Gå til innhold

Vil tidsreiser bli mulig?

Delvis

Anbefalte innlegg

Baklengslys? Hva er det? Om lyset går mot nord eller syd, øst eller vest, opp eller ned, så er det jo samme typen lys og lyset går alltid like fort uansett retning. Reverslys er derfor ren svada. Noen er tydeligvis svært lettlurte og går på alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Vel dette er et interesangt spørsmål, jeg tror det vil bli mulig å reise tilbake i tid, hved hjelp av sinnet, men det vil ikke bli mulig å gjøre ingrep i fortiden, i den forstand at det endrer framtiden.

grunnen til at ingen har kommet tilbake, er muligens fordi framtiden bare kan sksje en gang, og dersom en reiser tilbake til fortiden, ville tidsreisen allerede være foretatt, i det man gjorde det.

men tidsparadokser kan ikke endres siden ting barekan skje 1 gang.

ting kan bare skje 1 gang fordi en handling allerede ville ha vært utført, så dersom man reiste tilbake til fortiden vile du allerede ha reist tilbake til fortiden, "i fortiden"

men tidsparadokser, er utenfor vår menneskelige forstand.

men tilbake til spørsmålet, JEG TROR IKKE DET VILE VÆRE "FYSISK"MULIG Å REISE TILBAKE TIL FORTIDEN, DERIMOT TROR JEG AT DET VIL KUNNE BLI "PHSYKISK" MULIG Å REISE TILBAKE I TID. hved hjelp av sinnet.

jeg tror også at minner vile kunne gjenoppleves, dersom det vile være mulig å kontrolere sinnet i en tilstand av katatoni (et forstadie av koma), eller dyp søvn.

men dette er bare noe jeg tror.

Endret av napap
Lenke til kommentar

Vel, de overskriftene er rett og slett missvisende. Lyset går ikke fortere enn c, sånn er det bare. Det de snakker om i de artikklene er bølgetopper som er forskjøvet. Fronten på lysbølgene har ikke bevegd seg lengere enn hva c tillater over den gitte tiden.

La meg demonstrere med en tegning:

lyspulska9.jpg

w807.png

Som du ser er senteret av lyspulsen forskjøvet slik at man kan si den har beveget seg raskere enn c, men enden på lyspulsen har faktisk beveget seg kortere enn hva lyset i vakuum har gjordt fordi lyset har gått gjennom et medium.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Tidsreiser bakover i tid vil bare ikke bli mulig. Selvom jeg er litt usikker på om det kan være mulig å på en eller annen måte å få "se" hendelsene utspille seg, men da uten muligheten til å gripe inn.

Tidsreiser frem i tid i den forstand at vi kommer til en "mulig" fremtid, er helt umulig i mine øyne.

Dårlig med begrunnelser her nå... jeg får tenke litt på det :p

Tjeeaaa, aldri si aldri;) man vet aldri hva som engang kommer til og skje, forskere sier dem har funne så og si lik planet som jorden osv, så hvorfor ikke at det da skulle vært samma livsystem osv der:P *smålig kødd her ja*

var jo ingen som trodde at det gikk an og fly før dem laga flyet så?

don't hate me if I'm wrong:P

Lenke til kommentar
Det vil aldri bli laget noen fungerende tidsmaskin, ihvertfall ikke som kan gå bakover i tid. Hvorfor?

Fordi om det fungerte i fremtiden ville fremtidens mennesker vært her nå og levert oss alt av teknologi fra fremtiden ;)

Den va'kke dum du :)

naah, for om dem gjør det, så ville jo fremtiden blitt forandret, så ville jo antaglivis alt bare gå i surr:P hehe

er vel enig med at det egentlig ser veldig mørkt ut angående tidsreiser.

Lenke til kommentar
Det vil aldri bli laget noen fungerende tidsmaskin, ihvertfall ikke som kan gå bakover i tid. Hvorfor?

Fordi om det fungerte i fremtiden ville fremtidens mennesker vært her nå og levert oss alt av teknologi fra fremtiden ;)

Den va'kke dum du :)

Du har nok rett i det, men hvis man hadde kunnet lage en tidmaskin så ville man ikke kunne reise lengere tilbake i tid enn til da tidsmaskinen ble laget. Så argumentet ditt mot at en tidsmaskin aldri vil bli kunne bli laget fordi da ville folk fra fremtida ha vært her allerede, har en logisk brist nettopp fordi en slik en ikke har blitt oppfunnet enda.

En tidsmaskin ville aldri kunne vært basert på overlyshastighet hvertfall. Det ville ha kræsjet med arsak/virkning prinsippet. For å belyse dette med enda en analogi: Hvis du hadde skutt en person med en superluminal kule. Så ville en person som observerte dette fra et annet referansesystem sett at personen døde før du hadde skutt han. - kanskje et litt rart eksempel, men det viser hvorfor c er en øvre grense siden naturlovene er de samme for alle referansesystem.

Når det kommer til tidsreiser bakover i tid så er det ikke teoretisk umulig. GR tillater såkalte "ormhull" hvor du vil kunne hoppe fra en tid til en annen.

Lenke til kommentar
Hva om tiden ikke er lineær slik vi oppfatter den, og at konseptet fungerer på en helt annen måte.

Ja, hva med det?

Hva om tiden går bakover og jeg går egentlig baklengs bakover i tid?

Faktumet er at teorier som relativitet og kvantemekanikk osv. fungerer for å beskrive alle kjente fysiske fenomener, så konsepter og mekanismer som ligger bak spiller ingen rolle for de tilfører ingenting nytt. Før evtuelle resultater som kontradikterer f.eks. GR (som forøvrig også ville ha kollapset 100 år med partikkelfysikk osv..) oppdages er det ingen grunn til å anta noe annet. Spessielt ikke på et slikt forum.

Det som overrasker meg gang på gang er folk som istedet for å ville høre om teorier som er så etablert og så utrolig elegante og diskutere dem. Heller spør "ja, hva hvis c ikke er lysets hastighet etc. Hvorfor kan ikke min random ugjennomtenkte ide likegodt være sann" uten å sette pris på alt det intellektuelle arbeidet som ligger bak en slik teori og hvor koherent all fysikk egentlig er. Man kan trekke direkte analogier til ID folket som prøver å plukke fra hverandre evolusjonsteorien ved å se på en liten del som kan være uklar og ikke helt forstått enda og tro at det er et brilliant argument, selvom et ikke vet en skitt om teorien selv.

Puh. det var godt å få den "ranten" ut av systemet.

Endret av !alex!
Lenke til kommentar
Her kommer en teori

Hvor?

Her er forresten svaret på problemet:

Nått passibel. :)

EDIT:

Kanskje det?.... Før var det vel ingen som trodde at man kunne putte mennesker inni firkantede bokser og se på dem, eller fly?

Er det dette man kaller "logic phail"? ^^

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det var en gang mennesket trodde jorda var flat som en pizza og at hvis man seilte skipet sitt for langt ut til sjøs datt man utfor. Det var også en periode man mente mennesket aldri ville fly.

Jeg tror vi vet mye mindre enn vi egentlig gjør, og at vi i fremtiden vil oppdage mye nytt vi aldri trodde var mulig. Angående tidsreiser...hvem vet? Hverken meg eller deg. Ennå.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Det var en gang mennesket trodde jorda var flat som en pizza og at hvis man seilte skipet sitt for langt ut til sjøs datt man utfor. Det var også en periode man mente mennesket aldri ville fly.

Jeg tror vi vet mye mindre enn vi egentlig gjør, og at vi i fremtiden vil oppdage mye nytt vi aldri trodde var mulig. Angående tidsreiser...hvem vet? Hverken meg eller deg. Ennå.

STRIKE TWO!

Fra spøk til revolver:

Nøkkelordet er trodde, altså grunnløs tro, og i mange tilfeller, klarte ikke oppnå det teknologisk, for eksempel flygning. Vi visste fugler kunne det, men vi hadde bare ikke klart det selv enda.

Når det kommer til å gå fortere enn lyset, så er det gjort flere hundre tusen forsøk som har bekreftet dette. for eksempel så kan kan gi en partikkel mer og mer bevegelsesenergi til det uendelige, men den når aldri lysets hastighet. Det er bevist utallige ganger gjennom eksperimenter at ingenting som har masse, kan nå lysets hastighet.

Når det kommer til tidsreiser, så spørs det. Jeg er veldig lite åpen for frie tidsreiser tilbake til før denne tidsmaskinen ble konstruert, basert på mye forskjellig, bl.a. at det ikke er noe som tyder på at noen har kommet tilbake til nåtiden fra fremtiden. Så enkelt som å si at jeg skal si til alle mine etterkommere og alle som jeg kjenner, at de må si det videre, at deres avkom skal si det videre osv. at hvis det blir oppfunnet en tidsmaskin, så må de dra tilbake til februar 2009, for å besøke meg. Men det skjedde ikke. Når det kommer til tidsreiser frem i tid, så vet vi per i dag at dette er fullt mulig, men teknologisk vanskelig, eller umulig å få til noe reell tidsreise for oss mennesker. Man har imidlertid aksellerert enkeltpartikler opp til en så høy fart (99,999 999 978% av lysets hastighet), at tiden går 150 000 ganger saktere. Det vil si at hvis du bevegde deg så fort, så ville et år for deg betydd 150 000 år for oss, og du har da reist 149 999 år frem i tid), og jeg er åpen for tidsreiser bakover i tid, men ikke lengre bakover enn da tidsmaskinen ble slått på. Det er allerede gode hypoteser (eller kvalifiserte gjetninger) til hvordan dette kunne vært mulig. Dette er dog med enkeltpartikler og ikke hele objekter eller mennesker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ok jeg forstår godt poenget ditt zeke, men du baserer utsagnet på hva nåværende vitenskap er. Men hva om vi oppdager noe helt nytt vi ikke visste om. Noe som overhodet ikke virker logisk ved første øyekast og bryter med alt vi kjenner til av fysiske lover. Noe NYTT. Da blir situasjonen litt annen. Ikke at det nødvendigvis er sannsynlig at det vil skje, men man vet faen meg aldri i dette merkelige universet.

Lenke til kommentar
Ok jeg forstår godt poenget ditt zeke, men du baserer utsagnet på hva nåværende vitenskap er. Men hva om vi oppdager noe helt nytt vi ikke visste om. Noe som overhodet ikke virker logisk ved første øyekast og bryter med alt vi kjenner til av fysiske lover. Noe NYTT. Da blir situasjonen litt annen. Ikke at det nødvendigvis er sannsynlig at det vil skje, men man vet faen meg aldri i dette merkelige universet.

Med den argumentasjonen vil konklusjonen være at alle mulige tilfeller er mulig på alle mulige måter fordi vi ikke kan noensinne finne ut at det ikke går?

Tenk om, hva hvis, sett at, dersom at.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...