Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sub spiller altfor lavt, for lite batteri?


hyp3z

Anbefalte innlegg

Trenger bittelitt assistanse tror jeg.

 

Etter tips her inne så anskaffet jeg meg en Helix Deep Blue 12" subwoofer og en DynaBel BF0804 4x80W RMS forsterker for omtrent 2 uker sider. Etter monteringen så viste det seg at spilleren, en Pioneer DEH-P3630MP, ikke lar meg justere ned bass på de 4 andre høyttalerene jeg har i bilen uten å samtidig justere ned utgangsignalet til subwooferen.

Jeg kan nemlig ikke ha bass på de andre høyttalerne da disse vrenger seg når jeg spiller littegrann høyt. Det er kun sub som går på forsterkeren, hvor jeg har brokoblet 2 av utgangene. Noen tips til best justering mulig her?

 

I tillegg til det så høres bassen lite, eller nesten ingenting uansett volum. Har prøvd å juster inngangsvolumet på forsterker, men klarer ikke høre noen merkbar endring.

Hva er den avgjørende faktoren når subben nekter å spille noe særlig kraftig? Strømkabel er 21mm2 og burde holde. Bruker ellers dette kabelsettet fra Soundquest.

 

Batteriet i bilen er et 60A av ukjent merke, og jeg mistenker det for å være noe lite. Spiller jeg en del høy musikk så blinker lyset i display på cd-spiller og kupélyset i takt med musikken, og justerer jeg enda et stykke så omstarter cd-spilleren. Kan batteriet være en avgjørende faktor også?

Endret av hyp3z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger bittelitt assistanse tror jeg.

 

Etter tips her inne så anskaffet jeg meg en Helix Deep Blue 12" subwoofer og en DynaBel BF0804 4x80W RMS forsterker for omtrent 2 uker sider. Etter monteringen så viste det seg at spilleren, en Pioneer DEH-P3630MP, ikke lar meg justere ned bass på de 4 andre høyttalerene jeg har i bilen uten å samtidig justere ned utgangsignalet til subwooferen.

Jeg kan nemlig ikke ha bass på de andre høyttalerne da disse vrenger seg når jeg spiller littegrann høyt. Det er kun sub som går på forsterkeren, hvor jeg har brokoblet 2 av utgangene. Noen tips til best justering mulig her?

 

I tillegg til det så høres bassen lite, eller nesten ingenting uansett volum. Har prøvd å juster inngangsvolumet på forsterker, men klarer ikke høre noen merkbar endring.

Hva er den avgjørende faktoren når subben nekter å spille noe særlig kraftig? Strømkabel er 21mm2 og burde holde. Bruker ellers  dette kabelsettet fra Soundquest.

 

Batteriet i bilen er et 60A av ukjent merke, og jeg mistenker det for å være noe lite. Spiller jeg en del høy musikk så blinker lyset i display på cd-spiller og kupélyset i takt med musikken, og justerer jeg enda et stykke så omstarter cd-spilleren. Kan batteriet være en avgjørende faktor også?

5011980[/snapback]

Først og fremst er nok batteriet ditt stort nok, men det kan jo tyde på at du har litt dårlige jordinger.

Bytt jordingene fra batteri til karosseri og og plusskabelen fra dynamo til batteri.

 

Ny jording til spilleren, koble til på skruen midt bakpå der til karosseri.

Hvorvidt dette helper på trøkket ditt er noe annet..

Men er noe du bør gjøre før du ødelegger noe..

Lenke til kommentar

Koble fronthøytalerene dine inn på forsterkeren!! Antar at Rca utg. fades sammen med bakhøyttalerene. Da kobler du bakhøyttalerne inn på front høyttalerutg. bak på spilleren, så har du fading mellom foran og bak men suben følger kun fronthøyttalerne. Koble et enkelt høypassfilter med deling på ca 100Hz til bakhøyttalerne og bruk det innbygde filteret i forsterkeren for å dele mellom sub og frontsett.

 

Lykke til :)

 

Edit: Hensikten med å koble til bakhøytt på spilleren er kun for og ha litt lyd bak. Sterk avdempet mot front høytt. Er ikke 100% sikker på om man justere inng.følsomheten for kanal 1-2 og 3-4 når man kun bruker kun en RCA inng.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

mange svar tidlig på søndag gitt!! hellå Nils!! ;-)

 

jeg så gjennom spec til spilleren men er det å forstå at du bruker den innbygde forsterkeren i speilleren til frontsett/rear høytalere?? skal du utnytte den 4 kanals forsterker så kobler du heller alle høytalerne inn på feks kanal 1 og 2 og bruker HP innebygde filtren og kanal 3 og 4 i bro til subben med LP filtre, da bruker du som sagt innebygd delefiltren, da vil de ha mer "jevnere" effekt tilgang til begge delene, skulle du brukt innebygd ampen til spilleren så vil den uansett aldri kunne levere nok effekt til å matche subben -selv om du hadde filtrert bort bassen fra de. Ellers er forslaget til trainman ikke så dum :tease::p

 

lykke til og! :thumbup:

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Bra med svar her, takker.

 

Sjekket jordingskabelen fra batteriet og den er hvertfall like tynn som den på bildet du henviser til i denne tråden; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=231401&st=40

Hvilket kvadrat skal jeg ha på den nye jeg legger opp, og kan jeg kjøpe en fiks ferdig ledning m/ plugger på f.eks Biltema?

 

Så det er kanskje en av årsakene til disko-tendensene i bilen ja. Men en ting jeg også kom til å tenke på er at subben er 350 W RMS mens forsterkeren som er 4 x 80W RMS, brokoblet blir 160 W RMS. Tar jeg feil om jeg påstår at den er noe underdimensjonert?

Lenke til kommentar

Aller først så er det bare å koble forsterker og justere HP og LP filtrene som de to andre så yndefullt har forklart over, hehe ;)

 

-Kabeltykkelse for strøm i motorrom.

16mm2 vil holde lenge her. Du får det meste du trenger av ringkabelsko hos din nærmeste bilstereopusher, evt. også på Biltema.

Bruk krympestrømper som ekstra isolering.

Da skulle det bli mere futt i sakene tenker jeg, den stakkars forsterkern får jo ikke supa i seg amperestyrken den krever.

 

-Forsterker

Forsterkern skulle klare å levere nok til å få liv i suben da den skal kunne yte 250W. Ha i bakhodet at om du får 100W ekstra vil det utfra en ren teoretisk betraktning bare medføre en økning i lydtrykket på ca 1db. Om den er strømsterk nok, tja, det gjenstår å se...

Skulle du konkludere med at du trenger stører forsterker tror jeg pndjo muligens kan ha noe godt gammelt PG på lager til deg her ;)

 

Ellers så er jeg fullstendig enig i at du MÅ koble forsterkern på komponentene i front, alt annet er aldeles bortkasta mhp å få frem godlyd i bilen.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Prøvde å bytte høytt.kablel mellom forsterker og sub til en som var dobbelt så tykk men til ingen hørbar forskjell. Har nå også koblet ut bakhøyttalerene noe som førte til en langt finere balansert lyd, samtidig som det ble mindre vrenging i kjappe basstakter. Men 4" i kickpanelet er jammen ikke mye å skryte av, selv om det er Infinity (reference)..

 

Så da blir det neste, uungåelige steget, å få byttet dynamo-batteri- og batteri-karosseri-strømkablene. Ser at det er temmelig trangt nedi der.. er dette noe man bør levere bilen inn for å få gjort kanskje?

Lenke til kommentar

Neida, du må bare knote sjøl. Anbefaler det på det sterkeste. Du lærer mye av å skru sjøl ;) En annen ting du seriøst bør vurdere er demping. Om du demper støyen som introduseres til kupèen utenfra med 3dB vil det (enkelt forklart) bety at du kun trenger halvparten av kraften fra forsterkerne for å oppleve samme detaljrikdom i musikken som før. Sannsynligvis vil du få enda mer ut av det. Demping av bilen er den mest bemerkelsesvedige oppgradering du noengang vil gjøre ;)

Lenke til kommentar

Hehe.. ja det var det. :) Skal se om jeg får guts nok til å begynne å nappe fra hverandre nedi der.

 

Er noe vibrasjonsstøy i bilen ja, men en ting jeg lurer på er om jeg bør plassére sub mot seteryggen bak eller mot bagasjeromluka? BRS anbefaler mot seteryggen, men andre sier motsatt.

 

 

edit:

Når dere sier jeg absolutt bør koble fronthøytt på forsterkeren, vil det si at volumet mellom høyttalerne og sub synkroniseres bedre også? Slik det er nå må det ganske mye volum til på anlegget for å få bassen til å kvikne til.

Endret av hyp3z
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Koblet idag på fronthøyttalerne på forsterkeren og kan konstantere med at det hele ble langt mer flexibelt å stille inn. Flott å endelig kunne velge hvor mye bass jeg vil ha til det og det lydnivået.

Eneste som må fikses nå er skikkelig jording til spilleren (antar jeg). Får den velkjente turtalls-lyden inn på høyttalerne nå.. harry :p

 

Har enda ikke fått lagt opp nye strømkabler til spiller og fra dynamo, men fant ut bassen spiller mye høyere hvis jeg f.eks har bagasjerommet åpent når jeg spiller. Så tror jeg skal begynne med å sette basskassen slik elementet ikke lenger slår mot seteryggen bak, men andre veien.. BRS anbefalte mot seteryggen... my ass! ;)

Endret av hyp3z
Lenke til kommentar

Hepps.

 

Støy suger.

Først bør du gå over alt av jordingspunkter, det er dette som er den hyppigste årsaken til støy.

Deretter legger du opp egen jord til spiller som du sier, spill og lytt. Om støyen forsvinner - alt ok, ellers kan du prøve denne fremgangsmåten:

 

Få tak i en ok signalkabel som ikke støyer.

All kobling bør gjøres med strøm avkoblet. Napp av jordingen på batteriet.

All testing gjøres med mototen av, deretter med motoren i gang.

 

Prøv å bytt signalkablene bak på forsterkeren og koble til høyttalerne på den kanalen som er aktiv. Er det støy uansett hvordan du kobler så kommer støyen fra dårlig jord til forsterker eller via signalkablene. Er det støy kun i en kabel prøv med kabelen nevnt øverst som er i orden på den aktuelle kanalen ut fra spiller. Er det støy der, gå til neste avsnitt. Hvis ikke er signalkabelen mest sannsynlig defekt.

 

Se så om du kan få kobla signalet til forsterkeren til en kompis som ikke har støy med alle kanaler som støyer ut fra din spiller, spill og lytt. Deretter kobler Kobler du forsterkeren din til hans spiller via signalkabelen jeg nevnte øverst, spill og lytt.

 

Tabell

 

Koblingsmetode                       Årsak til støy
Kompisspiller - Egen forsterker    Dårlig jord
Egen spiller - Kompisforsterker    Spillerens jordingsbaner er mest                                      sannsynlig røket.

 

Dette skulle hjelpe deg å finne ut hva som er galt, ta høyde for at jeg er trøtt og muligens har glemt noe.

Snøscooter neste :D

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Støy kommer stort sett av tre ting: Dårlig signalkabel, dårlig strømforbindelse eller defekt støydempningskondensator på dynamoen. Sistnevnte er ganske skjeldent, men du kan jo prøve å vippe av dynamoreima, starte motoren og høre etter støy. Husk i såfall at vannpumpa kan være drevet av samme reima, så ikke ha motoren igang lenge!

 

Ellers synes jeg 160w på en sub virker veldig lite. Jeg ville brukt forsterkeren til å drive høyttalerne og finne en kraftigere 2-kanals forsterker til subben. Selv har jeg brukt en JBL GTS600 på mine subber. Den skal levere 600W rms i 4 ohm, det fungerer helt ok.

Lenke til kommentar

Brente jordingsbaner er også en hyppig årsak til støy.

 

Du kan minimere potensiell støy ved krysningspunkrter ved å surre etpar runder med aluminiumsfolie rundt hver kabel og la de krysse hverandre med en vinkel på 90 grader.

 

Det med Watt er veldig mye tull og altfor overvurdert, om en har et element med en følsomhet på 92 dB vil dette teoretisk sett spille dobbelt så høyt som et element med en følsomhet på 89 dB ved samme tilførte effekt.

Sistnevnte må få doblet effekten for å spille like høyt.

Om en da har et element med en følsomhet på 86dB måtte dette ha fått tilført 400W i samme scenario om initiell effekt var 100W.

Dette er rene teoretiske betraktninger, men gir en god pekepinn på at det er mange andre ting en skal bry seg om før watt blir en viktig faktor. En strømsterk forsterker med mye headroom er mye viktigere enn en som har klistremerker med haugevis av fantasitall.

(Merk; ikke myntet på JBL'en din, dette er en generell betraktning :))

 

Til normalt lyttenivå bruker en sjelden mer enn 20% - 30% av utnyttbar effekt i forsterkerne med mindre en spiller grassat høyt konstant eller har svært underdimensjonert forsterkere.

 

Men det er klart at skal en dra på bør en ha ressursene tilgjengelige ;)

Det som da må vurderes først er bilens strømanlegg. Om dette ikke evner å avgi støre mengder strøm må en oppgradere dynamo og batteri.

Det første en uansett bør gjøre er å legge opp ekstra kabler mellom dynamo - jord, batteri - jord og dynamo - batteri.

-Dette har jeg nevnt etpar ganger, hehe :D

 

God søndag :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Det første en uansett bør gjøre er å legge opp ekstra kabler mellom dynamo - jord, batteri - jord og dynamo - batteri.

-Dette har jeg nevnt etpar ganger, hehe :D

 

God søndag :)

5180025[/snapback]

Dette er helt riktig. En kondensator vil også være med på å utnytte strømtilførselen betraktelig bedre.)

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg en kondensator er det siste en bør bruke penger på og anser det som final touch for å få ut de siste par prosentene av godlyd i anlegget.

Grunnen er at en kondensator vil belaste batteriet for å lade seg opp og om det fra før er hardt belastet vil ikke det være særlig sunt.

En får mye mer igjen for pengene om en bruker 3k på et skikkelig batteri enn en kondis.

En kondensator gjør seg aller best i et oppegående system med nok av strømressurser for å lade den opp og samtidig sørge for nok til alt annet som krever strøm i en bil.

Det er nå min mening :)

Lenke til kommentar

Dette er tull. En kondensator påfører INGEN SOM HELST belastning. En kondensator fungerer som et ekstra batteri som kobles så nerme forsterkerene som mulig. Før kondensatoren kobles til, må den lades opp, hvordan har jeg beskrevet i en tråd lenger ned. Faktisk vil en kondensator være med å beskytte ledningsnett og andre komponenter mot spenningsrippler. Den vil gi den strømmen forsterkeren vil ha, men ikke nødvendigvis får fra dynamo, batteri og ledningsnett. Som et ekstra batteri som mater strøm, når resten av komponentene ikke mater strøm raskt nok.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor du har dette fra, men gi meg et konklusivt matematisk bevis så skal jeg si meg enig.

 

Men utfra et generelt energiregnskap holder ikke den påstanden stikk om en ser på den generelle situasjonen en har der folk har underdimensjonert strømleveranse og lav spenning til anlegget når en drar på som verst.

Alle enheter introduserer en belastning på et system. En kan ikke skape enregi ut av ingenting, dette er elementær ungdomsskolefysikk. Poenget er hvordan energien i et system utnyttes og her kan en kondensator ha noe for seg så lenge det er ressurser tilgjengelig både til å lade kondensatoren og forsyne forsterkeren(e) med den strømmengden som kreves.

En kondensator lagrer energi for senere bruk, men den er absolutt ikke en fantastisk innretning som gjør at et fra før hardt presset system vil fungere bedre over tid.

Om kondensatoren lader seg opp er det ikke med en virkningsgrad på 100%. Ingenting i verden har en virkningsgrad på 100% med ett teoretisk unntak i antimaterie. Derav kan en lett konkludere med at en kondensator medfører tap i systemet, noe som kommer frem i spesielle situsajoner som dB drag. Men generelt sett vil den kunne være til hjelp så lenge det finnes ressurser både til denne og det resterende i kretsen. Absolutt.

Det blir imidlertid raskt ganske hardt å være batteri og dynamo i en situasjon hvor både forsterker og kondensator krever mer enn disse kan levere, eksempelvis en bassnote eller bassriff som varer, la oss si 5 sekunder, noe som ikke er direkte uvanlig.

Skal en da ha en kondensator for å fylle på med det forsterkeren krever vil det ikke holde i lang tid i et underdimensjonert system.

Når så kondensatoren er tømt vil den forsøke å lade seg opp mens det fortsatt spilles musikk som krever samme strømtilførsel noe som vil medføre en ekstra belastning på systemet.

 

Derav mener jeg det strømmessig og økonomisk er mer lønnsomt å få tak i et skikkelig batteri og en god dynamo før en investerer i en kondensator om en sliter med strømmangel.

 

Ellers er jeg enig, kondensatorer stabiliserer kretsen og fjerner støy, noe som er med på å få de siste få prosentene av potensiell godlyd ut av et fra før bra system.

 

Og så må jeg slenge på en edit her.

Peace :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye å tilføye det jeg har sagt, annet enn at kondensatoren mater strøm når det rekkes mer enn systemet kan gi forsterkeren og lades når systemet har noe til overs.

 

Rent subjektivt legger jeg til grunn personlige erfaringer fra anlegg jeg har bygd og koblet inn kondensator.

 

Litt på sidelinja... En kondensator kan i gitte tilfeller (dog ikke alltid) i snitt få eksisterende utstyr til å levere mer strøm. Jeg har ikke målt dette ut på en dynamo, men så tydelig forskjell på ei lyspære som var koblet til en strømforsyning. Den lyste ganske enkelt bedre med kondensatoren koblet paralellt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...