Gå til innhold

Vil tidsreiser bli mulig?

Delvis

Anbefalte innlegg

Vil tidsreiser bli mulig?

Hvis det hadde vært mulig i fremtiden ville folk (nå i fremtiden :p) reise tilbake hit. Det har vi så vidt jeg vet ikke blitt oppdaget ennå. Bortsett fra Tom Cruise og andre, ehm, folk. Dermed er det umulig og vil aldri bli mulig.

Det har vært spekulert i om man i fremtiden kan lage kunstige ormehull ("snarveier" i tid/rom) som lar en reise i tiden. Det er bare ett problem: Man kan ikke reise tilbake til før ormehullet ble lagd. Akkurat som at man ikke kan ta toget til Tromsø fordi det ikke er bygd spor dit. Det er jo litt for sent å lage et ormehull som munner ut i for eksempel 1900.

Dermed beviser ikke det at vi ikke har fått gjester fra fremtiden at det alltid vil være umulig å reise i tiden. Det kan like gjerne være at teknologien som lar en reise i tid, ikke lar en reise til tiden før man fant opp denne teknologien, om du er med meg nå. :p

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er hva salige Douglas Adams hadde å si om temaet:

The major problem is quite simply one of grammar, and the main work to consult in this matter is Dr Dan Streetmentioner's Time Traveller's Handbook of 1001 Tense Formations. It will tell you for instance how to describe something that was about to happen to you in the past before you avoided it by time-jumping forward two days in order to avoid it. The event will be described differently according to whether you are talking about it from the standpoint of your own natural time, from a time in the further future, or a time in the further past and is further complicated by the possibility of conducting conversations whilst you are actually travelling from one time to another with the intention of becoming your own father or mother.

Most readers get as far as the Future Semi-Conditionally Modified Subinverted Plagal Past Subjunctive Intentional before giving up: and in fact in later editions of the book all the pages beyond this point have been left blank to save on printing costs.

The Hitch Hikers Guide to the Galaxy skips lightly over this tangle of academic abstraction, pausing only to note that the term "Future Perfect" has been abandoned since it was discovered not to be.

:p

Selv om dette er flåsete skrevet, så har han et godt poeng. Hele det grammatiske systemet vårt er jo basert rundt det å skille ulike ting som skjer til ulike tider, så det er jo naturlig at ting blir vanskelige/begynner å kollapse når vi begynner å snakke om tidsreiser siden fremtid plutselig blir fortid og omvendt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal innrømme det:

jeg har ikke lest så mye relativitetsteori, ei heller på linkene, men har lest igjennom tråden her og sitter egentlig igjen med 2 spørsmål og en egen tolkning.

For det første:

Tid går bare i en retning, fremover - mot fremtiden, jeg vet ikke om det er mulig å snu tiden, og gå bakover i tiden, men slik det er presentert her med en reise til stjernene i svært høy hastighet, så kan man neppe kalle dette en tidsreise i ordets rette forstand, fordi den tiden man bruker, målt på jorden vil også påvirke deg, selv om du i hastighet bare har reist i 4 dager, det blir jo alt anpå hvordan man regner tiden, eller hur?

Jeg tror ikke tidsreiser slik vi kjenner dem fra Donald er mulig, ganske enkelt fordi det er menneskene som skaper fremtiden, og ikke tiden, uansett hvordan en regner tid så blir det ganske håpløst å kalle det en tidsreise sålenge en selv også vil eldes. Jmf med hundeårene.

Fortiden har vi allerede lagt bak oss, og kan ikke plukke den tilbake ved skru klokken andre veien.

Uansett så er dette basert på egen tro, og jeg regner med at dem som tjener penger på å forske på disse tingene ikke kan klare å forske noe videre enn den viten man kjenner til idag, og derfor blir ikke tidsreiser mulig de første 3 årene....tror jeg...

Så spørsmålene:

Er ikke tidsreiser litt mer enn akkurat bare rundt aspektet tid?

Og hvordan vil tid slik vi kjenner den, og som forsåvidt er basert på tiden solen og månen bruker rundt jorden, tenker da på 24 timer i døgnet, og at ett år er 365 dager og 6 timer, og man derfor får skuddår hvert fjerde år for å plassere overskuddet, så da er det jo nærliggende å tro at tid er opplest og vedtatt, mens tidsforbruk vil være relativt? Altså det man oppfatter som tidsforbruk, selv om tiden er konstant?

Knotete skrevet, beklager det, men det er ikke lett å gjøre dette enkelt!

Lenke til kommentar

Jeg tror at mye av problemet ligger i at det ikke finnes noen tid. Det vi kaller tid er jo egentlig bare en måling av reaksjoner, utvikling, forandring. Det å tenke på tiden som en lineær reell ting som vi beveger oss bortover mener jeg blir helt feil. Det vi kaller fortiden er ikke lagret noe sted som om vi skulle vært skuespillere i en film man kan spole fram og tilbake i. Dermed blir det også umulig å reise tilbake i tiden. Det nærmeste man kan komme er å manipulere ting til å oppnå en tilstand man husker de har vært i. Dersom du og alle menneskene rundt deg plutselig blir til barn, altså mindre utviklet, og husene ser ut som du husker at de gjorde før, har du da reist i tiden og kommet tilbake til et tidligere tidspunkt? Eller er det tingene og menneskene som har forandret seg?

