raskere utenfor romskipet enn inni), mens alt går med normal fart inne i romskipet. Du ser tilbake på kameraten din sin stoppeklokke med et teleskop, og ser at den går mange ganger raskere enn din. Hjemme på jorden står kameraten din og følger med på reisen din med teleskop, og ser at du begynner å bevege deg kjempesakte, og at din stoppeklokke nærmest stopper opp (går veldig sakte). Skipet ditt ser også ut til å bevege seg med litt under lysets hastighet fra kameraten din sitt synspunkt. Når din stoppeklokke viser 2 dager er du framme til destinasjonen, Alpha Centauri, 4 lysår vekk fra jorden. Du tar fram en kikkert og ser på stoppeklokka til kameraten din, og den viser over 4 år (!). Mens du nå står stille går den i normal fart. Du starter på tilbaketuren til Jorden, og i løpet av 2 dager (igjen fra ditt synspunkt) er du hjemme. Kameraten din derimot har venta i enda 4-5 år på at du skal komme tilbake. Håper du skjønte noe av dette her. Relativitet kan være ekstremt forvirrende i starten, men når du begynner å skjønne det så er det kjempemorro. Har et par spm. 1) Når romskipet har hastighet nær lysfarten, vil tiden utenfor romskipet gå fortere, eller vil tiden inni romskipet gå saktere? Jeg nekter å tro at tiden utenfor romskipet vil gå fortere. Det er akkurat som at en fugl(teoretisk) suser forbi meg med lysets hastighet, og resultatet av dette er at eg plutselig blir 30(f.eks.)dager eldre eller noe? 2) Hvorfor skjer dette når noe kommer opp i hastighet nær lyset? 3) Etter det jeg har forstått, så går tiden saktere jo høyere hastighet man har. Jorden har en viss hastighet, fordi den går rundt Sola, som igjen "går rundt" Melkeveien. Melkeveien går igjen rundt "noe". Alt er referanser. Dvs. at siden Jorden har en viss hastighet og vi mennesker følger denne hastigheten, så fører dette til at vi mennesker lever litt lengre enn om Jordens hastighet hadde vært halvparten av det den er til vanlig. Det jeg lurer på, er at hvis vi teoretisk sett plasserer et menneske i absolutt ro(dvs. den absolutte farten er lik NULL), vil da dette mennesket dø på "kort tid", siden det ikke er i noen hastighet som bremser de biologiske prosessene? Endret 15. mai 2008 av rabbitmonster Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Det er ikke hastigheten nær lyshastigheten som i seg selv gir endring av tiden, men selve akselerasjonen og retardasjonen (som er en motsatt rettet akselerasjon). Det er ved hastighetsendringen man tilfører ekstra energi til romskipet, og det er denne ekstra energien som gir romskipet ekstra masse (E=mc²). Og det er denne ekstra "akselerasjonsmassen" som krummer romtiden og får tiden ombord på romskipet til å bevege seg saktere enn i ukrummet romtid. Det er i hvert fall sånn jeg har fortsått det etter hvert. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Det jeg lurer på, er at hvis vi teoretisk sett plasserer et menneske i absolutt ro(dvs. den absolutte farten er lik NULL), vil da dette mennesket dø på "kort tid", siden det ikke er i noen hastighet som bremser de biologiske prosessene? Nei. Og det er ikke hastigheten i seg selv som krummer romtiden, og derved får tiden til å gå saktere, men gravitasjonfelt. Dess kraftigere gravitasjonsfelt, dess mer krummet blir romtiden og dess saktere går tiden. Jorda er akkurat tung nok til å gi litt krummet romtid helt lokalt, altså for oss som bor her. Astronauten med lengst opphold i romstasjonen var der i 31 måneder, og ble 1 sekund eldre enn oss andre i løpet av denne denne tiden. Inne i sorte hull, som er de objektene som krummer romtiden mest, tror man at tiden står helt stille, eller tilnærmet helt stille. Lenke til kommentar
