Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sub spiller altfor lavt, for lite batteri?


hyp3z

Anbefalte innlegg

"Litt på sidelinja... En kondensator kan i gitte tilfeller (dog ikke alltid) i snitt få eksisterende utstyr til å levere mer strøm. Jeg har ikke målt dette ut på en dynamo, men så tydelig forskjell på ei lyspære som var koblet til en strømforsyning. Den lyste ganske enkelt bedre med kondensatoren koblet paralellt."

 

Nå lyste nok ikke pæra noe sterkere! En kondensator øker ikke spenningen. Tvert i mot, men den spenningen som blir liggende over kond. er veldig lav.

 

Det du derimot kanskje opplevde var at lyset ble roligere hvis det var et AC-power du brukte med en kondensator. Kondisen vil da fjerne rippelspenningen og pæra får spenning tilnærmet lik DC, og lyset oppfattes som bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke så mye å tilføye det jeg har sagt, annet enn at kondensatoren mater strøm når det rekkes mer enn systemet kan gi forsterkeren og lades når systemet har noe til overs.

 

Det er jeg helt enig i, det er heller ikke det jeg stiller meg kritisk til :)

Poenget mitt er at man må ta høyde for dynamikken som eksisterer i systemet, i en stabil krets hvor en alltid har overskudd av strøm vil an kondensator ha mye for seg, men om det oppstår en situasjon der systemet potensielt sett ville krevd mye mer strøm enn det som faktisk er til rådighet vil en kondis kun hjelpe på intil den er tømt. Siden den da vil forsøke å lade seg opp vil den helhetlig sett belaste systemet.

 

På et oppegående system med nok av strøm er det bare en fordel med kondensator så lenge en ikke skal delta i dB drag.

For å få sammenligningstall kan en tenke på at et vanlig bilbatteri grovt omregnet gir 100kF eller mer. (Kvasiverdier mhp alle andre variabler en egentlig skal ta hensyn til, men det gir et lite bilde.)

 

Om en får tak dette vil en i tillegg få en enorm økning i evne til å levere øyeblikksstrøm, sper en på med en god dynamo i tillegg så ser jeg absolutt nytten av en kondis for å stabilisere og senke responstiden for strømbehov da det vil være nok av ressurser for å lade den opp :)

Lenke til kommentar

Nå lyste nok ikke pæra noe sterkere! En kondensator øker ikke spenningen. Tvert i mot, men den spenningen som blir liggende over kond. er veldig lav.

 

Det du derimot kanskje opplevde var at lyset ble roligere hvis det var et AC-power du brukte med en kondensator. Kondisen vil da fjerne rippelspenningen og pæra får spenning tilnærmet lik DC, og lyset oppfattes som bedre.

5189834[/snapback]

Det var en 220v AC til 12v DC strømforsyning og ei H4-pære. Pæra lyste betraktelig bedre. Ut fra økninga i lyseffekt vil jeg anslå effektiv spenning til å ligge mellom 0,5 og 1v høyere med en halv farrads kondensator tilkoblet.

Lenke til kommentar

Det var en 220v AC til 12v DC strømforsyning og ei H4-pære. Pæra lyste betraktelig bedre. Ut fra økninga i lyseffekt vil jeg anslå effektiv spenning til å ligge mellom 0,5 og 1v høyere med en halv farrads kondensator tilkoblet.

 

mest sansynlig var en swicht mode power supply... da vil den automatisk kompensere ved å "øke" strømmen/spenning for å stabilisere seg da den skal levere strøm til både lampa + kondis.... dette er elementar elektronikk. :whistle:

Lenke til kommentar

Det var en helt enkel sak, en 12v 4A batterilader. Batteriladeren trenger ikke å levere strøm i til kondensatoren i noen videre grad. Sekundet etter at den er kobla til, er den jo fulladet. Alt den gjore var å glatte spenninga, noe som ga en høyere snittspenning ut på pæra. Joda, jeg kjenner til elementær elektronikk fra teknisk fagskole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...