Onkel Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Har kjøpt et Chaintech 7AJA2 HK og en MIST Silent Twin CPU-kjøler, men er enda litt usikker på hvilken CPU jeg bør gå for. Ifølge produsenten kan HK'et kjøre AMD XP 2200+ som absolutte max, med siste BIOS'en. Hvis jeg kjøper en 2200+, kan jeg da overklokke denne ytterligere? Eller setter HK grenser for *farten* i seg selv, ikke prosessoren som sådan? Hvis taket ligger på "2200+" (altså 1.8 GHz) hadde det derimot vært bra om jeg kunne kjøpt en billigere prosessor og overklokket den til 1.8 GHz. Noen som kan anbefale en bestemt CPU som lar seg overklokke såpass høyt, tatt i betraktning den kjøleren jeg har? Kan jeg for eksempel klokke en 1800+ fra 1.53 GHz til 1.8? Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Tror du har gjort et heller dårlig kjøp. HK'et ditt er basert på KT133a. Sjansjen for at dette støtter XP2200+ er veldig liten. Med nyeste BIOS støtter den kanskje en palomino CPU, men ikke T-bred. Kjøleren du har valgt er fin og stillegående, men funker nok svært dårlig til overklokking. Hvis HK støtter en 2200+, så vil det selvfølgelig være mulig å klokke høyere ved hjelp av FSB.. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Minst er ikke bereintet til overklokking. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 21. august 2002 Forfatter Del Skrevet 21. august 2002 Takk for tipset ang. kjøleren. Jeg beholder den likevel: siden jeg driver med musikk er stillhet viktigere enn tweaking. Dropper nok overklokkingsplanene da. Men ang. dårlig kjøp: Hmmm... Jeg har det (skriftlig) fra både teknisk support på Chaintech og ITbutikken at kortet kan kjøre XP 2200+ - prosessorer. Om det var snakk om Palomino eller T-bred er et annet spørsmål, ingen av dem sa noe om det, men så vidt jeg vet ligger øverste Palomino på 2100+...? Det må da bety at den klarer T-bred? Eller er det noen motsetning mellom KT133A og T-bred? Hva vil evt. skje hvis jeg prøver å kjøpe en T-bred, og det viser seg at kortet ikke klarer dette? Blir noe svidd, starter ikke maskina, eller bare havner det hele på lavere hastighet? Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Hvis du har skriftelig garanti på at de skal fungere sammen er det jo ikke noe problem. Enten så funker det, og du lever lykkelig fram til neste oppgradering, eller så funker det ikke, og du får en ny cpu fra dem som funker med kortet ditt. Hvis noe annet skulle bli ødelagt i prossenen må de jo selvsagt erstatte dette og. Det jeg ikke likte var at du kjøpte et kt133a kort. Dette er gammelt og litt tregt i forhold til de nyeste kortene. Håper du fikk det nesten gratis! Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 21. august 2002 Forfatter Del Skrevet 21. august 2002 Å? 720,- kosta det... Hvorfor? En flaskehals noe sted? Problemet mitt er at jeg MÅ ha en ISA-port og en AGP, og dette kortet er det raskeste alternativet jeg har funnet som ikke koster så veldig flesk. Vet du om noe bedre, er jeg jo kjempeglad for det. Men av en eller annen mystisk grunn som ingen vet noe om, har man visst sluttet å slenge ISA-porter på HK for tida... Kanskje jeg kan vente til de kommer på moten igjen? :smile: [ Denne Melding var redigert av: Onkel på 2002-08-21 17:42 ] Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Jaja hvis du må ha en ISA port så.. bare dumt å kjøpe noe som er så gammelt. For å være ærlig har jeg ikke akkurat no særlig oversikt over hk nyere enn kt133a som har ISA. Sorry :wink: Quote: Men av en eller annen mystisk grunn som ingen vet noe om, har man visst sluttet å slenge ISA-porter på HK for tida... Kanskje jeg kan vente til de kommer på moten igjen? Du vet at ISA er eldgammelt og tregt ikke sant? :wink: Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Quote: Men av en eller annen mystisk grunn som ingen vet noe om, har man visst sluttet å slenge ISA-porter på HK for tida... Kanskje jeg kan vente til de kommer på moten igjen? :smile: Eller fordi man ikke lenger lager kort med ISA... Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 23. august 2002 Forfatter Del Skrevet 23. august 2002 *sukk* Ja, vet at man ikke lenger lager dem og at det er en grunn til det og at grunnen er at ISA stinker. Det lydkortet er nok det dårligste kjøpet jeg har gjort. Profft, men knotete og tregt. Moralen er: 1. Styr unna Terratec. 2. kjøper du dyre kort vil du UANSETT være akterutseilt etter to år og angre bittert på at du ikke venta litt. Men kjøper du billig, får ikke kortet sånn affeksjonsverdi, og kan lettere byttes ut. :smile: Hey, en sprø ide: finnes det konvertere å plugge i en PCI-port som gjør at jeg kan putte ISA-kortet i en PCI-port, og dermed stå friere i valg av hovedkort? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå