Gå til innhold

Vil tidsreiser bli mulig?

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Newt32: De som mener at man kan reise til fortiden er som oftest av den oppfatning at man ikke kan endre på noe særlig, pga. at alt deler seg opp i "stråler" som før eller siden må føres sammen igjen.

Ikke at jeg skjønte noe av det når jeg leste om det, men du har vel kanskje et par stikkord å google nå? Fant lenken her på forumet for et par måneder siden elns., men leste ikke så nøye.

Lenke til kommentar

Gidder ikke google. Gidder ikke tenke mer på tidsreising. Uansett om det hadde gått ann hadde jeg ikke turt å prøve det. Ikke vits å diskutere; "om det går ann å lage en tidsmaskin"...

Kanskje en gang når jeg sitter på gamlehjem og ser på nyhetene, noen tyske forskere har klart å teleportere bort en frosk til en annen dimensjon. Who knows what the future will bring?

Newt has left the building, and will never return :D

Lenke til kommentar
Kanskje en gang når jeg sitter på gamlehjem og ser på nyhetene, noen tyske forskere har klart å teleportere bort en frosk til en annen dimensjon. Who knows what the future will bring?

5130459[/snapback]

Sikker på det ikke var franske forskere og episoden utspant seg på et fransk kjøkken med noen sultne forskere i det noe plutselig skjedde så alle snudde seg bort et øyeblikk? :p

Newt32: Jeg tror ikke det er mulig å reise bakover i tid. Da kan man i så fall ikke bruke metoden med reising nært lysets hastighet. Og selv om det hadde vært teoretisk mulig tror jeg det vil rote til så mye at det gjør fremtiden uopprettelig.

Lenke til kommentar
Jeg kom på en liten ting til jeg vil ha med: Å kræsje med noe i nært lysets hastighet tror jeg kan sammenlignes med å stå stille og møte antimaterie (som dermed øyeblikkelig eksploderer i energi). Jeg har hørt at hvis et atom hydrogen og et atom antihydrogen hadde møttes så ville det utløst nok energi til at det kunne blitt merket som et myggstikk. Det er ganske mye når man tenker på at det finnes ca 6,23*10^26 hydrogenatomer i 1 gram hydrogen. Tenk dere så mange myggstikk på en gang. En kubbe dynamitt er sikkert bare blåbær i sammenligning.

5129977[/snapback]

Her bør man som kjemiker påpeke at selvom dette grammet høres lite ut, så fyller det 12 L volum i praksis (normalt trykk og temperatur)

Lenke til kommentar

Hva med gjøre det flytende? Man kan ganske fort også lage små tanker som takler ganske mye høyere trykk enn standardbetingelsene, noe som da gir relativt stor sprengkraft selv om man bare bærer med seg et par melkekartonger. Utstyr for å mikse stoffene, samt for å holde anti-hydrogenet lagret trygt vil nok ta relativt mye større plass enn man bruker til kun oppbevaring av stoffet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Disse "tidsmaskinene" fra TV skal vel ha samme prinsippet som en høyhastighetsreise i rommet. Meget stor fart, men ikke frem og tilbake. Heller i sirkler eller vibrasjoner.

Helt klart ikke mulig på noen fysisk måte, men det er vel det som skal være prinsippet, siden noen lurte på det. Man trenger jo ikke bevege seg langt; bare fort, og det må holde på en "stund".

Bare så det er nevnt: jeg vet at denne akselerasjonen er umulig og vil drepe.

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar
Vel, tiden er akkurat som normalt for den reisende. Og for den som ikke reiser i samme fart, går også tiden som normalt. Men i forholdt til den som reiser og den som ikke reiser, er det en relativ forskyvning.

5111932[/snapback]

Faktisk så beveger vår galakse seg i en enorm fart. Husker ikke hvor raskt, men det var han "gærne" astronomen, Knut Jørgen Røed Ødegaard, som skrev om det på VG eller Dagbladet for en stund siden. Om noen tusen millioner år vil vår galakse "krasje" med en annen, og det kan bli ganske dramatisk smile.gif

Alle galakser beveger seg fra hverandre (med unntak av de som er såpass nære hverandre at de blir trukket mot hverandre pga. gravitasjonen, som melkeveien og Andromeda (M31) blir nå, noe som du sier, vil resultere i at vi kolliderer).

Desto lenger ut du ser, desto høyere hastighet har galaksene i forhold til oss, og det samme gjelder for alle andre galakser. Så en kan egentlig ikke si at galaksen vår beveger seg med enorm fart, uten å finne et referansepunkt.

Forresten så blir nok ikke kollisjonen mellom M31 og melkeveien så veldig dramatisk for OSS. Selve galaksen blir totalt forandret, men sjansen for at to objekter kolliderer er forsvinnende liten med tanke på hvor mange lysår det faktisk er mellom stjerner, og hvor små stjernene faktisk er i forhold til avstanden.

Nu ja... Nå er ikke en galakse et stivt legeme - to galakser som koliderer vil påvirke hverandre, og trekke hverandre sammen. Stjerner *vil* kolidere.

BTW. dette kommer rett fra Ødegaard selv... Spurte ham om det for en uke siden.

et H-atom du møter i lysfarten vil likevel få en ødeleggende effekt i markoskala!

5127650[/snapback]

Du blir konstant bombardert av heliumkjerner (ca 4x massen til en hydrogenkjerne) i nær-lysfart (et annet ord for alfa-stråling). Merker du noe særlig til det?

Lenke til kommentar
Du blir konstant bombardert av heliumkjerner (ca 4x massen til en hydrogenkjerne) i nær-lysfart (et annet ord for alfa-stråling). Merker du noe særlig til det?

5186974[/snapback]

Greit nok med bombardementet, men i nær-lysfart? Jeg har da alltid innbilt meg at det bare var snakk om noen få hundre m/s. Har du en url eller et googleword som gir meg litt mer inngående forståelse for alfastrålingen?

Lenke til kommentar

Finner ikke kilder nå, men tror da alfastråling har mye mindre hastighet enn c? Selv betastråling ligger et lite stykke under c mener jeg å huske (er mulig betastrålingen ligger ganske nært c). Og blir vi virkelig bombardert av alfastråling så ofte? Stoppes vel av bare noen cm luft til og med tror jeg.

Edit: Og tror at "alfastrålig" i nær c vil være veldig skadende. Dvs. hvis partiklene da trenger inn i kroppen så vil det være enormt ioniserende (alfastråling er enormt farlig hvis den kommer inn i kroppen, f.eks. hvis man spiser noe som stråler alfapartikler så sliter man).

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Sant, den er ikke veldig rask (ca 10% av lysfart, under relativistiske hastigheter). Jeg tok feil der.

http://www.bookrags.com/sciences/physics/a...rticle-wop.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_radiation

(bytt gjerne ut velocity med speed):

http://www.google.no/search?hs=8Td&hl=no&c...=S%C3%B8k&meta=

Ang. hyppighet og farlighet:

Alfapartikkler *er* den mest ioniserende strålingen vi kjenner til. Den er likevel *relativt* vanlig, men ikke spesiellt farlig i det daglige liv. Du har nok blitt truffet av en del alfapartikkler mens du har lest denne setningen, for å si det slik.

Men kroppen vår er også tilpasset dette, så det går bra ved normale stråledoser. Reparasjon av DNA etc. fikser kroppen selv.

Som sagt så er det langt farligere inne i kroppen, spesiellt dersom det blir værende der - en alfapartikkel skader som sagt ingen, men en strålekilde som sitter innerst i lungen, og treffer de samme cellene gang på gang er... verre. Ikke stoppes da strålingen i det ytterste (døde/døende) hudlaget heller. Titt på linkene !

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Ziggwarth

Om du reiser mot denne stjernen og tilbake i veldig nær lysets hastighet, vil det for deg som sitter på ha gått kanskje noen dager (om du reiser raskt nok), mens for mannskapet på jorden har det gått ca. 8-9 år (4 eller 4,5 lysår tur/retur).

Må protestere litt på denne.Hvis man reiser til ei stjerne fire lysår unna i en hastighet nær c, vil det jo ta litt over fire år, ikke noen dager.Frem og tilbake vil ta litt over 8 år mens det, som du sa, vil ha gått mye lenger tid på jorda.

Lenke til kommentar
Om du reiser mot denne stjernen og tilbake i veldig nær lysets hastighet, vil det for deg som sitter på ha gått kanskje noen dager (om du reiser raskt nok), mens for mannskapet på jorden har det gått ca. 8-9 år (4 eller 4,5 lysår tur/retur).
Må protestere litt på denne.Hvis man reiser til ei stjerne fire lysår unna i en hastighet nær c, vil det jo ta litt over fire år, ikke noen dager.Frem og tilbake vil ta litt over 8 år mens det, som du sa, vil ha gått mye lenger tid på jorda.

5353474[/snapback]

Det blir vel omvendt. For den som står og ser på fra jorda så vil det ta ca 8-9 år mens for personen i romskipet så vil det være gjort unna på "et øyeblikk" hvis vi ser bort i fra det faktum at mennesker bare tåler noen få G aksellerasjon, mens det taes utgangspunkt i en ekstrem aksellerasjon for å komme opp i nær lysets hastighet på kort tid. Med 1G aksellerasjon tar det ca 1 år å komme opp nært lysets hastighet. Det samme med nedbremsing ved nabostjerna, aksellerasjon mot jorda, og oppbremsing nært jorda. Altså 4 år går med til bare aksellerasjon/oppbremsing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...