pingulf Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg ville tro at dersom du satt på eit romskip med fart nær lysets hastighet, mens du reiser vekk fra jorden, ville ting på jorda sett ut som om det gikk saktere, mens ting foran ville gått fortere. Siden du vil ha nesten like stor fart som lyset vil det lyset som når deg igjen ha liten fart mot deg, mens det lyset som kommer inn foran vil gå fortere. Ting bak vil derfor se treigere ut, mens ting foran vil se kjappere ut. Forandring i romtid vil kanskje gjøre at tiden i romskipet vil gå fortere eller treigere (ville trodd romskipets aksellerasjon ikke helt kan kompensere for at man forlater jordas gravitasjonsfelt?), men jeg tror ikke denne forandringen vil være stor nok til at man kan merke det. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Siden du vil ha nesten like stor fart som lyset vil det lyset som når deg igjen ha liten fart mot deg, mens det lyset som kommer inn foran vil gå fortere. Nix, lyshastigheten relativt til deg som observatør er alltid den samme. Lyset som kommer inn bakfra vil derfor holde lyshastigheten i forhold til romskipet, det samme vil lyset som kommer inn forfra. Men på grunn av dopplereffekten vil bølgelengdene på lyset bakfra være strukket, altså lengre og dermed rødere (dette kalles rødforskyvning), mens lyset som kommer inn forfra vil ha forkortede bølgelender og vil derfor se blåere ut enn det lyset var opprinnelig. Lenke til kommentar
Pe2 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Det er ikke hastigheten nær lyshastigheten som i seg selv gir endring av tiden, men selve akselerasjonen og retardasjonen (som er en motsatt rettet akselerasjon). Det er ved hastighetsendringen man tilfører ekstra energi til romskipet, og det er denne ekstra energien som gir romskipet ekstra masse (E=mc²). Og det er denne ekstra "akselerasjonsmassen" som krummer romtiden og får tiden ombord på romskipet til å bevege seg saktere enn i ukrummet romtid. Det er i hvert fall sånn jeg har fortsått det etter hvert. Tenkte litt på dette, og blir det også da det som gjør at det er romskipet som tiden går tregere? Ellers kunne man vel ikke si om det er jorda eller romskipet som beveger seg fra den andre med stor hastighet? Og dermed heller ikke hvilken som skal ha 'tregere tid'. Litt krunglete sagt kanskje men... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Litt kronglete sagt, men korrekt konkludert. Det er hastighetsendringene som gjør at tiden går tregere på romskipet enn på bakken. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Er det god nok plass i rommet til å fly et romskip i 0,95 c? Det går jo relativt kjapt, så det må være en nærmest umulig oppgave å manøvrere forbi romdritt og stein som kommer mot deg i lysets hastighet. Endret 16. mai 2008 av Negotiation Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Det er en ting jeg finner som kommer i konflikt med alt her .. Om man plutselig skulle reise 500 år fremover i tid, hva skulle da skje med den massen man VAR? Den kan vel ikke bare forsvinne for så og plutselig dukke opp igjen 500 år senere? EDIT: Eller, hvor befinner den seg i MELLOMTIDEN? <{POST_SNAPBACK}> Jeg tror du har misforstått litt nå.. Tenk deg følgende: Du har et romskip som har mulighet til å reise i hastigheter på litt under c c (som er lysets hastighet i vakuum). Du bestemmer deg for å ta deg en ferietur til Alpha Centauri (som ligger litt over 4 lysår fra jorden, og er den nærmeste stjernen hvis vi ser bort ifra Solen). Og du har en kamerat på jorden som holder øye med reisen. Du og kameraten din på jorda har hver deres stoppeklokke. Du starter reisen, begge starter stoppeklokkene, og du aksellererer deg opp i en fart av veldig nært lysets hastighet. Du ser at etterhvert som du kommer opp i fart, så begynner ting utenfor romskipet å skje i stadig økende hastighet (tiden går raskere utenfor romskipet enn inni), mens alt går med normal fart inne i romskipet. Du ser tilbake på kameraten din sin stoppeklokke med et teleskop, og ser at den går mange ganger raskere enn din. Hjemme på jorden står kameraten din og følger med på reisen din med teleskop, og ser at du begynner å bevege deg kjempesakte, og at din stoppeklokke nærmest stopper opp (går veldig sakte). Skipet ditt ser også ut til å bevege seg med litt under lysets hastighet fra kameraten din sitt synspunkt. Når din stoppeklokke viser 2 dager er du framme til destinasjonen, Alpha Centauri, 4 lysår vekk fra jorden. Du tar fram en kikkert og ser på stoppeklokka til kameraten din, og den viser over 4 år (!). Mens du nå står stille går den i normal fart. Du starter på tilbaketuren til Jorden, og i løpet av 2 dager (igjen fra ditt synspunkt) er du hjemme. Kameraten din derimot har venta i enda 4-5 år på at du skal komme tilbake. Håper du skjønte noe av dette her. Relativitet kan være ekstremt forvirrende i starten, men når du begynner å skjønne det så er det kjempemorro. Har et par spm. 1) Når romskipet har hastighet nær lysfarten, vil tiden utenfor romskipet gå fortere, eller vil tiden inni romskipet gå saktere? Jeg nekter å tro at tiden utenfor romskipet vil gå fortere. Det er akkurat som at en fugl(teoretisk) suser forbi meg med lysets hastighet, og resultatet av dette er at eg plutselig blir 30(f.eks.)dager eldre eller noe? 2) Hvorfor skjer dette når noe kommer opp i hastighet nær lyset? 