Klokken min måler ikke tid, den måler reaksjoner mellom tannhjul. På nøyaktig samme måte måler ikke jeg tid, jeg måler reaksjoner i kroppen min.

Jeg tror tid er en illusjon, og jeg har vanskelig for å tro at man fysisk kan reise i slike.

Off topic: Kul diskusjon!

EDIT: Ojda, glemte et ord.

Endret av Te'om
Lenke til kommentar

Det er en ting jeg ikke skjønner

Det som sies om å dra til feks Alpha Centauri i tilnærmet 1C, og at dette skal få deg til å reise i tid, jeg ser ikke helt hvordan det enger på greip.

Det er jo snakk om lys-versjonen av dopplereffekten, når du reiser fra noe reflekteres lys i kortere intervaller til en observatør bak deg og det ser ut som om du drar avgårde tregere enn du egentlig gjør, eller motsatt, tidlig på morgenen for meg :p

Så når man reiser i tilnærmet 1C, blir det ekstremt tilfelle av dette.

Men på de 4-5 årene det ville ta for en person å reise til A.C, så vil du ha blitt 4-5 år eldre, og observatørene vil ha blitt 4-5 år eldre.

Ved ankomst til jorda vil du ha blitt 8-10 år eldre og vi vil også ha blitt det.

Bare forestill dere at skipet absorberer/ikke reflekterer lys, det er da totalt uobserverbart (utenom at det kan blokke for annet lys), hvordan er det da mulig å i det hele tatt påstå at de "manipulerer tid fordi lyset sier de gjør det!"?

Lenke til kommentar
Det er en ting jeg ikke skjønner

Det som sies om å dra til feks Alpha Centauri i tilnærmet 1C, og at dette skal få deg til å reise i tid, jeg ser ikke helt hvordan det enger på greip.

Det er jo snakk om lys-versjonen av dopplereffekten, når du reiser fra noe reflekteres lys i kortere intervaller til en observatør bak deg og det ser ut som om du drar avgårde tregere enn du egentlig gjør, eller motsatt, tidlig på morgenen for meg :p

Det som er snakk om her er Einsteins relativitetsteori, som er mye mer avansert enn som så. Ifølge relativitetsteorien vil faktisk selve tiden gå forskjellig for de ulike objektene når ett objekt beveger seg svært raskt (nær lysets hastighet) sammenlignet med et annet.

Det er altså ikke bare snakk om at lyset endrer seg bittelitt (og i så fall snakker vi bare om endringer av lysets frekvens, altså objekt som beveger seg bort fra oss vil se mer rødlig ut, og objekt som beveger seg mot oss vil se mer blålig ut), men om at selve tiden går forskjellig på romfartøyet enn hos oss.

Lenke til kommentar

Jeg tror uansett hvordan en snur eller vender på dette så ikke tidreiser mulig ut i verdensrommet!

Derimot ville det vært en måte å fått sett minner til personer på, i fortiden, kanskje det nærmeste en ville kommet en tidsreise.

Siden minnene er det eneste man har igjen ifra fortiden!

Lenke til kommentar
Jeg tror at mye av problemet ligger i at det ikke finnes noen tid. Det vi kaller tid er jo egentlig bare en måling av reaksjoner, utvikling, forandring. Det å tenke på tiden som en lineær reell ting som vi beveger oss bortover mener jeg blir helt feil.

Tusen takk!

Dette er noe samtlige fysikere lar være å tenke på.. I alle deres teorier omtales tid som en "dimensjon" som kan bøyes, spoles, og gudene vet hva. For meg virker ikke dette logisk. Slik jeg ser det er som du sa tid en menneskeskapt måleenhet, for å holde oversikt over hvor langt jorda har spunnet rundt seg selv og sola. Tid er fantastisk nyttig, men ikke en reell ting :) Hvorfor kan ingen av de "store hjernene" tenke seg til at det ikke finnes noen framtid eller fortid. Det er kun nå! Ting forandrer seg og beveger på seg, men alt skjer likevel nå!

Angående tidsreiser, hvis jeg tar feil og tid finnes, så ville vi vel ikke kunnet forandre noe om vi dro tilbake i tiden. For hvis noen i framtiden drar til fortiden og gjør en forandring, så vil ikke det bety noe, fordi forandringen vil allerede ha skjedd i fortiden for de i framtiden :) Dette illustrerer også hvor vanskelig det er å tenke på tid som en ting. Det måtte jo bety at alt som har skjedd og vil skje, skjer akkurat nå i hvert av de uendelig mange tidspunktene :S:S

:ph34r::hmm:

Lenke til kommentar
Jeg tror at mye av problemet ligger i at det ikke finnes noen tid. Det vi kaller tid er jo egentlig bare en måling av reaksjoner, utvikling, forandring. Det å tenke på tiden som en lineær reell ting som vi beveger oss bortover mener jeg blir helt feil.
Tusen takk!

Dette er noe samtlige fysikere lar være å tenke på.. I alle deres teorier omtales tid som en "dimensjon" som kan bøyes, spoles, og gudene vet hva. For meg virker ikke dette logisk. Slik jeg ser det er som du sa tid en menneskeskapt måleenhet, for å holde oversikt over hvor langt jorda har spunnet rundt seg selv og sola.

Måleenheten for masse, kg, er også en menneskeskapt enhet, betyr det at masse ikke eksisterer? Lengdemålene vi bruker, meter og fot er også menneskeskapte enheter, betyr det at avstander bare er menneskeskapt og ikke egentlig reelt?

Det er kun nå! Ting forandrer seg og beveger på seg, men alt skjer likevel nå!
Hvordan forklarer du da at det finnes forskjellig "nå". Hvis man kun hadde brukt "nå" som tidsbegrep så ville GPS-systemet vært ubrukelig. Tiden går faktisk litt fortere i høydene fra 18 til 25 km høyde der GPS-satelittene ferdes enn i her nede på bakken. Hvis GPS-senteret i USA ikke hadde kompensert for denne forskjellen i tidshastighet så ville feilvisningen blitt på ca 12 km per døgn. Kun hvis man bruker Einsteins likninger for krummet romtid så er det mulig å få en nøyaktighet som gjør systemet brukbart.

Så nei, tid er ikke et menneskeskapt hjelpemiddel, tiden er en reell egenskap i universet. Foreløpig er det imidlertid ikke funnet negativ tid, slik det heller ikke er funnet negativ lengde eller negativ masse. Så tid kan kun gå framover, og i spesialtilfeller (f.eks inne i sorte hull) kan tiden stoppe helt opp. Men den kan ikke gå baklengs. Den kan heller ikke gå uendelig fort. Men den kan gå litt fortere enn den gjør for oss her nede på Jordas overflate, det beviser bl.a GPS-systemet.

Lenke til kommentar

Jeg skal gjøre dette veldig enkelt. Når jeg kommer hjem fra forelesning, skriver jeg et brev adressert til hele min etterfølgende familiegren og legger det i bankboksen. Skriver at den i familien som lever på den tiden da det blir mulig å reise i tid, skal dra tilbake til 8. desember 2008 klokken 1400 og sende meg en mail med en kort og grei forklaring.

... ingen ny mail i innboksen.

Da konkluderer jeg med at:

1. Tidsreiser tilbake i tid ikke er teoretisk mulig.

eller;

2. Jeg må huske å se meg for når jeg går over veien etterpå.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar
poff

Smart :)

Men det er jo ikke sikkert at det vil finnes etterkommere av deg når man eventuelt klarer å reise i tid. Du kan jo f.eks. ikke vite om oldebarna dine får barn.

Edit: Alle etterkommerne dine må se seg for når de går over veien de også.

Endret av okjatakk
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke man kan klare å reise tilbake i tid, men kanskje se?

Hvis du ser en stjerne på himmelen, en hvilken som helst stjerne, ser du den som den var for x antall år siden. Dette er fordi lys bruker en viss tid på å reise ned hit fra stjernen. Så tenk deg at vi fant en måte å reise sinnsykt fort på. Tenk deg at du kommer deg en million lysår unda. Da vil det ta lyset fra jorda en million år å komme fra jorda til der du befinner deg. Hvis du så hadde et teleskop som så helt ned til jorda, ville man se slik jorda var for en million år siden.

Selvfølgelig er det mange hull ved denne teorien, men prinsippet er jo der, morsomt å tenke på egentlig.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke man kan klare å reise tilbake i tid, men kanskje se?

Hvis du ser en stjerne på himmelen, en hvilken som helst stjerne, ser du den som den var for x antall år siden. Dette er fordi lys bruker en viss tid på å reise ned hit fra stjernen. Så tenk deg at vi fant en måte å reise sinnsykt fort på. Tenk deg at du kommer deg en million lysår unda. Da vil det ta lyset fra jorda en million år å komme fra jorda til der du befinner deg. Hvis du så hadde et teleskop som så helt ned til jorda, ville man se slik jorda var for en million år siden.

Selvfølgelig er det mange hull ved denne teorien, men prinsippet er jo der, morsomt å tenke på egentlig.

Og hadde du dratt tilbake til jorden, like fort, så hadde du sett alle forandringene på jorden de siste 1million årene i revy.

Men det der har vel ikke så mye med "tid" i seg selv å gjøre. Ettersom når du kom tilbake til jorda, så ville du fortsatt endt opp der du slapp -den tiden du brukte på reisen.

Jeg tror ikke det er fysisk mulig å reise i tid. Hverken frem eller tilbake. Huff, jeg forstår ikke det her, denne tråden ødela hodet mitt :ermm:

Lenke til kommentar

Tidsreiser vil nok ikke bli mulig med det første. Det som skjer med deg i morgen, er avhengig av så uendelig mange kombinasjoner av scenarioer. HVis du hadde reist tilbake i tid og kanskje flyttet på en kvist eller noe, vil dette kanskje endre på små ting som etterhvert ville ført til enorme endringer i vår egen tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...