Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan finne IP adressen til ruteren?

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet en metode jeg kan bruke for å finne IP adressen til ruteren min? En kommando i DOS eller noe? Manualen til ruteren er borte, og jeg har ellers ingen annen "lett" måte å finne IPen på.

Som dere sikkert skjønner så skal jeg konfigurere ruteren, men da behøver jeg altså IP adressen til den... Noen som har noen forslag til hvordan jeg finner den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå ut i et dosvindu og skriv ipconfig /all. Da ser du adressen du har på din PC og en del annet. Se etter adressen etter "standard gateway", det er som regel adressen til routeren din. De aller fleste har 192.168.0.1 eller 192.168.1.1.

Endret av Storeulv
Lenke til kommentar

Vet du hvilket subnett routeren ligger på? Altså om det er på 10.0.0.x elller om det er på 192.168.x.x? I så fall kan du laste ned NMAP her og bruke dette verktøyet.

Installer, åpne et nytt dos-vindu og skriv

nmap -vv 192.168.0.0/24

hvis routeren din ligger på 192.168.0.x subnett. Prøv gjerne også 192.168.1.0/24 om routeren ligger på dette subnettet. Ligger routeren din på 10.0.0.x skriver du 10.0.0.0/24 og så videre.

Håer dette hjelper

EDIT: Er det sånn at routeren din fungerer nå? At du surfer på nett gjennom den nå? I så fall vil Storeulv sitt svar være bedre og mye enklere enn mitt :)

Endret av slacker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...