3) Etter det jeg har forstått, så går tiden saktere jo høyere hastighet man har. Jorden har en viss hastighet, fordi den går rundt Sola, som igjen "går rundt" Melkeveien. Melkeveien går igjen rundt "noe". Alt er referanser. Dvs. at siden Jorden har en viss hastighet og vi mennesker følger denne hastigheten, så fører dette til at vi mennesker lever litt lengre enn om Jordens hastighet hadde vært halvparten av det den er til vanlig. Det jeg lurer på, er at hvis vi teoretisk sett plasserer et menneske i absolutt ro(dvs. den absolutte farten er lik NULL), vil da dette mennesket dø på "kort tid", siden det ikke er i noen hastighet som bremser de biologiske prosessene? Viktig ting som går igjen: Tiden går saktere/fortere I FORHOLD TIL HVA? Tid er ikke et absolutt begrep, det finnes ingen absolutt klokke som går med "jevn fart", og som man kan refere seg til uansett hvor/når man er. Er det god nok plass i rommet til å fly et romskip i 0,95 c? Det går jo relativt kjapt, så det må være nærmest en umulig oppgave å manøvrere unna romdritt og stein som kommer mot deg i lysets hastighet. Ja. Du vil ikke bli truffet av et støvkort med den farten, det vil være... særdeles skadelig Men plass er det nok av. Tenk deg noe som uendelig mange ganger større en det største du kan tenke deg. Denne nye tanken blir så det største du kan tenke deg. Gjenta prosessen en god del ganger. Så har du størrelsen av... Melkeveien. Som i seg selv bare er et lite sandkorn... Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Enten fordi fremtiden enda ikke er skapt, eller fordi det rett og slett er umulig Men hvis fremtiden ikke er skapt enda, så vil det heller aldri bli mulig å "besøke" den. Og ettersom fremtiden er den siden av tiden det evt måtte blitt mulig å faktisk "dra til" slik jeg ser det er tidsreise umulig. Man kan jo dra til en del av universet hvor bildet av jorda ikke har nådd frem enda, for så å se hele jordas historie gjennom milliarder av år, men da snakker vi laaangt unna Lenke til kommentar
Eksempel Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Dette tror jeg: Lyset er den største hastigheten informasjon kan sendes i universet. Deretter går tid i lysets hastighet. Hvis du da overskrider lysets hastighet, så er du i stand til å ta igjen tiden. Og hvis man er det, så kan man reise bak i tid. Men å overskride lysets hastighet er vel ganske så umulig. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) Viktig ting som går igjen: Tiden går saktere/fortere I FORHOLD TIL HVA? Tid er ikke et absolutt begrep, det finnes ingen absolutt klokke som går med "jevn fart", og som man kan refere seg til uansett hvor/når man er. Hvis man hadde plassert et ur et sted der det er ukrummet romtid, så ville faktisk dette uret vært en absolutt klokke. Alle andre klokker, altså sånne som var plassert i krummet romtid, f.eks her på Jorda, hadde gått saktere enn den den absolutte klokka i ukrummet romtid. Selv om det foreløpig ikke eksisterer en slik klokkesonde plassert i ukrummet romtid, så er det fullt mulig å beregne hvor fort en sånn absolutt klokke ville gått. Einstein & Co har nemlig gitt oss matematiske formler til å beregne krummet romtid (sonden Gravity Probe B har nylig bekreftet Einsteins beregninger), og dermed har vi også formler til å beregne ukrummet romtid. Derfor kan vi regne oss til hvor mye senere tiden går på Jorda i forhold til den absolutte tiden i ukrummet romtid. Endret 17. mai 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
