Gå til innhold

Vil tidsreiser bli mulig?


Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tidsreiser bakover i tid vil bare ikke bli mulig. Selvom jeg er litt usikker på om det kan være mulig å på en eller annen måte å få "se" hendelsene utspille seg, men da uten muligheten til å gripe inn.

 

Tidsreiser frem i tid i den forstand at vi kommer til en "mulig" fremtid, er helt umulig i mine øyne.

 

Dårlig med begrunnelser her nå... jeg får tenke litt på det :p

Lenke til kommentar
Men hvis det var mulig med tidsreiser tilbake i tid... Hvorfor har ingen kommet tilbake ennå?

5013740[/snapback]

 

 

Til første spørsmål. Ja jeg tror det blir mulig, men tror også det ikke går å gripe inn. Hvertfall begrenset. Og det kan forklare spørsmålet ovenfor, de må ikke gripe inn og helst ikke vise seg for oss hvor som helst og til hvem som helst. Ser ikke bort fra at ufoene med de spinkle vesenene med store hoder så mange påstår å ha sett, er fremtidsmennesker. Utseende som ofte beskrives kan jo på en måte harmonere med hvordan man kan tenke seg mennesket vil se ut i en fjern framtid?

 

Vel, dette blir spekulasjoner på grensen, er klar over det ;)

Lenke til kommentar

Nå begynte jeg å tvile på mitt utsagn om at reiser frem i tid ikke er mulig. Kanskje de er det.

 

Men reiser tilbake i tid er definitivt ikke mulig utifra mitt ståsted, siden fremtiden faktisk enda ikke er skapt (ihvertfall ikke utifra min tankegang) Det vil også si at han duden som het richard og levde på 1600 han lever også i sin NÅTID og for han er heller ingen fremtid skapt, hvis man skal si at fremtiden hans allerede er fastlagt tror man samtidig på enten skjebnen eller parallelle univers.

Lenke til kommentar

tidsreiser til fremtiden er ikke noe problem - det er bare å bevege seg fort nok

 

Nettopp dette jeg ikke skjønner. Bevege seg fort? Det vil jo heller si at verden rundt deg blir eldre og du står så og si stille?

 

Forklar!

Det har med relativitetsteorien, når en drar raskt nok(gjerne over 0,1 C) vil tiden gå ulikt for den som sitter i et romskip og den som står igjen på jorda. Jo nærmere en reiser til en fart av 1C jo saktere vil tiden se ut til å gå for den som er på et romskip. Man kan ved å reise si til Alpha centuri og tilbake godt over 0,9C få det når en kommer tilbake til jorda at det har godt millioner av år mens den som reiser bare har opplevd noen få år.

 

Foresseten 1C = lysets hastighet

Endret av pertm
Lenke til kommentar

Støtter deg fullt ut her pertm. Det er faktisk gjort vitenskaplige forsøk som beviser at det faktisk er slik det henger sammen. De var en organisasjon som lagde to identiske atomklokker, startet de likt, og sendte den ene ut i rommet med stor hastighet mens den andre ble stående på jorda. Når Sonden med den andre atomklokken returnerte til jorda etter noen års tid, hadde den klokken som hadde vært på tur i verdensrommet i stor fart lavere totaltid enn den som hadde stått på jorden, altså; tiden hadde gått saktere for den klokken som hadde beveget seg. For meg er dette faktisk litt absurd og tenke på :p

 

Har også lest en artikkel som også hadde gode illustrasjoner som viste at tidsreiser framover i tid godt kan være mulig, mens reiser tilbake i tid viser seg å være så godt som umulig, fordi man da kunne påvirke fortiden og dermede f.eks spolere sin egen tidsreise, eller forhindre sin egen eksistens! Og hva skulle da skje med massen som man da "var", - den kan ikke bare forsvinne. Dette forsterker teorien om at det ikke er mulig å reise tilbake i tid.

 

tidsreiser til fremtiden er ikke noe problem - det er bare å bevege seg fort nok

 

Nettopp dette jeg ikke skjønner. Bevege seg fort? Det vil jo heller si at verden rundt deg blir eldre og du står så og si stille?

 

Forklar!

Det har med relativitetsteorien, når en drar raskt nok(gjerne over 0,1 C) vil tiden gå ulikt for den som sitter i et romskip og den som står igjen på jorda. Jo nærmere en reiser til en fart av 1C jo saktere vil tiden se ut til å gå for den som er på et romskip. Man kan ved å reise si til Alpha centuri og tilbake godt over 0,9C få det når en kommer tilbake til jorda at det har godt millioner av år mens den som reiser bare har opplevd noen få år.

 

Foresseten 1C = lysets hastighet

5017596[/snapback]

Lenke til kommentar
Det har med relativitetsteorien, når en drar raskt nok(gjerne over 0,1 C) vil tiden gå ulikt for den som sitter i et romskip og den som står igjen på jorda. Jo nærmere en reiser til en fart av 1C jo saktere vil tiden se ut til å gå for den som er på et romskip. Man kan ved å reise si til Alpha centuri og tilbake godt over 0,9C få det når en kommer tilbake til jorda at det har godt millioner av år mens den som reiser bare har opplevd noen få år.

 

Foresseten 1C = lysets hastighet

5017596[/snapback]

 

Delvis korrekt, men tror du har snudd det litt på hodet.

Desto raskere du reiser, til raskere vil ting skje utenfor romskipet eller hva du vil kalle det. Og for en evt. observatør på jorden f.eks. med en enormt god kikkert, vil passasjerene i romskipet bevege seg veldig sakte, og nærmest stå stille ved nær lysets hastighet.

Det er viktig å få med seg at uansett fart, så vil ting skje raskere utenfor kjøretøyet, men på hastigheter langt under f.eks. 0.1C så vil det sjeldent ha noen betydning i det hele tatt ettersom forskjellene er så små.

 

Ang. det eksempelet ditt med Alpha Centauri:

Denne stjernen ligger etter det jeg vet, litt over 4 lysår vekk fra jorden.

Om du reiser mot denne stjernen og tilbake i veldig nær lysets hastighet, vil det for deg som sitter på ha gått kanskje noen dager (om du reiser raskt nok), mens for mannskapet på jorden har det gått ca. 8-9 år (4 eller 4,5 lysår tur/retur).

Lenke til kommentar
Ser man lett nok på det kan man si at hvis man reiser så fort med fly at man tar igjen tiden (tidsoner osv) kan man si man har reist tilbake i tiden

5017556[/snapback]

 

Det argumentet har jeg hørt før, men jeg mener det er feil, da du egentlig ikke reiser i tid, du bare går over til andre menneskedefinerte tidssoner.

Det blir noe av det samme som om du skulle ha stilt klokka 3 timer tilbake og si at du har reist 3 timer tilbake i tid mener jeg.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med de fleste her. Å reise bakover i tid tror jeg er umulig med de fysiske lovene i vårt univers. Men å reise fremover tror jeg er teoretisk mulig med reiser nært lysets hastighet, men i min levetid tror jeg det vil forbli svært vanskelig og kostbart å gjennomføre selv små tidsreiser. Jeg leste en plass at verdensrekorden for tidsreising fremover i tid på grunn av høy hastighet er det en russisk kosmonaut som har etter å ha kretset rundt i en romstasjon (mir?) i ca 2 år. Tidsforskyvningen det er snakk om var målt i millisekunder. 30ms om jeg ikke husker feil. Med andre ord er det mye som skal til for en liten tidsreise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...