Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Slitasje på automatgear


bufodill

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er temmelig grønn på bil, man kan jo ikke ha peiling på alt mulig rart :)

Jeg har en 91 BMW 525 ia, hvor automatkassa tok kvelden i sommer, allerede på 220 000 km. Fikk den ganske billig bytta av en snill fyr som fikk tak i en fra en kondemnert bil som hadde gått ca. 160 000.

 

Så lurer jeg på, er det normalt at en kasse skal ta kvelden så tidlig? Oljen og slikt så visst fin ut i den gamle.

 

Er det bedre å sette bilen i nøytral i lyskryss, eller sliter det like mye som å la den stå og slure i drive?

 

Også lurer jeg på, har bilen min slik registerreim som bør byttes iblant, eller er det noe jeg slipper å tenke på? Hvis den må byttes, hvordan vet jeg i så fall hvordan? :)

 

Sorry for alle nybegynnerspørsmålene, jeg bare håpet at noen kunne være snille og fortelle så jeg slapp å lese meg opp på det, bil er bare en passe stor interesse og jeg har derfor ikke all verden av tid til å lære alt om det.

 

På forhånd takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt drosje i sånn 5 år, der er de aller fleste bilene med automatgir.

 

Når man kjører i byen, i tett trafikk lønner det som oftes å gire selv (sette den i 1 eller 2). For da slipper du dette med at den jager opp og ned hele tiden.

 

Når du spør om ting gir seg allerede med 220000 km, så bytter de fleste drosjer her oppe jeg bor ved eller før 200000km, for da kommer de største feilene på bilene, og de dyreste.

Sånn som girkasse, dempere, bremser, hjullager og generelt mange slitedelerfeil.

 

Men siden du har en 525Ia, så er vel faren for noen har trollkjørt den bilen ??

 

Registerrem skiftes vel rundt hver 100000 km vis jeg ikke husker feil...vis den ryker kan hele motoren bli ødelagt. Sjekk servicehefte ditt for å finne ut sist gang den var skiftet.

 

Jeg vet chrysler(ihverfall voyager) skifter ved 130000 km, men reima ryker som oftes allerede på 90000 km.

 

Håper det hjalp litt :D

Lenke til kommentar

Han jeg kjøpte bilen av var en voksen og ordentlig fyr, så tviler på at han har trollkjørt den så mye, og som jeg forstod det på han var visst også tidligere eiere ordentlige voksne folk.

 

Ja, jeg har også hørt at registerreim bør skiftes rundt 100 000, men saken er at jeg ikke aner om min bil har registerreim, alle biler har jo ikke det. Men du mener altså at den har det? Da tror jeg at jeg skal lete og se om jeg finner noen servicepapirer gitt... :)

 

Takk for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar

alle biler med stempelmottor har registerreim eller registerkjede. Bedre å bytte den "ofte" enn aldri. Ryker den sprenger du alt av ventiler o.l. Da må du sende bilen på rep og da kan det koste 20-30k og mer, om motoren i det hele tatt kan reddes.

 

Det at en 15 år gammel girkasse ryker er vel ikke noen overaskelse, men de fleste holder vel litt til kan jeg tenke meg. Spørs hvor hardt den er kjørt. Det at forrige eieren var snill med den hjelper ikke mye om den har vært eid av 3-4 forskjellige ungdommer oppover tiden.

Lenke til kommentar

Ja, det lønner seg å sette den i nøytral om du skal stå stille en stund. Da jeg jobbet på Ford merkeverksted ble det ettermontert en del oljekjølere på kassene på taxier. Sjåførene hadde en tendens til å la kassa stå i drive hele skiftet med det resultat at kassene gikk forferdelig varme og tik til slutt kveld.

Lenke til kommentar

alle biler med stempelmottor har registerreim eller registerkjede.

 

Det der stemmer ikke helt da. Det finnes jo motorer som har ventilene styrt av en lavere plassert kamaksel og støtstenger også da. Det er riktig nok oftest eldre biler som har støtstangsmotor, men den finnes også i så nye biler som Skoda Felicia 1,3 (Muligens i de første Fabia) og i Ford Ka. Også en del amerikanske bilprodusenter har holdt på støtstangprinsippet på sine V8'ere inntil ganske nylig.

Lenke til kommentar

Hmm. Så da setter jeg bilen i nøytral når jeg kommer til lyskryss det jeg vet det er en liten stund til jeg får grønt.

 

Ellers får jeg titte i serviceheftet mitt (som stopper i 2001, sikkert når forrige eier tok over bilen) og se om jeg finner noe om byttet registerreim. Hvis jeg ikke gjør det, får jeg vel bytte den da :)

 

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Det finnes forskjellige former for oljekjølere. Har kassa en skikkelig oljekjøler er det mindre sansynlig den skal gå varm enn om den bare har et rør som går i ei sløyfe foran eller ikke no kjøler i det heletatt.

 

MEN... Ei kasse som HAR kjøler, har oftere større behov for ekstra kjøling enn de som ikke er levert med kjøler...

Lenke til kommentar

motorer blir levert med hovedsaklig 4 typer register:

 

regreim, gummireim med tenner som går rundt tannhjul i metall

- Støysvak

- Må byttes relativt ofte (ofte mellom 75-150 000 km)

- billig og enkelt å bytte

 

 

kjederegister, metallkjede over tannhjul av metall

- Lang driftstid (350 000 km+)

- støyer den del

 

 

tannhjulsregister, tannhjul i metall mot hverandre

- Lengre driftstid (600 000 km+)

- støyer den del

- finnes bare på biler uten overliggende kamaksel

 

register med vinkeldrev og kardang

- "uslitelig" (1 000 000 km+)

- støyer den del

- blir sjelden brukt i personbiler.

Lenke til kommentar
Ser at Leo_ sier at det ettermonteres oljerkjøler på mange biler med automatkasse, jeg trodde alle biler med automatkasse hadde det.

For de automatkassene som har oljekjøler så er vel ikke varmgang noe problem?

5030590[/snapback]

Ikke alle biler med automat kasse har oljekjøler montert, mener veldig sikkert at Mazda 626 V6 ikke har oljekjøler originalt, da jeg har lest endel artikler om mange som har ettermontert oljekjøler på sin Mazda.

 

PS: Det kan jo hende at jeg tar feil såklart da.

Lenke til kommentar

BMW 525i ble levert med to motortyper: M20 og M50. Jeg mener alle fra 91-modell er M50. De har registerkjede, ikke registerreim. Registerkjede byttes ikke før de bråker sånn at du hører det. Det er ofte godt over 200.0000 km. M20 hadde registerrem som skal byttes hvert 5 år eller hver 60.000 km - det som kommer først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...