Gjest medlem-125302 Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Har ikke lest hele tråden ennå, men har folk hørt om Ronald L. Mallett? Denne mannen holder faktisk på å bygge en tidsmaskin. Jeg så en BBC dokumentar for en stund siden om hvordan tidsreiser faktisk er mulige og hvordan tidsmaskinen hans kommer til å fungere. Den heter "The World's First Time Machine" og forklarer mye rundt dette temaet og teoriene bak. Her er linken til dokumentaren Lenke til kommentar
frevild Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Tidsreiser er absolutt mulig. Personlig reiser jeg hele tiden fremover i tid. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Enten fordi fremtiden enda ikke er skapt, eller fordi det rett og slett er umulig Men hvis fremtiden ikke er skapt enda, så vil det heller aldri bli mulig å "besøke" den. Og ettersom fremtiden er den siden av tiden det evt måtte blitt mulig å faktisk "dra til" slik jeg ser det er tidsreise umulig. Man kan jo dra til en del av universet hvor bildet av jorda ikke har nådd frem enda, for så å se hele jordas historie gjennom milliarder av år, men da snakker vi laaangt unna 1) Fremtiden er kanskje ikke skapt ennå, men det er absolutt mulig (om ikke teknisk, men teoretisk mulig er det) å reise til den. Du må "bare" gjøre en svingom i høy hastighet, som tar lang tid sett fra jorda, men kort tid for deg pga. tidsdilatasjon. Kort sagt: senk tidshastigheten for din del så du kan leve i mange tusen år. Slik kan du reise til framtiden... 2) Nei, du kan ikke reise så langt vekk at du kan se jorda i fortiden, fordi du vil aldri kunne greie å ta igjen lyssignalene som sendes ut i fra jorda... Viktig ting som går igjen: Tiden går saktere/fortere I FORHOLD TIL HVA? Tid er ikke et absolutt begrep, det finnes ingen absolutt klokke som går med "jevn fart", og som man kan refere seg til uansett hvor/når man er. Hvis man hadde plassert et ur et sted der det er ukrummet romtid, så ville faktisk dette uret vært en absolutt klokke. Alle andre klokker, altså sånne som var plassert i krummet romtid, f.eks her på Jorda, hadde gått saktere enn den den absolutte klokka i ukrummet romtid. Selv om det foreløpig ikke eksisterer en slik klokkesonde plassert i ukrummet romtid, så er det fullt mulig å beregne hvor fort en sånn absolutt klokke ville gått. Einstein & Co har nemlig gitt oss matematiske formler til å beregne krummet romtid (sonden Gravity Probe B har nylig bekreftet Einsteins beregninger), og dermed har vi også formler til å beregne ukrummet romtid. Derfor kan vi regne oss til hvor mye senere tiden går på Jorda i forhold til den absolutte tiden i ukrummet romtid. For det første: I GR gjelder fremdels SR, så du vil fremdels ha problemet med å definere en "absoutt" hastighet. En annen ting, som jeg lurer på: Kan man definere en absolutt ukrummet romtid? Romtiden er jo "lokalt" flat ved jordas overflate, og det er ikke utenkelig at man kunne laget et konfigurasjon av masse (f.eks. et hult kuleskall?) som krummer romtiden slik at at den er flat langt borte, så blir krum mens du nærmer deg origo, for så å bli flat igjen. Men pga. kontinuitet så må jo en klokke som er på innsiden av kuleskallet (og i flat romtid) gå like fort som en som sitter akkurat på utsiden (i krum romtid)? Integrallov? Lenke til kommentar
MrPancake Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Min personlige tanke om denne saken er at dersom det hadde vært mulig å reise raskere enn lyset, altså raskere enn 300 000 km pr. sekund, ville det vært mulig å reise i tid. Hvis du da for eksempel hadde reist med en hastighet av 600 000 km pr sekund langt ut i rommet, for så å returnere, ville du jo i teorien komt tilbake før det lyset som traff jorda da du forlot jordas overflate. Ville du da reist tilbake i tid? Dette er stort sett basert på mine tanker, og ja, jeg er fullt klar over at det ikke er mulig å reise i slike hastigheter nå, eller i vår levetid. Men hvem vet, kansje det en gang er mulig? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Vel om du kunne reise i negativ hastighet (tregere enn tiden) ville du jo også bevege deg i tid. Uansett så får du jo nesten samme effekten som i tilnærmet lyshastighet om du er svært nært et sort hull også, noen som har lyst til å reise ut din å finne det ut? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå