rvn Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 hva bestemmer en datamaskins arbeidskapasitet? Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Alt igrunn. F.eks. Du har en 3GHz CPU, men har bare 128mb ram. Da vil ram'en sinke maskinen. Du har en 600MHz CPU, men har 1024mb ram. Da vil CPU'en sinke maskinen. Du har en TOPP pc, men en gammel harddisk på 5400RPM og 2mb cache. Da vil harddisken sinke maskinen. Som regel er CPU'en den viktigste i en maskins arbeidskapasitet. (Om jeg har tatt feil i noe her, ikke mobb meg ) Lenke til kommentar
<Iversen> Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 kommer jo å ann på hvilket arbeid den skal utføre Lenke til kommentar
slacker Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 hva bestemmer en datamaskins arbeidskapasitet? 5013194[/snapback] Spørs hvordan du definerer arbeidskapasitet. Er din definisjon av arbeidskapasitet å tegne 100 frames/sek fra en grafikkmotor som henter info fra et 3Dmodellert miljø, som f.eks et FPS spill, så er GPU ofte viktigere enn CPU. Hvis du foretrekker høye oppløsninger, så er ofte skjermkortminne viktigere enn rå GPU-kraft, mens vil du ha eye-candy på lavere oppløsning kan det være hensiktsmessig med mer GPU-kraft(MHz). An ennen definisjon av arbeidskraft kan være evnen til å levere x antall websider i sekundet, der hver webside gjør oppslag i en database for å hente informasjonen som legges ut på siden. Eksempelvis webforumet til HW.no. Om du setter to 7800GFX i den maskinen så hjelper det 0% på ytelsen. Hiv inn mer ram og flere prosessorer så får du bedre ytelse her. Forøvrig så er MIPS(millioner instruksjoner per sekund) vært en mye brukt standard på CPU. Den passer kanskje best på serverytelse, for en måling på grafikkytelse er vel 3DMarks nesten blitt standard nå... Mer info om MIPS kan du finne i denne artikkelen fra wikipedia.com. Lenke til kommentar
rvn Skrevet 16. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2005 har ikke bredden på bussene noe å si også, det er jo den som skal overføre dataen mellom komponentene. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 (endret) Som det burde gå fram av det som står over: Det kommer helt an på hva slags arbeid du snakker om... Dersom arbeidet inbefatter mye flytting av data mellom disk og minne/cpu eller minne og cpu. vil selvfølgelig busshastigheten (bredde*bitrate) på den relevante bussen ha noe å si. Men i mange tilfeller vil det være underordnet. (Et ekstremt eksempel: Matematisk modellereing med vanvittig mange tunge beregninger på et lite datasett. Praktisk talt det eneste som har noe å si da er antallet gigaflops (milliarder flyttallsoperasjoner pr sek)) Bussen vil kunne bli en begrensing dersom det er behov for å sende store mengder data flere veier over samme buss: Ex, henter mye data fra disk som så behandles og sendes til skjermen, dvs i de delene av maskinen hvor disk og skjermkort henger på samme buss... Stort sett er det nok andre ting som 'subber' M. edit: liten oppklaring Endret 16. oktober 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå